صفحه اصلی / اسلایدر / اقبال دوباره مردم به بانک‌ها
اقبال  دوباره  مردم  به  بانک‌ها

سپرده‌های مردم در بانک‌ها بیش از ۴۰ درصد زیاد شد

اقبال دوباره مردم به بانک‌ها

کسب و کار نیوز- میزان سپرده‌ها و تسهیلات بانکی تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به سال گذشته معادل ۴۳.۶ و ۴۴.۶ درصد افزایش یافته است. به گفته کارشناسان اقتصادی یکی از موضوعاتی که باعث گرایش مردم به سپرده گذاری در بانک‌ها می‌شود، سود بانکی است. از سوی دیگر فعالان اقتصادی بر این باورند که افزایش روند سپرده‌گذاری بلند مدت پول در بانک‌های دولتی و خصوصی و ادامه این روند، یک چالش اساسی در کوچ سرمایه از بخش تولید و صنعت به بانک‌ها و ضربه به فضای کسب و کار و افزایش آمار بیکاری در در آینده نه چندان دور است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، همچنین کاهش خطر پذیری فعالان اقتصادی برای راه اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی به دلیل تورم و مشخص نبودن آینده اقتصادی کشور یکی از دلایل افزایش سپرده گذاری پول در بانک ها و بی رغبتی فعالان اقتصادی برای نقش آفرینی برای بهبود فضای کسب و کار است.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی می گوید: فشارهای خارجی و تحریم وضعیت اقتصادی در کشور را بی ثبات کرده و سرمایه گذاران با توجه به افزایش نقدینگی و تورم در کشور در حال حاضر نمی خواهند در بخش تولید و صنعت فعالیت داشته باشند. یوسف محنت پرست افزود: در شرایط کنونی به جرات می‌توان گفت که وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست و باید برای میدان داری سرمایه گذاران در حوزه صنعت و تولید، دولت امید را به بدنه اقتصادی جامعه برگرداند.

محنت پرست خاطر نشان کرد: در سال‌های گذشته اعتقاد بسیاری از صاحبنظران حوزه اقتصادی این بود که افزایش نرخ سود بانکی دلیل افزایش سپرده گذاری ها است اما در ۲ سال اخیر ماهیت و دلیل سپرده گذاری ها شکل جدیدی به خود گرفت که شیوع کرونا ویروس و سرازیری پول مردم از بخش تولید و صنعت از دلایل افزایش سپرده گذاری ها بلند مدت در بانک ها است.

دلایل رشد سپرده های بانکی

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

افزایش میزان سپرده گذاری در بانکها به چند علت اتفاق افتاده است. در سال ۱۴۰۰ بورس نتوانست اعتمادها را به خود جلب کند. این در حالی است که در حالت طبیعی پول بین بازار بورس و سپرده گذاری در رفت و آمد است. در شرایطی که در سال جاری اتفاق افتاد نه تنها پولی به بورس وارد نشد که همان پول هایی که در بورس سرمایه گذاری شده بود هم از این بازار خارج شد. این پول ها به سمت سپرده گذاری در بانکها حرکت کرد. بنابراین دلیل افزایش سپرده‌های بانکی، خروج پول‌ها از بازار بورس است. از سوی دیگر باتوجه به اینکه در سایر بازارها مثل خودرو، ارز، طلا و مسکن رکود همراه با نزول قیمت مشاهده شده لذا مردم به سمت سپرده‌های بانکی رفته اند.

همچنین در بازارهای دیگر مانند طلا و ارز نیز به دلیل اینکه جنس نظارت ها متفاوت است پول کمتری وارد شد. این بازارها دلیل وجود ماهیت پولشویی، تبادلات مالی و مالیات ستانی زیر ذره بین قرار دارند و افراد کمتری در این بازارها سرمایه گذاری کردند. به عبارتی دیگر ریسک سرمایه گذاری در این بازارها بالاتر است و کسانی که قدرت ریسک بالایی نداشتند از این بازارها فاصله گرفتند. بازار خودرو نیز دیگر جایی برای رشد قیمت ندارد. نگرانی مردم بابت کاهش قیمتها در این بازار نیز موجب خروج پول شد.

این در حالی است که زمانی که مردم با شکست بورس مواجه شدند و راهی برای سرمایه گذاری مجدد در بازار‌های موازی نداشتند. از این رو برای امن نگه داشتن سرمایه خود، پول‌های خود را روانه بانک‌ها کردند. البته مذاکرات یکی دیگر از اصلی ترین عوامل گرایش مردم به سپرده گذاری در بانکها است. ازابتدای سال تاکنون هست دوره مذاکره انجام شده و انتظار را در بازارها تقویت کرده است. این اتفاقات موجب شده مردم و بازارها همچنان در حالت انتظار بمانند. در این شرایط تصور مردم این است که باید به پول نقد دسترسی داشته باشند تا در صورت توافق بتوانند پول خود را در بازارها به کار ببرند.

یعنی با حصول توافق و کاهش قیمت ها در بازارهای دارایی وارد شوند و سود کنند. چشم مردم به مذاکرات مانده بنابراین داشتن پول نقد اولین انتخاب است. بنابراین تمایل مردم به سپرده گذاری در بانکها به دلیل سود سپرده بانکی نیست. چراکه نرخ سود سپرده کمتر از نرخ تورم واقعی است. در خوشبینانه ترین حالت نرخ تورم واقعی ۴۰ درصد است. در حالیکه نرخ سود بانکی ۲۰ درصد است. بنابراین کمتر کسی برای سود بانکی، سپرده گذاری می کند.

همچنین مطالعه کنید:

خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیقلی ایمانی گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.