صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / بهبود ذخایر برقی تهران
بهبود ذخایر برقی تهران

بهبود ذخایر برقی تهران

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آب و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: شرایط برف‌سنجی بهمن ماه در سد لار و ماملو نسبت به سال گذشته، بهتر است؛ اگرچه نسبت به نرمال منفی است اما اگر بارش‌های بهاری خوب باشد، وضعیت بهتر خواهد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، محمد شهریاری امروز در نشستی خبری، در پاسخ به سوال ایسنا درباره نیروگاه‌های برق آبی تهران اظهار کرد: یکی از مولفه‌های مهم در تامین برق در سدهایی که دارای نیروگاه هستند، وضعیت مخزن سد است و هرچه حجم مخزن کمتر باشد، امکان تامین برق کاهش می‌یابد و بر این اساس و با توجه به شرایط کاهشی حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران، نیروگاه سدامیر کبیر که سابقه‌ای ۵۸ ساله دارد، امسال و از اوایل بهمن‌ماه به ناچار از مدار تولید خارج شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس میزان تولید انرژی برق آبی منطقه تهران در مقایسه با سال پیش، ۴۴ درصد کاهش یافت و درحالی که سال گذشته از برخی سدها تا حدود ۶۰۰ هزار مگاوات ساعت برق داشته باشیم، این میزان امسال به ۴۰۰ هزار مگاوات ساعت کاهش یافت.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران افزود: اگرچه سهم برق تولیدی نیروگاه‌های برق آبی تهران در مقایسه با کل کشور ۳ الی ۴ درصد است اما در پیک سایی تابستان نقش خیلی مهمی ایفا می‌کنند.

او در باره وضعیت بارش های تهران و تامین آب اظهار کرد: شروع سال ۱۴۰۰ در تهران با شرایط سخت خشکسالی و بارش‌های کم همراه بود و فروردین امسال کم‌ترین بارش ۵۲ ساله اخیر به میزان ۲.۳ میلیمتر اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه فصل تامین آب سدها سه ماهه بهار است که به دلیل کاهش بارش‌ها و افزایش دمای هوا، برف موجود در کوه‌های تهران فقط ذوب شد و به ذخیره سدها اضافه نشد، گفت: این شرایط تا شهریور ۱۴۰۰ تداوم یافت و همین امر سبب شد سدهای تهران با حجم ذخیره کمتر از ۵۳۰ میلیون متر مکعب، وارد سال آبی جاری شوند، در حالی که سال قبل میزان ذخیره سدها برای ورود به سال آبی بعد ۸۵۰ میلیون متر مکعب بود.

شهریاری با بیان اینکه با وجود شرایط سخت کم بارشی میزان مصرف آب به دلیل وجود بیماری کرونا به شدت افزایش یافت، گفت: حجم آبی که در تهران در سال برای شرب مصرف می‌شود، سالانه به یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسد که رقم بسیار بالایی است و می‌توان گفت که میزان مصرف این شهر به اندازه رودخانه کرج با دبی بین ۳۵ تا ۳۶ مترمکعب در ثانیه و تامین آن توسط پنج رودخانه است که مصرف نگران کننده‌ای است.

او ادامه داد: شرایط بارشی تهران اسفندماه امسال بهتر شد، به گونه‌ای که وضعیت بیلان آبی مخازن سدها مثبت شده و ورودی‌ها نیز افزایش یافته و امید است این وضعیت تداوم یابد تا حداکثر ذخیره سدها تامین شود.

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه در سطح شهر تهران ۶۲۶ حلقه چاه وجود دارد و ۷۰ درصد تامین آب از منابع سطحی و ۳۰ درصد از منابع زیر زمینی انجام می‌شود، گفت: امسال حدود ۱۴۹ میلیمتر بارش در سطح استان تهران داشته‌ایم که در مقایسه با ۲۱۰.۹ میلیمتر پارسال، ۲۹ درصد کاهش بارش دارد و در مقایسه با متوسط بلندمدت ۱۶ درصد عقب ماندگی دارد.

وی با اشاره به وضعیت سدهای تهران گفت: ذخایر سدهای تهران امسال تاکنون به ۳۵۰ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته که ۵۷۲ میلیون متر مکعب بوده کاهش ۲۲۲ میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد.

او با تاکید بر اینکه برای تامین آب مورد نیاز دو نگاه واقع‌بینانه و بدبینانه مورد توجه قرار می گیرد تا بتوان برای بروز هر شرایط آمادگی کامل داشت، اظهار کرد: کیفیت آب شرب خط قرمز شرکت آب منطقه‌ای و وزارت نیروست و این شرکت با بهره‌مندی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های پایش کیفی، سدهای پنجگانه تهران را رصد لحظه‌ای کرده و با بروز کوچکترین مشکل کیفی گزارش شده و در اسرع وقت برطرف می‌شود.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه‌ای تهران ادامه داد: تاکنون گزارشی درباره بروز مشکل در کیفیت آب شرب تهران نداشته‌ایم و آب این شهر یکی از بهترین و گواراترین آب شرب های کشور است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.