صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / حل تنش آبی ١٠ هزار روستا طی ۳۰ ماه
حل تنش آبی ١٠ هزار روستا طی ۳۰ ماه

حل تنش آبی ١٠ هزار روستا طی ۳۰ ماه

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: وزارت نیرو برنامه جدی را برای آبرسانی و حل تنش آبی ۱۰ هزار روستا تعریف کرده که قرار شده طی ۳۰ ماه این کار انجام شود به طوری که به طور متوسط در هر سه ماه مشکل آب ۱۰۰۰ روستا حل شود.

میثم جعفرزاده با بیان اینکه اعتبار اجرای این طرح تامین شده است، اظهار کرد: ردیف بودجه با عنوان محرومیت‌زدایی در بودجه ۱۴۰۰ تعریف شده، همچنین با همراهی نمایندگان مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ هم این ردیف ادامه خواهد داشت که این اقدام مجلس شورای اسلامی در تسریع روند پروژه‌ها بسیار تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت های جهادی استفاده خواهیم کرد تا با کمترین رقم این پروژه ها را اجرایی کنیم، گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های آبرسانی به روستاها انجام شده، ولی همچنان در کشور حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت روستایی درگیر تنش آبی هستند.

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با تاکید بر اینکه اجرای این طرح با هدف کاهش تنش آبی در روستاها استارت خورده است، تصریح کرد: خیلی از روستاها تابع منابع آبی هستند و زمانی که با چالش های کم بارشی مواجه می شویم، چالش تامین آب این روستاها نیز افزایش می یابد.

به گفته جعفرزاده اکنون برنامه این است که سطح برخورداری روستاها از منابع آبی که اکنون ۸۲ درصد است را ارتقا دهیم. با اجرای این پروژه ها به ۹۰ درصد می رسد و برنامه داریم که هر سال نیز این عددد را ارتقا دهیم و بتوانیم تا انتهای سال ۱۴۰۳ تنش آبی در روستاها را تا حد زیادی کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه در برخی از روستاها فاصله تا منابع آبی بسیار زیاد بوده و تعداد خانوار نیز در این روستاها محدود است که اکنون آبرسانی با تانکر صورت می گیرد، اما قصد داریم مخازنی را ایجاد کنیم تا دسترسی به منابع آبی آسان تر و پایدارتر باشد، فرایند آبرسانی به روستاها متفاوت است و برای هر روستا برنامه ای جداگانه تعریف کرده ایم.

وی ادامه داد: به طور مثال در خراسان جنوبی ۴۹ روستا با تنش آبی مواجه هستند که جمعیتی حدود ۱۴ هزار نفر را در بر می گیرد، حدود ۳۲۰ کیلومتر خط انتقال برای این مهم در نظر گرفته ایم ۱۲ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب در نظر گرفتیم تا تنش آبی این روستاها را برطرف کنیم.

به گفته رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو هدف از اجرای این طرح تامین آب کمی و کیفی برای روستاها است و امیدواریم برنامه نیز مطابق برنامه ریزی ها پیش برود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.