صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / چرا میوه شب عید ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ بازار خریداری شد؟
چرا میوه شب عید ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ بازار خریداری شد؟

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی پاسخ داد:

چرا میوه شب عید ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از نرخ بازار خریداری شد؟

اخیرا گزارشی منتشر شده که در آن گفته می‌شود سازمان تعاون روستایی سیب و پرتقالی را که می‌توانست با قیمت های کمتر خریداری و برای شب عید ذخیره کند، بنا بر دلایل نامشخصی گرانتر خریداری کرده است. موضوعی که برخی از مسئولان این سازمان و سازمان‌های مربوطه توضیحاتی در خصوص آن ارائه کردند.

به گزارش کسب و کا رنیوز به نقل از ایسنا، اسماعیل قادری فر – مدیرعامل سازمان تعاون روستایی – در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری و  در پاسخ به این سوال که چرا وقتی پرتقال با قیمت کمتر از ۱۰ هزار تومان در بازار وجود دارد در قرارداد خرید پرتقال شب عید سازمان تعاون روستایی عدد ۱۳هزار و۹۰۰ تومان درج شده است و علت این اختلاف چیست؟ گفت: گزارش انتقادی از روند خرید میوه شب عید در روزهای گذشته در رسانه ملی پخش شد و تصمیم ما بر این شد که در این زمینه شفاف‌سازی صورت بگیرد.

وی ادامه داد:با اجرای قانون انتزاع همه مسئولیت‌های تولید و توزیع به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است و بر این اساس امسال تنها پاسخگوی امنیت غذایی وزارت جهادکشاورزی است. با این موضوع شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در آبان ماه مصوبه نحوه خرید و ذخیره سازی، تامین و توزیع میوه شب عید را در ایام پایانی سال مشخص کرد که دستورالعمل آن، سازمان تعاون روستایی را مکلف می‌کند در ذیل  یک کمیته راهبردی به عملیات خرید میوه به عنوان مجری اهتمام بورزد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی اضافه کرد: بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری جلساتی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل دادیم و از ۵ استان تولیدکننده سیب و سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان به عنوان تولیدکننده پرتقال به منظور کارشناسی و کشف قیمت طی نامه‌هایی درخواست کردیم که قیمت خودشان را به ما اعلام کنند.

وی تصریح کرد: قیمت‌های متوسط پرتقال را در آبان و آذر یعنی زمانی که محصولات بر روی درخت بودند حدود ۹۰۰۰ تومان بر اساس کیفیت در مازندران، حدود ۷۵۰۰ تومان در گلستان و حدود ۸۵۰۰ تومان در گیلان تعیین کردند. بنابراین قیمت پایه میوه درجه یک با احتساب سود باغدار تعیین شد.

به گفته قادری فر قیمت ۱۳هزار و۹۰۰ تومان برای پرتقال و ۱۴هزار و۵۰۰ تومان برای سیب به عنوان قیمت‌های خرید میوه در گزارش‌ها عنوان شده در حالی که این قیمت‌ها بهای تمام شده میوه با احتساب هزینه های سردخانه، سورت، شستشو، بسته بندی و… است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه گفت: خرید ما بر اساس آنالیزهای قیمتی ارائه شده بود. مرجع تشخیص درستی این قیمت ها سازمان حمایت است.

وی در پاسخ به این سوال که قرارداد خرید میوه سازمان تعاون روستایی برای دی ماه است و مبنای قیمت باید براساس آن زمان باشد؟ گفت: قیمت ۱۳هزار و۹۰۰ تومان برای پرتقال در قرارداد قید شده است. همچنین در این قرارداد تاکید شده که میوه شب عید تحت کلید سازمان تعاون روستایی برای توزیع در ایام عید با قیمت ثابت نگهداری شود. ما نیز به عنوان دولت اجازه نمی‌دهیم که رهاشدگی در بازار به وجود بیایید.

 وی خاطرنشان کرد: حداکثر قیمت پرتقال از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین (زمان توزیع میوه شب عید تنظیم بازاری) ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان و سیب نیز ۱۶ هزار تومان خواهد بود.

قادری فر در ادامه گفت:سازمان تعاون روستایی به دنبال درآمد، تجارت و سودآوری نیست. بلکه به دنبال تنظیم بازار است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد منعقد شده ناظر کیفی هم دارد یا خیر؟ گفت:ناظر کیفی را بر اساس فراخوانی که منتشر شد، تعیین کردیم. شرکت‌های متقاضی مراجعه کردند و طبق روال قانونی یک شرکت انتخاب شد.

وی در پاسخ به اینکه این شرکت ناظر امسال ثبت شده و آیا این موضوع ایراد قانونی ندارد؟ گفت:ایرادی از نظر قانونی به آن وارد نیست. همچنین اینکه گفته می‌شود محل ثبت این شرکت با زادگاه بنده یکی است پس حتما این شرکت ارتباطی با بنده دارد درست نیست. کشور دستگاه نظارتی دارد و از آنها تقاضا دارم که به این موضوع ورود کنند و حتی حساب های شخصی بنده را بررسی کنند. موسسان شرکت هیچ نسبتی با من ندارند. در سامانه ستاد ایران این شرکت ها بررسی و ثبت می شوند.

در ادامه این برنامه علیرضا متبحری – عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان – در پاسخ به این سوال که آیا از نظر شما قیمت‌هایی که سازمان تعاون روستایی اعلام کرده قیمت های درستی است یا خیر؟ گفت: آقای قادری فر اعلام کردند که ما پرتقال را با قیمت هر کیلو ۸۵۰۰ تومان خریدیم که بعد با حساب  شستشو، سورت و… به حدود ۱۳ هزار تومان رسیده است. بهتر است کمی صادقانه با مردم صحبت کنیم. شستشو و سورتینگ و بسته بندی نهایتا ۱۲۰۰ تومان به قیمت میوه اضافه می کند. ولی سوال اینجاست که آیا سازمان تعاون روستایی پرتقال را روی درخت خریده که نیاز به این عملیات داشته باشد؟ جواب روشن است. خیر. سازمان تعاون روستایی پرتقال ها را آماده و بسته بندی شده خریداری کرده است. نهایتا باید قیمت پرتقال به ۱۰هزار تومان برسد.

وی ادامه داد: سیب و پرتقال آماده خریداری شده است. زمانی که کف میدان مرکزی میوه و تره بار پرتقال کیلویی ۸۰۰۰تومان بود سازمان تعاون روستایی پرتقال را ۱۳هزار تومان خریداری کرده است که در آن زمان با این اقدام بازار آشفته شد. حتی این خرید از کشاورز هم نبود.

عضو هیات مدیره اتحادیه بارفروشان تصریح کرد: امسال به مسئولان مربوطه نامه زدیم که این ذخیره سازی به نفع مردم نیست. ولی متاسفانه هیچ توجهی نشد.

وی تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی پاسخ دهد که چگونه پرتقال آماده و سورت شده که ۸۰۰۰ تومان خریداری کرده به ۱۳هزار و۹۰۰تومان رسیده است؟ آیا این پرتقال‌ها از کشاورز خریداری شده یا از مباشران سازمان؟ چرا قیمت های روی درخت را مبنا قرار می دهند؟

در ادامه این برنامه ایوب فصاحت – مدیرعامل سازمان مرکزی میوه و تره بار – نیز در پاسخ به اینکه آیا شما آنالیز قیمت سازمان تعاون روستایی را قبول دارید یا خیر؟ گفت:امسال حدود ۳میلیون و ۳۰۰هزارتن پرتقال و ۴میلیون و ۳۰۰هزار تن نیز سیب تولید شده است و وضعیت تولید سیب و پرتقال در کشور بسیار عالی است.

وی ادامه داد:بنظر می رسد قیمت ۱۳هزار و۹۰۰ تومان پرتقال و ۱۴ هزار تومان سیب باید قدری متعادل‌تر می‌شد و بایستی در تعیین قیمت‌ها دقت بیشتری صورت می گرفت.

متبحری در پاسخ به این سوال که سازمان تعاون روستایی تا چه میزان می‌توانست قرارداد را با نرخ‌های پایین‌تر منعقد کند؟ گفت: فکر می‌کنم اگر قیمت نهایی پرتقال و سیب به ۱۶ هزار تومان برسد ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از بازار است، زیرا در حال حاضر  در میادی میوه و تره بار سیب با  همان کیفیت ذکر شده حدود ۱۲هزار و۲۰۰تومان و پرتقال تامسون  با قیمت ۱۰هزار و۹۰۰ تومان عرضه می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.