چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / سیگنال های منفی در بازار مسکن
سیگنال های منفی در بازار مسکن

میثم مهرپور، کارشناس مسکن

سیگنال های منفی در بازار مسکن

دلیل گرانی وام مسکن ثابت ماندن میزان عرضه اوراق نسبت به رشد میزان تقاضای آن دارد. ثابت ماندن عرضه اوراق در مقابل افزایش تقاضا موجب شده تا قیمت اوراق مسکن به ۱۰۰ هزار تومان عبور کند. به نحوی که عملا یک چهارم هزینه تسهیلات صرف هزینه اوراق می شود. همچنین این اوراق بخش خیلی ناچیزی از قیمت خرید خانه را شامل می شود که در حال حاضر نیز با عبور از قیمت ۱۰۰ هزار تومانی هیچ ارزشی نخواهد داشت. این موضوع بع علاوه اعلام اقساط ۴ تا ۷ میلیون تومانی تسهیلات طرح جهش مسکن پالس های منفی در بازار است که دسترسی مردم به خانه دار شدن را کمرنگ تر می کند. این بدان معناست که در راستای تقویت قدرت خرید مردم اتفاقی نیفتاده و نخواهد افتاد و فرآیند خانه دار شدن مردم همچنان سخت تر می شود.

حتی افرادی که برای خرید اوراق هم اقدام می کنند باری از دوششان برداشته نمی شود چراکه این اوراق سهم بسیار ناچیزی در هزینه خرید خانه دارند. به عبارتی این اوراق می بایست ابزاری کمکی و حمایتی برای مردم می شد که کارایی خود را از دست داده است. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته تا ۹۰ درصد هزینه خرید خانه توسط تسهیلات پوشش داده می شود. در کشور ما حتی اگر ارزان هم شود باز رقم تسهیلاتی که به اوراق اختصاص می دهند اصلا کارایی ندارد. دولت باید منابع جدیدی را برای افراد در نظر بگیرد. البته این منابع باید ارزان قیمت باشند تا به درد مردم بخورد. طرح جهش ملی مسکن قرار بود برای افراد آسیب پذیر ساخته شود اما اقساط ۷ میلیونی آن رسما موجب خروج گروههای هدف از این طرح شده است.

همان‌‌‌گونه که اشاره شد یکی از دلایل این موضوع مربوط به عدم‌کفایت وام برای خرید مسکن با توجه به سطح فعلی قیمت مسکن و دیگری در استطاعت نبودن رقم قسط برای خانوارهاست. اما تحقیقات نشان می‌دهد این وام فقط از سمت عده محدودی از متقاضیان مسکن شامل متقاضیان تبدیل به احسن واحدهای مسکونی و گروهی از متقاضیان سرمایه‌‌‌‌‌‌ای استفاده شده و عملا خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها نقش زیادی در استفاده از این وام ندارند. رصد شرایط در بازار ملک نیز نشان می‌دهد این روزها عمده خریدها در این بازار از جانب متقاضیان تبدیل به احسن و همچنین متقاضیان سرمایه‌‌‌ای انجام می‌شود وخانه‌‌‌اولی‌‌‌ها توان کافی برای ورود به بازار و خرید آپارتمان ندارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.