صفحه اصلی / اسلایدر / ابهامات واردات خودرو
ابهامات واردات خودرو

واردات خودرو تغییری در قیمت خودروهای داخلی ایجاد خواهد کرد؟

ابهامات واردات خودرو

کسب و کار نیوز- پیشروی قیمتها در بازار خودرو در هفته های اخیر بخصوص چند روز گذشته به اوج خود رسیده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از بازار خودرو، قیمت پراید در روزهای اخیر به مرز 170 میلیون تومان رسیده است. این اتفاق در حالی در بازار خودرو افتاده که به گفته کارشناسان، واردات خودرو می تواند تا حد زیادی ترمز رشد قیمتها را در این بازار بکشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، از سوی دیگر شروط واردات خودرو که مجلس برای واردکنندگان دارد موجب خواهد شد تا تحقق واردات در هاله ای از ابهام قرار گیرد. واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات و واردات در ازای ارز ایرانیان خارج از کشور که منشا آن مشخص باشد، شروطی است که تحقق واردات را زیر سوال برده است. به باور فعالان بازار خودرو، در چنین شرایطی حتی اگر تمامی مفاد این مصوبه مجلس با موافقت شورای نگهبان روبرو شود و هیچ مخالفتی در برابر این امر وجود نداشته باشد، باز هم واردات خودرو در ازای شروط تعیین شده موفق نخواهد بود.

این در حالی است که شرایط بازار خودرو کشور این روزها چندان روشن و مطمئن به پیش نمی‌رود. از طرفی وعده وزیر برای افزایش عرضه خودروهای داخلی و حذف قرعه‌کشی باعث شده تا امیدهای زیادی در دل مصرف‌کنندگان نهایی ماشین‌های پرمصرف داخلی ایجاد شود. از سمت دیگر نیز تلاش‌های مجلس برای تصویب نهایی طرح واردات خودرو، رکودی نسبتا عمیق و وضعیت نامشخصی برای بازار معاملات خودروهای خارجی پدید آورده است.

در همین رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید: روند سفارش، خرید و وارد کردن خودرو حدودا پنج تا شش ماه زمان نیاز دارد. با توجه به همین موضوع اگر طرح واردات در آذر ۱۴۰۰ به تصویب و تایید نهایی برسد تا قبل از نوروز ۱۴۰۱ واردات خودرو در بازار ایران امکان‌پذیر نیست. درصورتی که طرح واردات خودرو به طور رسمی در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان نرسد، تا خرداد سال آینده واردات خودرو عملی نمی‌شود.

ناکارآمدی واردات خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

حتی با آزادسازی واردات خودرو در بهترین شرایط باز هم زیر ۵ هزار خودرو به کشور وارد خواهد شد و این تعداد خودرو نخواهد توانست تغییری در قیمت ها داشته باشد. وقتی تقاضای سالیانه برای خرید خودرو اعم از داخلی یا خارجی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خودروست، وارد کردن ۵ هزار خودرو فقط اتلاف ارز است و این موضوع کمترین کمکی به افزایش رقابت در صنعت خودرو نمی‌کند.

کشور ما در شرایط تحریم قرار دارد و سال گذشته تنها ۳ هزار خودرو آن هم به کشورهایی که روابط خوبی با ایران داشتند صادر شد. همچنین نمی توان ارز حاصل از فروش نفت و درآمدهای دیگر دولت را برای واردات خودرو اختصاص داد. چراکه امورات مهم تری در کشور چشم انتظار تخصیص ارز هستند. در ازای صادرات ۳ هزار خودرو نیز می توانیم در نهایت ۱۲۰۰ خودروی خارجی وارد کشور کنیم. با احتساب صادرات قطعات نیز ۸۰۰ عدد دیگر به ۱۲۰۰ خودرو اضافه خواهد شد. همچنین با احتساب ارزهای ایرانیان خارج از کشور حداکثر هزار خودروی دیگر به این تعداد افزوده می شود که در مجموع زیر ۵ هزار خودرو وارد کشور خواهد شد. زمان اثرگذاری واردات خودرو بر قیمت خودرو واردات هدفمند با تعداد بالا از ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار خودرو به کشور است.

از سوی دیگر باید به این سوال پاسخ داده شود که به نظر نمایندگان مجلس کدام بازار‌ها منتظر واردات خودروی ایرانی خواهند بود یا اینکه آیا قطعه سازان ما توانایی رقابت با قطعه سازان خارجی و منطقه‌ای را دارند که امیدوار باشیم در ازای صادرات خودرو و قطعه ایرانی، خودروی خارجی حتی دست دوم وارد کنیم. خودرو‌هایی که در ایران ساخته می‌شود، عموما زیر استاندارد‌های سه تا چهار دهه قبل هستند. یعنی هیچ خودروی جدیدی با تکنولوژی جدید نداریم. حتی خودرو‌های جدیدی که تولید می‌شوند هم پلتفرم‌های قدیمی دارند بنابراین این موارد عملا دست ما را برای صادرات بسته است.

خودرویی که با شروط فعلی قرار است وارد بازار شود یک خودروی مدل بالا با قیمت گزاف و نجومی است که خریداری هم ندارد. باز هم این خودروها نصیب خریداران خاص با شرایط مالی بسیار خوب خواهد شد. خب این افراد که در شرایط حاضر نیز همین خودروها را دارند. با واردات بی ام و و پورشه قرار است برای تیبا ایجاد مشتری کنیم. با واردات مازراتی قیمت پراید کنترل می شود. این در حالی است که حتی اگر واردات خودرو با تعداد بسیار بالا هم تحقق پیدا کند باز هم قیمت خودروی داخلی وابسته به یک سری فاکتورهای دیگر هم هست. نرخ ارز اصلی ترین فاکتور تعیین کننده قیمت خودرو در ایران است و قیمت تمام شده خودرو در ایران به عوامل بسیاری بستگی دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.