صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی درمان
گرانی درمان

۴۳ درصد هزینه‌های درمان بر دوش مردم است

گرانی درمان

کسب و کار نیوز- وزیر بهداشت در تازه ترین اظهارات خوداعلام کرد در هزینه های درمان پرداخت از جیب مردم به ۴۳ درصد رسیده است. این مشکل باید برطرف شود و این یک تکلیف است. به گفته بهرام عین اللهی، بیمار کرونایی نزدیک ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه دارد و فقط رمدسیویر نزدیک ۶ میلیون هزینه داشت. امیدواریم با واکسیناسیون انقلابی بیماری کنترل شود. در دو ماه اخیر حدود ۷۶ میلیون دوز واکسن تزریق شده است که رکورد بی سابقه در دنیا است که با حمایت مردم انجام شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  البته افزایش تعرفه‌های درمان هم مدتهاست دسترسی به خدمات درمانی را برای مردم سخت تر کرده است. در همین حال، از آنجا که کاهش قدرت خرید مردم در حوزه درمان ملموس است، در سال جاری سهم سرانه‌ درمان از تولید ناخالص داخلی، چند پله‌ی دیگر کاهش می‌یابد. در سال ۱۴۰۰، تعرفه‌های پزشکی ۲۸.۵ درصد افزایش یافت. به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی به صورت کلی در سال ۱۴۰۰، حداقل ۵۵ درصد بوده است. محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، به صداوسیمای دولتی ایران گفته است که این میزان افزایش، بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است.

این در حالی است که رقم کل هزینه‌کرد خانوارهای شهری برای بهداشت و درمان طی سال گذشته حدود ۱۷۰ هزار و ۲۰۷ میلیارد تومان و برای خانوارهای روستایی نیز با در نظر گرفتن ۷ میلیون و ۷۷۱ هزار خانوار، این رقم ۱۹ هزار و ۵۷۲ میلیارد تومان شده است

اما وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: باید عدالت در دسترسی ایجاد شود. پزشکی خانواده هنوز مغفول مانده است و هر حرکتی بدون پزشکی خانواده برای ما موفقیت ایجاد نمی‌کند و طرح‌های بزرگی در کشور داریم مانند طرح تحول نظام سلامت که منابع ما پنج یا شش برابر شد اما پرداختی از جیب مردم افزایش یافته است. با تزریق منابع به تنهایی مشکل رفع نمی‌شود و نیاز به اقدامات عمده‌تر است. وی افزود: ما خیلی مشکلات در نظام سلامت داریم که بیمه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند زیرا مراکز درمانی برای اینکه به منابع برسند و هزینه پرداخت شود؛ مجبور هستند هرکاری که بیمه می گوید را انجام دهند. بنابراین بیمه را به عنوان یک مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی می‌بینیم. بیمه میتواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.

با اینکه در بسیار از کشورها تورم حوزه درمان بیشتر از سطح تورم عمومی است اما در ایران به دلیل بالا بودن نرخ تورم عمومی، تورم حوزه‌ی درمان بسیار بیشتر و به ۱.۵ تا ۲ برابر این میزان می‌رسد. در نتیجه اگر تورم عمومی سال جاری آنگونه که ارزیابی شده در سطح ۳۲ درصد باشد، میزانِ تورم بخش درمان، چیزی در حدود ۶۰ درصد است. البته میزان تورم سال ۱۴۰۰، تا ۴۰ درصد هم برآورده می‌شود، که در نتیجه تورم بخش درمان به ۸۰ درصد هم می‌رسد. میزان تعرفه‌های درمان ارتباط مستقیمی با میزان تورم موجود در ارائه‌ی خدمات دارد. در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ میزان رشد تعرفه‌ها سالی ۵ تا ۱۰ درصد بود اما در حال حاضر با یک جهش بزرگ در تعرفه‌ها مواجه هستیم. برابر اعلام سجاد رضوی، رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت، تعرفه خدمات درمانی در سال ۱۴۰۰، ۲۸.۵ درصد افزایش پیدا کرده است؛ به عبارتی بین ۲.۵ تا ۵ برابرمیانگین سال‌های گذشته.

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با افزایش هزینه های درمانی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با افزایش هزینه های درمانی بخصوص در دو سال اخیر که بیماری کرونا نیز بروز کرده است فاصله مردم با خدمات درمانی و بهداشتی بسیار زیاد شده است. فرامرز توفیقی اضافه کرد: هزینه های درمان بخصوص برای اقشار آسیب پذیر غیرقابل پرداخت است. کارگران و مستمری بگیران در ابتدای پرداخت حقوق و دستمزد که مبالغ ناچیزی هم هست، ناچارند مایحتاج ضروری خانوار را تهیه کنند و جایی برای خدمات درمانی باقی نمی ماند.

وی اظهار داشت: البته از آنجا که سیستم درمان ایران، تعرفه‌های آشکار و پنهان را باب کرده است، چیزی به نام زیرمیزی وجود ندارد. همین حالا یک پزشک بیمارستان دولتی یا تامین اجتماعی به جای پذیرش بیمار و ارائه کامل خدمات در همین بخش‌ها، او را به بیمارستان خصوصی معرفی می‌کند؛ به این بهانه که آنجا خدمات بهتری ارائه می‌شود و پزشک متخصص خودش عمل جراحی را انجام می‌دهد و حواسش به همه چیز هست. اینگونه پزشک، بیمار را برای درآمدزایی بیشتر، به سمت خود سوق می‌دهد. متاسفانه وزارت بهداشت نتواست جلوی این اقدامات را بگیرد. به همین  دلیل فساد عظیمی در بخش پزشکی شکل گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.