صفحه اصلی / اصناف / بازار / سیگنال رشد قیمت‌ها به بازار طلا و ارز
سیگنال رشد قیمت‌ها به بازار طلا و ارز

سیگنال رشد قیمت‌ها به بازار طلا و ارز

بازارهای داخلی مشابه هفته های اخیر چشم انتظار وقوع رخدادهای موثر در عرصه اقتصادی و بین المللی بوده است. در این راستا بازارها تحت تاثیر اخبار و تحولات سیاسی نوسان قابل توجهی را از خود نشان دادند.

شاخص کل سهام نیز با توجه به رشد چند هفته ای مجددا روند اصلاحی را در پیش گرفت. بازارهای بین المللی نیز از نتایج واکسیناسیون و حمایت های دولت ها و احتمال وضع محدودیت های کرونایی روند باثباتی را از خود نشان نمی دهند.

قیمت سکه و دلار که در هفته منتهی به ۱۲ شهریور روند نوسانی داشتند، در هفته گذشته این روند رفت و برگشتی اندکی تعدیل شد. دلار با رشد قیمتی ۲.۲ درصدی به ۲۷ هزار و ۶۵۰ رسید و سکه با ۲.۴ درصد افزایش به قیمت ۱۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان دست یافت. بهای سکه به دلیل رشد ارزش اونس جهانی طلا نسبت به بهای دلار نوسان کمتری را به ثبت رساند. با توجه به این که اخبار مثبتی از ادامه مذاکرات احیای برجام منتشر نشده، التهاب بازارها افزایش یافته و پیش بینی می‌شود روزهای آتی روند قیمت ها رشد بیشتری را تجربه نمایند. البته با توجه به شدت یافتن نوسان در بازارها، معامله گران همچنان جانب احتیاط را نگه داشته و با تردید بیشتری در موقعیت خرید و فروش قرار می گیرند. اعلام اخبار عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ممنوعیت خروج دلار از افغانستان از عوامل افزایش قیمت دلار از اواسط هفته گذشته بوده است.

شاخص کل سهام نیز در هفته منتهی به ۱۹ شهریور همسو با سایر بازارها روند رفت و برگشتی را تجربه نمود. در ابتدای هفته شاخص با رشد ۱.۳ درصدی از مرز ۱ میلیون ۵۴۱ هزار واحدی عبور کرد و در ادامه هفته به طور نوسانی شروع به ریزش نمود و تا پایان آخرین روز کاری بازار بورس به ۱ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۹ واحد رسید. تحلیلگران با توجه به ابهام در سیاست های اقتصادی دولت جدید در رابطه با ارز ترجیحی و نامشخص بودن نتایج مذاکرات هسته ای و همچنین آینده قیمت دلار، این افت شاخص را دور از انتظار نمی دانند. نوسان دلا در روزهای اخیر عامل تعیین کننده در تقاضای سهام صادرات محور بوده و این نوسانات تردید معامله گران را برای ورود و تقاضا افزایش می دهد. با توجه به تداوم رشد سه ماهه بازار سهام، این اصلاح قبل از ورود به کانال ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد طبیعی به نظر می رسد. در صورت مشخص تر شدن وضعیت مذاکرات برجامی و نحوه تأمین کسری بودجه و نرخ سود بانکی در دولت جدید ریسک معامله‌گران در بازار کاهش خواهد یافت.

در هفته منتهی به ۱۰ سپتامبر قیمت انواع نفت تغییرات اندکی را به ثبت رساندند. کشورهای اوپک پلاس در خصوص ادامه سیاست افزایش تدریجی میزان تولید به توافق رسیدند که می تواند بر بر رشد قیمت جهانی نفت تاثیرگذار باشد. آمار رشد صادرات چین در ماه اوت امیدواری ها را نسبت به بهبود چشم انداز نفت افزایش داده است. به علاوه علی رغم گسترش سویه دلتای کرونا در کشورهای مختلف، بازگشت فعالیت های اقتصادی روند رو به بهبودی را از خود نشان می دهد که می توان به رشد تقاضای نفت در آینده نزدیک امیدوار بود. لکن با توجه به احتمال شیوع سویه جدید دلتا و وضع شرایط قرنطینه بازیابی تقاضای نفت در هاله ‌ای از ابهام قرار دارد.

با احتمال افزایش سیاست های پولی انقباضی فدرال رزرو، بهای هر اونس طلای جهانی به زیر ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد و ارزش شاخص دلار تقویت شد. این در حالی است که در هفته گذشته با پیشنهاد بسته مالی یک‌ میلیارد دلاری رئیس جمهور آمریکا برای توسعه زیرساخت ها موافقت شد و این عامل اثر مثبت بر قیمت طلا داشته است.

بیت کوین که ابتدای هفته منتهی به ۱۰ سپتامبر از مرز ۵۲ هزار دلار عبور کرده بود در روزهای پایانی هفته تا مرز ۴۶ هزار دلار سقوط نمود. به نظر می رسد به دلیل عدم دستیابی به برنامه پیش بینی شده افزایش شغل در آمریکا برنامه های حمایتی دولت از کسب و کارها ادامه داشته باشد و در صورت ادامه اتخاذ بسته‌ های محرک مالی، دارایی هایی همچون بیت کوین و طلا در کانون توجهات معامله‌گران قرار گیرد.

در هفته گذشته افت قیمت نفت نگرانی ها را از بازیابی تقاضا برای کامودیتی ها افزایش داده و در نتیجه قیمت بیشتر فلزات پایه با افت روبرو گردید. همچنین نگرانی از شیوع سویه های جدید ویروس کرونا نیز تأثیر منفی بر بازدهی فلزات داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.