صفحه اصلی / اجتماعی / ارز دارو کجا خرج می شود؟
ارز دارو  کجا خرج می شود؟

تشدید کمبود دارو

ارز دارو کجا خرج می شود؟

کسب و کار نیوز- حاشیه های کمبود دارو و نایاب شدن بسیاری از داورها تمامی ندارد. داروهای ساخت داخل افزایش قیمت بسیاری داشته اند و داروهای خارجی هم اصلا پیدا نمی شود. این روزها علاوه بر کمبود و گرانی دارو، موضوع نایاب شدن بسیاری از ملزومات دارویی بیماران کرونایی نیز بیداد می کند. البته در هفته های اخیر داروهای بدون نسخه نیز مشمول افزایش قیمت بسیار زیادی شده اند. برخی داروها حتی تا 150 درصد نیز رشد قیمت داشته اند. عده زیادی از مردم هم هستند که قیمت گران دارو، پوشش ندادن بیمه‌ها و دسترسی سخت به دارو کمرشان را خم کرده است.

شایلی قرایی

به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این رابطه می گوید: کاهش تخصیص ارز به یک موضوع جدی در این بخش تبدیل شده است. در حال حاضر شاهد تبعات کاهش جدی تخصیص ارز به دارو هستیم. ناصر ریاحی اضافه کرد: شرایط برای تولید و تامین داروهای مورد نیاز با توجه به کاهش بسیار زیاد تخصیص ارز سخت و دشوار شده است. محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران نیز پیشتر تحریم‌های بانکی به دلیل نپیوستن ایران به «اف‌ای‌تی‌اف» و مشکلات مربوط به انتقال پول را مشکل اصلی در ارتباط با واردات دارو و مواد اولیه عنوان کرده بود.

در حال حاضر گزارش های میدانی از داروخانه ها نشان می دهد نه تنها داروهای عادی همچون قرص جوشان انرژی، Acc، آزیترومایسین ۲۰۰، سرم‌های تزریقی و کپسول پیروکسیکام در بازار کم و نایاب شده بلکه داروهای مربوط به بیماری‌های ‌صعب‌العلاج و خاص همچون داروهای مربوط به شیمی درمانی و بیماری‌های قلبی همچنین داروی مالت، ریفامپین و استرپتوماسین و داروهای بیمارانی که دچار تشنج می‌شوند، بسیار کم و یا اصلا وجود ندارد و خانواده بیماران جهت تهیه دارو بیماران خود سرگردان و نگران هستند.

این در حالی است که نایاب شدن و یا کمبود دارو از جمله معضلاتی است که چند وقتی است مردم با آن روبرو هستند و این کمبود زمانی حساس‌ و تبدیل به موضوعی نگران کننده می‌شود که داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج را مطرح است. به گفته ریاحی از ابتدای سال تاکنون هیچ ارزی برای واردات دارو اختصاص داده نشده و این اتفاقات نتیجه بی توجهی به این بخش است.

دکتر فرید عبدل‌پور، داروساز در این رابطه اظهار داشت: کمبود برخی داروهای تولید داخل حاصل دلایل بسیاری است. «برخی داروهای تولید داخل (حدودا ۳۰ الی ۳۵ درصد کل سبد دارویی) از جمله کپسول «فنی‌تویین»، «فاموتیدین»، «فلوکستین»، «کلیندامایسین»، «ریواستیگمین» و … اکنون در سطح داروخانه‌ها تقریبا نایاب یا کمیابند.» به گفته وی، برای مثال در برخی موارد شاهد اعتراض مراجعه‌کننده‌ای هستیم که فقط یک ورق کپسول «فلوکستین» مطالبه می‌کند و زمانی که داروخانه از تحویل آن امتناع می‌کند موضوع به مرز درگیری و بحران می‌رسد.

البته معاون کل وزیر بهداشت نظر دیگری در رابطه با دلایل کمبود دارو دارد. ایرج حریرچی در پاسخ به سوالی درباره گرانی دارو گفت: دارو نسبت به دوره مشابه سال گذشته گران نشده است. حدود ۸۷ درصد ارزش ریالی و ۹۸ درصد بازار عددی داروی کشور تولید داخلی است. او ادامه داد: متاسفانه برخی از پزشکان داروی برند و خارجی تجویز می‌کنند که جزو لیست دارویی نیست و ارز ۴۲۰۰ به آن تعلق نمی‌گیرد، به‌دلیل  افزایش نرخ دلار قیمت افزایش می‌یاید و به‌نظر می‌رسد دارو گران شده است.  حریرچی تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی صادرات دارند و با ارز دولتی، داروی آنها ارزان تمام می شود و در اختیار بیماران قرار می گیرد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کاهش تخصیص ارز به یک موضوع جدی در این بخش تبدیل شده است. در حال حاضر شاهد تبعات کاهش جدی تخصیص ارز به دارو هستیم. ناصر ریاحی اضافه کرد: شرایط برای تولید و تامین داروهای مورد نیاز با توجه به کاهش بسیار زیاد تخصیص ارز سخت و دشوار شده است.

وی با بیان اینکه برای واردات برخی مواد اولیه به ارز چین و هند نیاز است، گفت: متاسفانه در تامین این ارزها نیز مشکل داریم که شاید دلیل آن عدم فروش نفت یا تسویه نشدن قراردادهای مربوط به آن باشد. در هر حال در این حوزه نیز مشکلات ادامه دارد. ناصر ریاحی اظهار داشت: از آغاز سال و حتی هفته‌های پیش از آن، عملا میزان ارز تخصیص یافته برای واردات دارو یا مواد اولیه و واسطه‌ای تولید دارو در کشور به عدد صفر نزدیک شد. اگر در این مدت دارو یا مواد اولیه‌ای وارد شده نیز با حداقل اسناد و بر اساس تعهد واردکنندگان به شرکت‌های خارجی برای تسویه حساب در آینده به کشور رسیده است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.