صفحه اصلی / اصناف / برندها / انواع کابل شبکه ایرانی و معرفی ویژگی های آنها
انواع کابل شبکه ایرانی و معرفی ویژگی های آنها

انواع کابل شبکه ایرانی و معرفی ویژگی های آنها

هرچند علم هر روز در حال پیشرفت است و شبکه‌های بی‌سیم نیز اختراع شده‌اند، اما کابل شبکه همچنان از ضروری‌ترین نیازها برای اجرای شبکه است. به طور کلی، کابل‌ها در دو دسته مسی و شیشه‌ای یا پلاستیکی دسته بندی شده و کارکرد اصلی آنها انتقال اطلاعات است. با این حال، تفاوت اصلی که میان این دو کابل مطرح است، به کیفیت و به صرفه بودن آنها برمی‌گردد.

 

هرچند علم هر روز در حال پیشرفت است و شبکه‌های بی‌سیم نیز اختراع شده‌اند، اما کابل شبکه همچنان از ضروری‌ترین نیازها برای اجرای شبکه است. به طور کلی، کابل‌ها در دو دسته مسی و شیشه‌ای یا پلاستیکی دسته بندی شده و کارکرد اصلی آنها انتقال اطلاعات است. با این حال، تفاوت اصلی که میان این دو کابل مطرح است، به کیفیت و به صرفه بودن آنها برمی‌گردد.
خوشبختانه کابل شبکه از جمله ابزارهای راه اندازی شبکه است که نمونه داخلی نیز دارد و شما میتوانید بهترین انواع کابل شبکه ایرانی را در کیفیت و انواع بالا تهیه کنید. کابل شبکه ایرانی در هر دو دسته مسی و شیشه ای توسط شرکت های مطرحی تهیه می شود و در دسترس کاربران است. در ادامه قصد داریم شما را با انواعی از کابل شبکه ایرانی آشنا کنیم.

کابل OFC

نیاز مداوم افراد و شرکت‌ها به اتصال اینترنت موجب شده است تا تقاضا برای سرعت و ثبات بالای اینترنت بیشتر شود. به علاوه، نوآوری‌های مخابرات موجب افزایش پهنای باند شده و فرصت را برای رشد صنعت کابل نوری فراهم کرده است. کابل ofc یکی از انواع کابل فیبر نوری است که از رشته‌های بسیار نازک شیشه یا پلاستیک تشکیل شده است که به عنوان الیاف نوری شناخته می‌شوند. یک کابل می‌تواند به اندازه دو رشته یا صدها رشته باشد.
یکی از انواع مهم کابل شبکه ایرانی کابل ofc است. این کابلهای فیبر نوری با استفاده از فناوری نوری یا نور، اطلاعات را به صورت داده بین دو مکان حمل میکنند. هنگامی که پرتوهای نور از یک سر کابل ofcعبور می ‌کنند، در انتهای طرف دیگر ظاهر می‌شوند؛ برای تبدیل پالس‌های نور به اطلاعات الکتریکی که کامپیوتر می‌تواند درک کند، به یک سلول فوتوالکتریک نیاز است.
جالب است بدانید زمانی که نور به سمت دیگر کابل حرکت می‌کند، رفتار عجیبی دارد. پرتو نور از لبه‌های کابل خارج نمی‌شود زیرا در زوایای واقعاً کم عمق به شیشه برخورد می‌کند و سپس دوباره منعکس می‌شود به گونه‌ای که انگار به شیشه برخورد می‌کند. به این پدیده، بازتاب کلی گفته می‌شود. همینطور عامل دیگری که نور را درون کابل نگه می‌دارد، ساختار کابل است.
این نوع کابل می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را با سرعت بسیار بیشتر نسبت به کابل‌های مسی حمل کند و پهنای باند آن نیز بیشتر است. دوام و انعطاف پذیری بهتر و در عین حال تخریب سیگنال کمتر موجب شده است مردم به این کابل‌های مقرون به صرفه روی بیاورند.

کابل OBUC

از دیگر انواع کابل شبکه ایرانی می توان به کابل های obuc اشاره کرد. Obuc یک نوع کابل فیبر نوری خاکی محسوب می‌شود که از مشخصه‌های بارز آن می‌توان به داشتن دو لایه روکش پلی اتیلنی و نوار جاذب رطوبت اشاره کرد. نوار جاذب رطوبت نسبت به ژله، که در کابل‌های قدیمی خاکی مود استفاده قرار می‌گرفت، بسیار به صرفه‌تر است. در ادامه، ساختار کابل obuc را مورد بررسی قرار می‌دهیم:
• لایه مقاوم مرکزی (Central Strength member) که از جنس غیرفلزی ساخته شده و دارای الیاف فیبری رزین شده (Fiber reinforced plastic) یا همان FRP است.
• دو نخ جاذب آب و رطوبت (Water Swellable Yarn) به شکل هلالی دور FRP تنیده می‌شود تا رطوبت به داخل کابل کشیده نشود.
• لایه نوار جذب رطوبت آب (Water Swellabale Tape) که شامل پلی استر non-woven fabric، پودر محلول در آب و ضد جویدگی است. این لایه با داشتن مقدار کمی Overlap روی لوزتیوب از ورود طوبت به داخل کابل جلوگیری می‌کند.
• لوزتیوب (Loose tube) نیز در ساختار کابل obuc مورد استفاده قرار می‌گیرد تا جلوی قطع شدن تار فیبر نوری را در داخل کابل بگیرد. با توجه به استاندارهای مخابرات ایران، قطر داخلی لوزتیوب می‌بایست ۶۵% قطر خارجی باشد. به همین خاطر، حداقل ضخامت برای Loose tube 0.4 میلی متر است.
• ژله سرد (Thixotropic Jelly) نیز برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل لوزتیوب استفاده می‌شود تا رطوبت به مرور زمان آسیبی به کابل نزند. نکته قابل توجه درباره این ژله این است که این ماده سمی نیست.
• ۴ ریپ کورد (Ripcord) از جنس ابریشم برای راحت لخت شدن کابل در زیر روکش اول و دوم گذاشته می‌شود.
• روکش اول که اکثرا از جنس LDPE روی نوار جاذب رطوبت روکش می‌شود تا در زمان استفاده این کابل‌ها در مسافت‌های طولانی، مقاومت بیشتری در برابر عومل مخرب همچون سیل داشته باشد.
• یک روکش زرهی (Armoring) که از جنس کوپلیمر است یا در دو طرف آن از روکش قلع استفاده شده است. این زره نه تنها در مقابل ضربه مقاوم است، بلکه جلوی جوندگی موجودات موذی همچون موش را می‌گیرد.
• روکش بیرونی (Outer Jacket) که خارجی‌ترین لایه حساب می‌شود و معمولا از جنس پلی اتیلن و نوع HDPE هستند. اما در موارد خاص ممکن است به جای پلی اتیلن از ترموپلاست‌ها استفاده شود.

کابل FTTH

آخرین نوع کابل شبکه ایرانی که به آن می پردازیم کابل FTTH است. در واقع کابل ftth همان اتصالات باند پهن فیبر به خانه (Fiber To The Home) است که به اتصالات کابل فیبر نوری در اقامتگاه‌های شخصی اشاره دارد. این کابل توانایی این را دارد که اطلاعات دیجیتالی همچون ویس و ویدئو و همینطور داده‌ها را با کارآیی بیشتر نسبت به کابل هم‌محور مسی منتقل کند و در عین حال قیمت آن نیز مشابه کابل مسی است. برای مثال، اگر یک جفت کابل مسی توانایی انتقال ۶ تماس را داشته باشند، در یک جفت کابل فیبر نوری این قابلیت به ۲٫۵ میلیون تماس می‌رسد.
عملکرد کابل باند پهن فیبر به خانه به شبکه‌های فعال (active) و غیرفعال (passive) وابسته است. این کابل از امنیت بالایی برخوردار است. در هنگام استفاده از این کابل، تماس‌های داخلی رایگان بوده و به طور کلی هزینه تماس‌های اینترنتی نه تنها از کیفیت بهتری برخوردار می‌شوند، بلکه ۳۰ درصد هزینه‌های آن نیز کاهش می‌یابد.
به علاوه، به دلیل پهنای باند، سرعت دانلود نیز برای شما افزایش می‌یابد. برای مثال، اگر بخواهید یک فایل ۱ گیگابایتی را دانلود کنید، زمان دانلود آن حدود ۲ دقیقه طول خواهد کشید. در کنار تمام این قابلیت‌ها، اگر از دوست‌داران طبیعت هستید، باید بگوییم استفاده از این نوع کابل برای طبیعت مناسب‌تر است و آسیب‌ به محیط زیست را بسیار کاهش می‌دهد.
مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه با هدف بالابردن دانش مهندسی در سطح جامعه و تامین محصولات باکیفیت حوزه شبکه و فیبر نوری یکی از بهترین منابع برای خرید تجهیزات شبکه به شمار می‌رود. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع کابل شبکه به وبسایت https://fiberopticbank.com مراجعه کنید.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.