صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه حذف سود سپرده کوتاه مدت
زمزمه حذف سود سپرده کوتاه مدت

حذف تدریجی سود سپرده های کوتاه مدت چه تاثیری بر بازارسرمایه دارد؟

زمزمه حذف سود سپرده کوتاه مدت

کسب و کار نیوز- در حالی رئیس کل بانک مرکزی از حذف تدریجی سود سپرده های کوتاه مدت خبر داده که یک کارشناس اقتصادی در این رابطه می گوید: شاید یکی از اشتباه ترین تصمیماتی که گرفته شده همین حذف تدریجی سود سپرده های کوتاه مدت باشد. یوسف کاووسی گفت: بورس یک سیاست مالی است و اینکه بخواهیم با سیاست پولی به کمک آن برویم تبعات اقتصادی بسیاری در انتظارمان خواهد بود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین زمینه برخی کارشناسان بانکی معتقدند که اعطای سود به سپرده های دیداری و کوتاه مدت، مانع سرمایه گذاری و ثبات در اقتصاد می شود و ادامه این روند به بی ثباتی بیشتر اقتصادی دامن خواهد زد. به باور این کارشناسان ضروری است به منظور جهت دهی سرمایه ها و ایجاد ثبات اقتصادی و همچنین امکان پذیری سرمایه گذاری بلندمدت برای بانک ها، برای این مسئله چاره ای اندیشیده شود. کاهش و از میان برداشتن سود سپرده های کوتاه مدت و افزایش جریمه برداشت سپرده های مدت دار، از جمله راهکارهایی است که در این زمینه می تواند استفاده شود.

اما هنگامی که دولت‌ها تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند، متأسفانه همه دستگاه‌ها و واحدهای اقتصادی را الزام می‌کنند که از آن تصمیم پیروی کنند. در این مورد نقش بانک مرکزی فراتر از نقش وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی دیگر است. بانک مرکزی نقش متولی و یک نهاد بی‌طرف را در اقتصاد بازی می‌کند و به همین علت در مجلس گذشته و کنونی بسیار تأکید می‌شود قانون بانکداری به‌گونه‌ای تدوین شود که استقلال بانک مرکزی از دولت‌ها تضمین شود.

مسیر اشتباه حمایت از بورس

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

درد بورس، نرخ سود بانکی نیست و شاید یکی از اشتباه ترین تصمیماتی که گرفته شده همین حذف تدریجی سود سپرده های کوتاه مدت باشد. چراکه این امکان وجود ندارد که فقط بخواهیم به سپرده های بلند مدت سود پرداخت کنیم.

در تمام کشورهای جهان به هر دو سپرده سود پرداخت می شود اما مبلغ سود سپرده های یک ساله و بلندمدت بسیار بیشتر است. اینکه این تصمیم برای برای حمایت از بازار بورس گرفته شده هم اشتباه دیگری است چراکه مردم دیگر اعتمادی به بازار بورس ندارند که با بیرون کشیدن پول های خود از بانکها به سمت بازار سرمایه سرازیر کنند. ضمن اینکه بورس یک سیاست مالی است و اینکه بخواهیم با سیاست پولی به کمک آن برویم تبعات اقتصادی بسیاری در انتظارمان خواهد بود.

لشگر عظیمی وارد بورس شدند و خسارات بسیاری را را هم متحمل شدند و این تفکر کاملا غلط است که پول های سرگردان خارج شده از بانک به این بازار برخواهد گشت. بنابراین بازار سهام امتحان خود را پس داده و با حذف سود سپرده ها مردم پول را به سمت بازار رمزارز و یا خرید ملک در کشورهای همسایه خواهند برد. با اجرای این تصمیم کل اقتصاد ویران خواهد شد

در حال حاضر تأثیر نرخ سود بانکی در بازار سرمایه این است که مردم از ترس ریزش بیشتر بورس، سهامشان را می فروشند و چون بازار دیگری نیست که در آن سرمایه گذاری کنند، ترجیح می دهند فعلا در بانک پولشان را بگذارند. کما اینکه برخی از پول های بورسی در بیت کوین و رمزارزها ورود زیادی کرد.

بانک‌های مرکزی در کشورهای توسعه یافته از استقلال کامل برخوردارند و در کشورهایی مانند ما باید از استقلال نسبی برخوردار باشند. تصمیم‌های بانک مرکزی باید جامع‌الاطراف باشد و همه بازارها را در نظر بگیرد. چنانکه شاهدیم بعد از اردیبهشت ۱۳۹۹، متعاقباً سود سپرده بانکی افزایش یافت. این نشان‌دهنده برداشتن گامی برای اصلاح تصمیم نادرست بود، اما تصمیم قبلی اثر خود را در بازار گذاشت. باید به توصیه‌های کارشناسی توجه و از اتخاذ تصمیم‌های غلط جلوگیری شود. زیرا اصلاح تصمیم غلط دشوار بوده و ممکن است زیان وارد شده قابل جبران نباشد.

در رابطه با نقدینگی نیز باید اشاره کنیم که برای کنترل رشد نقدینگی در حال حاضر کار خاصی نمی‌توان انجام داد زیرا متاسفانه در آستانه انتخابات قرار گرفتیم و امکان انجام کار بنیادی وجود ندارد. تمام بازارها در شرایط رکود قرار دارند زیرا چنانچه پول گردش داشته باشد، رونق ایجاد می‌شود و در نتیجه اشتغال به وجود می‌آید، به دنبال این مسئله هم نقدینگی رو به افول می‌گذارد و رشد اقتصادی را به وجود می‌آورد، شاهد هیچ یک از این اتفاقات نیستیم.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.