صفحه اصلی / اسلایدر / حذف اجباری خوراکی ها از سبد خانوار
حذف اجباری خوراکی ها از سبد خانوار

افزایش قیمت ها توانایی مردم را برای تامین نیازهای روزانه و اساسی کاهش داد

حذف اجباری خوراکی ها از سبد خانوار

کسب و کار نیوز- تعداد زیادی از خانوارها به علت کاهش درآمد و افزایش روزانه قیمت ها مجبور به حذف اقلام ضرور از سبد خرید شده اند. در گزارش های منتشر شده آمده است که 40 درصد خانوارهای ایرانی توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند و به دنبال آن درصد بسیار بالایی از مردم از دسترسی به مواد غذایی روزانه و اساسی اعم از برنج، تخم مرغ، روغن، لبنیات، میوه و ... باز مانده اند. سیر افزایش قیمت کالاها بخصوص کالاهای اساسی به اندازه ای بالا بوده است که سطح درآمد مردم جوابگوی تامین نیاز روزانه آنها نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گرانی و کاهش درآمدها، خانوارها را به سمت حذف یا کم کردن منابع اصلی مواد مغذی (انواع گوشت، تخم‌مرغ، شیر و میوه‌ها) و جایگزینی منابع دیگر کالری که عموما از بابت بسیاری مواد مغذی (در قیاس با منابع پروتئینی، میوه‌ها یا سبزیجات) فقیرترند، هدایت کرده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که خط فقر در تهران به ۱۰میلیون تومان رسیده است. یک عضو شورای شهر تهران هم گفته است هفت دهک درآمدی نخست زیر خط فقر زندگی می‌کنند. روایتی نزدیک به برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که معتقد است هفت دهک درآمدی بدون برخوداری از حمایت‌های یارانه‌ای دولت امکان تامین هزینه زندگی را ندارد.

در حالی که لبنیات جزو مواد خوراکی حیاتی جامعه محسوب می‌شود، به علت افزایش شدید قیمت آن در دولت روحانی، مصرف سرانه آن نسبت به دولت قبل ۱۷ درصد کمتر شده است. از آمارهای مرکز آمار بدست آورده نشان می‌دهد، افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز در دولت روحانی سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است، به طوری که در اقشار کم‌درآمد این ماده خوراکی ضروری به طور کامل حذف شده و مصرف اقشار متوسط نیز کاهش یافته و درمجموع، مصرف سرانه کشور تقریبا نزدیک به نصف شده است.

این در حالی است که افزایش بی‌سابقه نرخ اقلام خوراکی در سه ماه گذشته، باعث حذف بسیاری از مواد و اقلام خوراکی معمول از سبد خانوار شده و متخصصان تغذیه، نسبت به کمبود ویتامین‌ و پروتئین‌ها در سلامت جامعه ابراز نگرانی جدی می‌کنند. کارشناسان اقتصای معتقدند که به دلیل کاهش درآمد خانواده و افزایش قیمت مواد غذایی، اقلام غذایی از سفره مردم حذف شده و اگر اقدامات لازم را انجام ندهیم، روند مدیریت کرونا کامل نمی‌شود. این درحالی است که به گفته عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان شیوع کرونا در کشور حدود ۶ میلیون نفر از کرونا آسیب دیده‌اند و حدود یک‌ونیم میلیون نفر به علت کرونا کار خود را از دست داده‌اند.

تعلل در کنترل نرخ تورم

مسعود دانشمند، اقتصاددان

در هفت سال گذشته دولت آقای روحانی کشور به‌طور متوسط نزدیک به ۲۰۰ درصد تورم داشته است. اینکه مسئولان اعلام می کنند امروز اقتصاد درگیر تورم ۴۰ درصدی است جای تعجب دارد. البته همین تورم ۴۰ درصدی هم عدد کمی نیست و با توجه به سطح درآمدها موجب شده تا قدرت خرید مردم کاهش پیدا کند. امروز تنها دغدغه مردم تامین نیازهای اساسی خود است که به دلیل گرانی ها از عهده آن نیز برنمی آیند. اگر که ۴۰ درصد تورم دارید و آمدید در بودجه امسال ۲۵ درصد، حقوق و دستمزد‌ها را افزایش دادید ۲۵ درصد نسبت به ۴۰ درصد تورم، یعنی ۱۵ درصد معیشت مردم دچار مشکل شده است. نرخ تورم ‌بالاست و قیمت‌ها لحظه‌ای افزایش می‌یابد و در این وضعیت و دستمزدهایی که وجود دارد مردم نمی‌توانند کالاهای مورد نیاز خود را تأمین کنند.

دولتمردان که ادعا می کنند نرخ تورم را کاهش داده اند بگویند که این کاهش نرخ تورم به کدام بخش ها اختصاص داشته است. به هر ترتیب تأمین کالاهای اساسی اصولاً حرف نسنجیده‌ای است چراکه کالا در بازار وجود دارد اما قدرت خرید نیست. حرف اصلی باید این باشد که ما چگونه می‌توانیم اشتغال را توسعه دهیم، تورم را کنترل کنیم تا قدرت خرید مردم افزایش یابد. هر نوع کالایی را که مردم بتوانند بخرند و هر اندازه که نیاز داشته باشند قابل تهیه است، اما قیمت‌های فزاینده و بالا و توان پایین مردم در خرید، اجازه تأمین نیازشان را نمی‌دهد. تخم‌مرغ ۲هزار تومانی، پنیر کیلویی ۱۰۰هزار تومانی و گوشت کیلویی ۱۸۰هزار تومانی را چگونه مردم با حقوق ماهیانه ۲ تا ۳میلیون تومان می‌توانند تهیه کنند؟ موضوع این است که فاصله زیاد بین قیمت کالاها و دستمزدها موجب شده تا مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند.

گرانی کالاها در بازار نشان دهنده عدم مدیریت صحیح و درست دولت است. دولت در بازار کالاهای اساسی نظارت و کنترلی ندارد و گویی این بازار به حال خود رها شده است. مشکلات دولت بسیار زیاد است و نمی تواند نظارتی بر دستگاههای برای کنترل قیمت ها داشته باشد و این امر موجب شده تا مردم در تامین مایحتاج روزانه خود دچار مشکلات فراوان شوند. امروز شرایط طوری است که خانواده ها حتی برای خرید میوه نیز باید حساب و کتاب داشته باشند و قدرت خرید تا سطح بسیار زیادی کاهش یافته است. دولت مقصر تمام اتفاقات و مشکلات را به گردن دیگران انداخته است. در وضعیت فعلی دولت نوسان نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی را مقصر تمام آشفتگی‌ها می‌داند اما اینکه بازار در چنین شرایطی قرار دارد، حاکی از مدیریت ضعیف دولت است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.