صفحه اصلی / اسلایدر / شوک سهامداران به بورس
شوک سهامداران به بورس

حقیقی ها روز گذشته هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند

شوک سهامداران به بورس

کسب و کار نیوز - سهامداران سود و زیان کرده بورس که این روزها از چک کردن صفحه معاملاتی خود روی سیستم شان به شدت هراسانند، با افت سنگین 43 هزار واحدی روز شنبه، با دل پرخون و چشم نگران روز را شب کردند تا شاید روز یکشنبه بازارگردان ها (بخوانید شریک دزد و رفیق قافله) به وعده خود عمل و بازار را حمایت کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سهامداران سود و زیان کرده بورس که این روزها از چک کردن صفحه معاملاتی خود روی سیستم شان به شدت هراسانند، با افت سنگین ۴۳ هزار واحدی روز شنبه، با دل پرخون و چشم نگران روز را شب کردند تا شاید روز یکشنبه بازارگردان ها (بخوانید شریک دزد و رفیق قافله) به وعده خود عمل و بازار را حمایت کنند.
حقیقی ها تا جایی که می‌توانستند روز شنبه خود را در سمت فروش قرار دادند تا بر همین اساس خروج پول حقیقی به مبلغ ۱۷۸۱ میلیارد تومان به ثبت برسد.
بازار سرمایه نخستین روز هفته را با ریزش بیش از ۴۳ هزار واحدی آغاز کرد و قرمزپوش شد و دوباره سهامداران را به تردید واداشت. معاملات شنبه با فشار فروش و عقب نشینی خریداران شروع شد؛ هرچند در ساعات پایانی تقاضا بهبود یافت و صف‌های فروش از بین رفت ولی اکثر نمادها در رنج منفی معامله می‌شدند.

 

فروش های غیرمنطقی بازار را سراسر قرمز کرد

کارشناسان فروش‌های روز شنبه را هیجانی می‌دانستند و معتقد بودند فروش‌های غیرمنطقی است با این حال بازار بخصوص در یک ساعت پایانی معاملات شاهد جمع آوری صف‌های فروش در اغلب نمادها بود و بهبود و افزایش تقاضا مشهود بود.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز شنبه با ۴۳ هزار و ۶۸۵ واحد کاهش (معادل ٣.١ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۱۲ واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن هم با افت ۸۵۳۹ واحدی عدد ۴۵۵ هزار و ۱۱۲ واحد را ثبت کرد. معامله گران شنبه در بازار سهام بیش از ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار معامله انجام دادند که حاصل آن دست به دست شدن مالکیت بیش از ۸ میلیارد و ۸۲۵ میلیون سهم و اوراق مالی بود.
مجموع ارزش معاملات بازار سرمایه (بورس و فرابورس) هم به بیش از ۱۷ هزار و ۹۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد سهام هم حدود ۱۱ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها بیش از ۱۸۱۰ میلیارد تومان از بازار خارج کردند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه در روزهای پیشرو را بررسی می کند.

رونمایی از مقصران اصلی ریزش بورس

قاسم صادقی، کارشناس بورس
اصلاحی که در بازار سرمایه به صورت نسبتا هیجانی شاهد آن بودیم، نمی تواند ریشه در تغییرات بنیادی داشته باشد، چراکه در حوزه قیمت های جهانی؛ چه کامودیتی ها و چه فلزات و نفت، اخبار بنیادی خوبی وجود دارد که می تواند برای بسیاری از شرکت ها مناسب باشد. به خصوص روی کار آمدن «بایدن» و احتمالاتی که در مورد ادامه توافقات وجود دارد، باعث افزایش صادرات ما می شود و برای خیلی از شرکت ها اخبار بنیادی خوبی خواهد داشت. لذا این اصلاحات بنیادی نیست و قسمتی از آن به دلیل عملکرد نامناسب بازارگردان ها و یک سری از حقوقی ها بوده است. این کار قاعدتا بازار را دچار عدم تعادل می کند و باعث می شود که بازار درجا بزند یا اعتماد سهامدار سلب شود و درنهایت اصلاح اتفاق بیفتد.
از منظر تکنیکالی در حال حاضر مماس در دامنه یک میلیون و ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار واحد هستیم و در شاخص یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد حمایت معتبری داریم. در شاخص یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد حمایت داشتیم که روز شنبه شکسته شد و حمایت بعدی عدد یک میلیون و ۳۴۰ تا ۳۴۵ هزار واحد خواهد بود. فردا اگر این حمایت شکسته شود، خبر خوبی برای شاخص نیست و حمایت معتبری شکسته می شود که تا حوالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد حمایت خاص دیگری نداشته باشیم و ممکن است شاخص به جای نخست برگردد. انتظارم این است که روز یکشنبه بزرگان بازار وارد عمل شوند و خریدهای حمایتی خوبی انجام دهند که بازار کمی جان بگیرد. چون به نظر می رسد بیشتر از این از منظر بنیادین، جای اصلاح و ریزش برای بازار نیست. این حمایت باید از کلیت بازار صورت بگیرد و حمایت هم هوشمندانه باشد. زیرا خیلی از حقوقی ها کمی خرید می کنند و در نهایت می گویند ما تکلیف مان را انجام دادیم.
نهادهای نظارتی باید در یک جاهایی وارد شوند و در کارهای حقوقی ها و به خصوص بازارگردان ها دخالتی انجام بدهند چون وظیفه بازارگردان هاست که بازار را متعادل نگه دارند و نوسان گیری به شکل امروز غیراخلاقی است. لذا بازار می تواند روزهای یکشنبه و دوشنبه شرایط خوبی داشته باشد؛ اما واقعا بستگی دارد که حمایت ها به چه شکل انجام شود و بازارگردان ها چه حرکتی بزنند. اگر بازار به همین شکل فعلی پیش برود و ما هیچ حمایتی نبینیم، ممکن است ترس سهامدار شاخص را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگرداند که شاید ۴ روز هم بیشتر وقت نگیرد و طی سه، چهار روز بازار به شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برگردد. اعتماد سهامداران در حالی دوباره به بازار سرمایه جلب شد که اتفاقات اخیر آن را دوباره کم رنگ خواهد کرد. اما
کف شاخص روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خواهد بود. همچنین تا پایان سال به شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز دست نخواهیم یافت. در واقع شاخص کل تا پایان سال بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در تغییر خواهد بود و در نهایت در سه ماهه اول سال بتوانیم به عدد قبلی شاخص کل برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.