صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونمایی از مقصران اصلی ریزش بورس

قاسم صادقی، کارشناس بورس

رونمایی از مقصران اصلی ریزش بورس

کسب و کار نیوز - اصلاحی که در بازار سرمایه به صورت نسبتا هیجانی شاهد آن بودیم، نمی تواند ریشه در تغییرات بنیادی داشته باشد، چراکه در حوزه قیمت های جهانی؛ چه کامودیتی ها و چه فلزات و نفت، اخبار بنیادی خوبی وجود دارد که می تواند برای بسیاری از شرکت ها مناسب باشد.

 به خصوص روی کار آمدن «بایدن» و احتمالاتی که در مورد ادامه توافقات وجود دارد، باعث افزایش صادرات ما می شود و برای خیلی از شرکت ها اخبار بنیادی خوبی خواهد داشت. لذا این اصلاحات بنیادی نیست و قسمتی از آن به دلیل عملکرد نامناسب بازارگردان ها و یک سری از حقوقی ها بوده است. این کار قاعدتا بازار را دچار عدم تعادل می کند و باعث می شود که بازار درجا بزند یا اعتماد سهامدار سلب شود و درنهایت اصلاح اتفاق بیفتد.
از منظر تکنیکالی در حال حاضر مماس در دامنه یک میلیون و ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار واحد هستیم و در شاخص یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد حمایت معتبری داریم. در شاخص یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد حمایت داشتیم که روز شنبه شکسته شد و حمایت بعدی عدد یک میلیون و ۳۴۰ تا ۳۴۵ هزار واحد خواهد بود. فردا اگر این حمایت شکسته شود، خبر خوبی برای شاخص نیست و حمایت معتبری شکسته می شود که تا حوالی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد حمایت خاص دیگری نداشته باشیم و ممکن است شاخص به جای نخست برگردد. انتظارم این است که روز یکشنبه بزرگان بازار وارد عمل شوند و خریدهای حمایتی خوبی انجام دهند که بازار کمی جان بگیرد. چون به نظر می رسد بیشتر از این از منظر بنیادین، جای اصلاح و ریزش برای بازار نیست. این حمایت باید از کلیت بازار صورت بگیرد و حمایت هم هوشمندانه باشد. زیرا خیلی از حقوقی ها کمی خرید می کنند و در نهایت می گویند ما تکلیف مان را انجام دادیم.
نهادهای نظارتی باید در یک جاهایی وارد شوند و در کارهای حقوقی ها و به خصوص بازارگردان ها دخالتی انجام بدهند چون وظیفه بازارگردان هاست که بازار را متعادل نگه دارند و نوسان گیری به شکل امروز غیراخلاقی است. لذا بازار می تواند روزهای یکشنبه و دوشنبه شرایط خوبی داشته باشد؛ اما واقعا بستگی دارد که حمایت ها به چه شکل انجام شود و بازارگردان ها چه حرکتی بزنند. اگر بازار به همین شکل فعلی پیش برود و ما هیچ حمایتی نبینیم، ممکن است ترس سهامدار شاخص را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد برگرداند که شاید ۴ روز هم بیشتر وقت نگیرد و طی سه، چهار روز بازار به شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی برگردد. اعتماد سهامداران در حالی دوباره به بازار سرمایه جلب شد که اتفاقات اخیر آن را دوباره کم رنگ خواهد کرد. اما
کف شاخص روی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خواهد بود. همچنین تا پایان سال به شاخص ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد نیز دست نخواهیم یافت. در واقع شاخص کل تا پایان سال بین یک میلیون و ۳۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد در تغییر خواهد بود و در نهایت در سه ماهه اول سال بتوانیم به عدد قبلی شاخص کل برسیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.