صفحه اصلی / اسلایدر / خروج نقدینگی از بازار طلا
خروج نقدینگی از بازار طلا

چرا جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاری توسط مردم از بین رفت؟

خروج نقدینگی از بازار طلا

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت ها در بازار طلا و سکه دچار افزایش قیمت زیادی شد که در شرایط فعلی دیگر خریداری در این بازارها وجود ندارد و بر خرید و فروش طلا قفل رکود زده شده است. البته سکه همواره جذابیت خود را برای خرید و فروش حفظ می کند اما طلا از این مزیت برخوردار نیست و در ماههای اخیر تعداد اندکی از خریداران در بازار طلا به عنوان مشتری واقعی حضور داشته اند و تمایل آنها نیز بیشتر به سمت خرید طلای آب شده بوده است. قیمت طلا پس از آنکه به دلایل داخلی و خارجی روند صعودی را طی کرد مدتی است که در شرایط ثبات قیمتی به سر می برد اما با این شرایط هم دیگر کمتر کسی برای خرید طلا پیشگام می شود. جذابیت بازار طلا برای سرمایه گذاری تنها مربوط به سکه است و طلای آب شده در رتبه دوم خرید قرار می گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به هر ترتیب بازار طلا در کورد محض قرار دارد و معاملاتی که در آن انجام می شود چشمگیر نیست. حتی مناسبت های روزهای اخیر مانند شب یلدا، سال نو میلادی، سال نو چینی و… هم تاثیری در رشد معاملات و خریدها نداشته است. حال باید منتظر ماند و دید آیا نوروز می تواند تکانی هر چند اندک به بازار طلا بدهد و کمی از این رکود بکاهد یا خیر. هرچند  بازار سکه و طلا در کما به سر می‌برد و خریداری در آن وجود ندارد و با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و عدم جذابیت و همچنین قیمت بسیار بالا، مردم رغبتی برای سرمایه گذاری در بازار طلا و سکه ندارند. از سویی چشم انداز کوتاه مدت بازار نیز حاکی از آن است که قیمت‌ها در این محدوده باقی بماند.

طی چند وقت اخیر عمده تقاضا در بازار خرید سکه و طلای آبشده بوده است. سکه با توجه به جذابیتی که دارد، همواره مورد اقبال خریداران است، اما در مورد طلای آبشده به دلیل اینکه برای خرید طلای خام مالیات و اُجرتی اخذ نمی‌شود و حاشیه سود آن نسبت به مصنوعات طلا بالاتر است، تقاضا برای آن به خصوص در شرایط رشد قیمت‌ها زیاد است، اما این هفته‌های اخیر تقاضا برای خرید طلای آبشده هم با افت نسبتا زیادی روبرو شده است.

به طور کلی زمانی که یک بحران پیش می‌آید و اقتصاد جهانی وارد رکود می‌شود، طلا به عنوان ارزشمندترین دارایی فیزیکی مورد توجه قرار می‌گیرد و بسیاری از سرمایه گذاران از بازا‌های مالی مختلف دارایی‌های خود را نقد می‌کنند و رو به خرید طلا آوردند، همین موضوع باعث شد که در مقطعی از تابستان قیمت جهانی طلا به قیمت تاریخی و رکورد شکن ۲۰۰۰ دلار نیز صعود کند، اما این امر موقتی بود و طلا نتوانست بالای این سطح دوام بیاورد و به کانال ۱۹۰۰ دلاری سقوط کرد.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر اظهار در همین رابطه می گوید: این شرایط باعث شده تا در شش ماه نخست سال بیش از ۲۵ درصد واحدهای طلا تعطیل شوند. کشتی آرای در مورد تاثیر افزایش نرخ ها بر بازار تولیدکنندگان و فروشندگان اظهار داشت: در حال حاضر فروش مصنوعات طلا و جواهر به حداقل ممکن رسیده و بازار در رکود شدید است بطوری که واحدهای تولیدی با حداقل ظرفیت فعالیت می‌کنند.

شرط رونق بازار طلا

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

قیمت ها در بازار طلا تابعی است از نرخ ارز است. بنابراین اگر هیجانی در بازار ارز وجود نداشته باشد در بازار طلا نیز وجود نخواهد داشت. بنابراین تاثیرات دلار است که بر بازار طلا وجود دارد و موجب ایجاد تحولات و هیجانات در بازار می شود. از سوی دیگر کاهش معاملات نمی تواند ملاکی برای کاهش قیمت ها باشد و نباید بر این اساس پیش بینی کرد که چون در بازار ارز ثبات قیمتی شکل گرفته بنابراین در آینده شاهد ثبات در بازار طلا هم خواهیم بود. نمونه مشابه شرایط در بازار طلا به بازار خودرو مربوط می شود. امروز هم خریدار و هم فروشنده در بازار خودرو دست نگه داشته اند تا با ثبات و کاهش بیشتر نرخ ارز که ممکن است با روی کار آمدن بایدن ایجاد شود، معاملات را آغاز کنند. در بازار طلا هم به همین شکل است. خریداران فرصت را برای روزهای آینده و تعیین تکلیف برجام و کاهش احتمالی نرخ ارز و دنباله روی بازار طلا از این محرک گذاشته اند. مردم در شرایط فعلی از هر گونه ضرر و زیان دوری می کنند و به امید روزهای بهتر برای سرمایه گذاری منتظر مانده اند. بنابراین انتظارات برای روی کار آمدن بایدن نیز می تواند در رکود بازارها تاثیر گذار باشد.

به هر حال فشارهای حداکثری ترامپ بر اقتصاد ایران در حال پایان گرفتن است و بسیاری از افراد با شکست ترامپ پیش‌بینی می‌کردند اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی در بازار ارز به وقوع بپیوندد. این در حالی است که نرخ ارز بر مبنای وضعیت اقتصادی داخلی در کنار فشار تحریمی تعیین می‌شود و طبیعی است که حذف فشارهای تحریمی می‌تواند تا حدی به کاهش قیمت ارز منجر گردد.

الیته اینکه مردم با پول خود چه می‌کنند هم به توان ریسک‌پذیری آنان بستگی دارد. کسی که ریسک پذیرتر است وارد بورس می‌شود و کسی که محافظه‌کارتر است طلا می‌خرد. اما مسلم است که کسی پولش را در بانک نمی‌گذارد. البته ما هم توصیه نمی‌کنیم که کسی معیشت خود را از سود بانکی تامین کند اما ریسک سپرده گذاشتن در بانک صفر است. البته صندوق‌ها سرمایه گذاری هم امن تر هستند و هم بازدهی بالاتری دارند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.