صفحه اصلی / اسلایدر / امکان خرید متری مسکن در بورس
امکان خرید متری مسکن در بورس

جزئیات طرح فروش مسکن متری در بورس کالا اعلام شد

امکان خرید متری مسکن در بورس

کسب و کار نیوز- یک مقام مسئول در بورس کالا از فراهم شدن مسیر پیش خرید در بورس برای خانه دار شدن و سرمایه گذاری در مسکن طی یک ماه آینده خبر داد. در این طرح بورس کالا به دنبال آن است که بتواند مسکن را به شکل متری و در قالب اوراق سلف استانداردِ مسکن پیش فروش کند و این کار را در بستری که تضامین لازم از سازنده گرفته شود و خریدار با خیال راحت اقدام به خرید کند انجام دهد. همچنین اگر در سررسید، سازنده تعهدات خود را ایفا نکرد بتواند از سازنده خسارت بگیرد و ضرر احتمالی پیش خریدار را جبران کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گرانی های اخیر در بازار مسکن و فاصله بسیار درآمدها با مخارج که بیشتر آن را خرج مسکن تشکیل می دهد مسئولان را بر آن داشته با اتخاذ تصمیمات و اجرای طرح های مختلف مردم را به خانه دار شدن نزدیک تر کنند. در یک سال اخیر قیمت مسکن بخصوص در پایتخت مسیر افزایشی داشته و با قیمت ها نجومی در خرید خانه مواجه بوده ایم. بر اساس آمارهای منتشر شده میانگین قیمت مسکن در تهران به متری ۲۵ تا ۲۷ میلیون تومان رسیده که حاکی از رشد بی سابقه در این بخش بوده است.

به هر ترتیب در تازه ترین تحول در این حوزه یک مقام مسئول در بورس کالا از برداشته شدن گام های نهایی برای پیش فروش خانه به صورت متری در این بازار خبر داده و اظهار کرده است: مقدمات این کار فراهم شده و امید نامه اوراق سلف موازی استاندارد توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن تهیه و به بورس کالا تحویل شده است.

جواد فلاح یادآور شد: عرضه این اوراق به متقاضیان امکان می‌دهد تا براساس پولی که در اختیار دارند اقدام به پیش خرید مسکن کنند. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا می افزاید: پیش خرید مسکن در چارچوب مقررات بورس کالا صورت می‌گیرد و بورس کالا تضمین‌ها را از طرفین دریافت می‌کند و افراد می‌توانند با خیالت راحت اقدام به پیش خرید مسکن کنند. فلاح تاکید کرد: افراد متقاضی پیش خرید خانه می‌توانند به صورت متری و در قالب هر واحد هر متر مربع مسکن خریداری کنند.

در این راستا تا کنون چهار عرضه ملک در بورس کالا صورت گرفته است. شرکت عمران شهر جدید پردیس یک باب واحد تجاری را پس از پذیرش در بازار فرعی بورس کالای ایران با قیمت پایه یک میلیارد و ۶۳ میلیون تومان عرضه کرد و به فروش رساند.  پس از ان ملک تجاری بانک اقتصاد نوین (کرمان) در ۲۵شهریور و زمین بانک اقتصاد نوین (بندرعباس) در ۲۶شهریورماه در بورس کالا عرضه شدند. آخرین عرضه در این خصوص هم مربوط به وزارت دفاع و پشتیبانی‌های نیروهای مسلح بود که یک قطعه زمین مازاد خود را بر روی تابلوی بورس به فروش رساند.

اجرای فروش متری مسکن به صورت پایلوت

منصور غیبی، کارشنای مسکن

اقدام فروش متری مسکن در بورس به طور کلی حرکت مثبتی است اما نگاه باید این باشد که این اقدام به صورت حساب شده و به صورت پایلوت اجرا شود تا استقبال عموم سنجیده شود و نقاط قوت و ضعف طرح آشکار شود و از این طریق به یک مدل باثبات در بازار سرمایه در حوزه اقتصاد مسکن دست پیدا کرد. در حال حاضر، ایجاد بورس مسکن بهترین راهکار برای خروج از رکود مسکن است. بهترین اقدام برای ایجاد بورس مسکن و کاهش انتقادات و موانع پیشرو، اجرای طرح فروش متری مسکن به‌صورت پایلوت در شهر تهران است که در این طرح ابتدا موسسات و بنگاه‌های کلان اقتصادی، حضورداشته باشند و پس از موفقیت این طرح، انبوه‌سازان واحدهای مسکونی خود را به‌صورت متری‌ ارایه دهند. اگر این اقدامات انجام نشود چه بسا اجرای فوری طرح موجبات پشیمانی خریدار و سیاست گذار را فراهم می کند. این طرح مقابله ای با سوداگران و دلالان است و می توان امیدوار بود مردم با سرمایه گذاری در آن ثروت و دارایی خود را در مسیر خانه دار شدن پیش ببرند.

اما موضوعی هم وجود دارد که ممکن است به مشکلی جدی در این طرح تبدیل شود. مدتی قبل در پردیس یک مغازه برای فروش در بازار سرمایه قرار گرفت که شکل مزایده به خود گرفت. بورس محل مزایده گذاری برای فروش نیست. لازم نیست که بورس را با این مفاهیم آلوده کنیم و اصالتی را که مردم از آن انتظار دارند خدشه دار کنیم. نگرانی این است که این طرح خروجی را مه باید داشته باشد با مزایده آلوده شود و معنای واقعی خود را از دست بدهد. فروش مسکن در بورس باید به بستری برای سکوفایی اقتصاد مسکن تبدیل شود. سرمایه های ریز و درشت مردم به درستی هز ینه شود و دست محتکران را کوتاه کند. مسیر تولید مسکن نیز هموار و توسعه پیدا کند. در اجرای این طرح لازم است نظارت مردم نهاد در بازار سرمایه در حوزه اقتصاد مسکن نیز وجود داشته باشد.

به طور کلی بورس تنها مکانی است که شفافیت معاملات را به‌خوبی تضمین می‌کند و ایجاد بورس مسکن نیز از این موضوع مستثنا نیست. ورود مسکن به بورس می‌تواند الگوی حمایتی موفقی برای توانمندسازی اقشار مختلف جامعه باشد به شرطی که دولت از این طرح به‌شدت حمایت کند. دولت باید در این نوع معامله‌ها در بخش تولید، کنترل و نظارت حامی سازندگان باشد نه به عنوان کنترل‌کننده یا نظارت‌گر صرف.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.