صفحه اصلی / سرخط خبرها / حضور ۱۷۵شرکت در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی
حضور ۱۷۵شرکت در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از حضور پررنگ قطعه‌سازها در نمایشگاه امسال خبر داد

حضور ۱۷۵شرکت در بیستمین نمایشگاه لوازم خانگی

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در نشست خبری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی با اشاره به اینکه نمایشگاه امسال با شعار "درخشش تولید در کشاکش تحریم" از روز جمعه 5 مردادماه 99 لغایت 8 دی‌ماه برگزار می‌شود: گفت: نمایشگاه لوازم خانگی امسال به عنوان بزرگ ترین نمایشگاه در بین سایر نمایشگاه‌‍‌ها به لحاظ متراژ و تعداد شرکت‌کنندگان است و در با توجه به شرایط خاص امسال در چارچوب دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا کلیه پروتکل‌ها در‌ نمایشگاه لحاظ شده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه انجمن تمام توان خود را برای هرچه بهتر برگزار کردن بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی تهران به کار خواهد گرفت. افزود: نمایشگاه امسال با حضور ۱۷۵شرکت و واحد تولیدی و با متراژ ۱۶هزار متر مربع بزرگ‌ترین نمایشگاه سال ۹۹ است.

هاشمی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط کرونایی برندهای بین‌المللی در نمایشگاه حضور ندارند، گفت: با وجود درخواست این انجمن از کارگزاری نمایشگاه‌ها در کشورهای چین و ترکیه، به دلیل محدودیت‌های پروازها و مشکلات قرنطینه، در نمایشگاه امسال خارجی‌ها حضور نخواهند داشت.

به گفته وی بیشترین انصراف شرکت‌ها مربوط به شرکت‌ها و برندهای استان‌ها و شهرستانی بود که به دلیل محدودیت‌های کرونایی و رفت و آمد امکان حضور در نمایشگاه را نداشتند.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در مورد جبران هزینه برندها به دلیل محدودیت‌های امسال نمایشگاه ادامه داد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که امضا کردیم قرار شد همزمان با برگزاری نمایشگاه و بعد از آن به صورت مجازی نمایشگاه برای برندهایی که امکان حضور نداشتند، برگزار می‌شود و طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، وبیناری با حضور مسوولان و تولیدکنندگان و صنعتگران برگزار خواهد شد.

ایجاد دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن

هاشمی ادامه داد : از زمان حضور بنده در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، تصمیم بر این بود که بر توسعه بخش قطعه سازی تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. توسعه پایدار صنعت لوازم خانگی مقدور نیست مگر با افزایش سطح کیفی قطعه‌سازها که باید نسبت به انتقال تکنولوژی تولید با کیفیت به این بخش توجه ویژه شود.

وی گفت : در همین راستا دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن صنایع لوازم خانگی تاسیس شده و با برگزاری انتخابات، رئیس و معاونان این دپارتمان انتخاب شدند.

هاشمی افزود : هدف ما عمق بخشیدن به ساخت داخل و بومی‌سازی قطعات های‌تک، فراهم کردن بستر همکاری بین قطعه‌سازی و تولیدکننده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ادامه داد: در طول ۸ماه گذشته دپارتمان قطعه‌سازی به منظور تعمیق ساخت داخل و بومی‌سازی ایجاد کردیم.

۲۲۰ میلیون دلار عمق ساخت داخل

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه۲۲۰میلیون دلار عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی است، گفت: عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی۷۵-۷۰درصد است که در یخچال فریزر ۷۵-۷۰،لباسشویی ۷۵-۷۰درصد، کولر۱۰۰درصد، تلویزیون۳۵-۳۴درصد، بخاری گازی۱۰۰-۹۵ درصد بومی‌سازی داشته‌ایم.

هاشمی افزود: با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در زمینه صنایع های‌تک و قطعه‌سازی همکاری‌هایی تعریف کردیم.

کمبودی در تولید لوازم خانگی نداریم

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در تولید لوازم خانگی نداریم، افزود: صادرات لوازم خانگی در حال حاضر حدود ۲۵۰میلیون دلار است. برای صادرات منظم و رو به رشد، باید قوانین اصلاح شود و به همین منظور رایزن های بازرگانی و صنعتی در وزارت امور خارجه فعال شده است.

وی در مورد افزایش قیمت لوازم خانگی گفت: به طور متوسط هر واحد تولیدی ۲۰-۱۵درصد سود در نظر می‌گیرد. تولیدکننده قیمت لوازم خانگی را براساس قیمت نهاده‌های تولید انجام می‌دهد و نمی‌توانیم بگوییم تولیدکننده باعث افزایش قیمت لوازم خانگی است.

هاشمی افزود: به جای نظارت بر واحدهای تولیدی و واحدهای صنفی و بخشنامه‌های متناقض و پرشمار ستاد تنظیم بازار، قیمت مواد اولیه باید‌ کنترل و ساماندهی شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران‌ در پاسخ به این پرسش که فرایند قیمت‌گذاری به چه شکل است گفت: توافقی بین سازمان حمایت و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران صورت گرفته تا شرکت‌های تولیدکننده برای قیمت‌گذاری محصولات جدید خود، مستندات خودرا ارائه کنند تا بررسی شود. البته طی یک ماه گذشته درخواست افزایش قیمت نداشته‌‎ایم.

ساخت خط مونتاژ در کشورهای همسایه

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: برخی واحدهای صنعتی در صادرات تا حدی پیشرفت کردند که خط مونتاژ تولید خود را در چند کشور همسایه مستقر کرده و قطعات را به صورت منفصل (سی کی دی) صادر، در خط مونتاژ تولید و عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای رشد پایدار صادرات باید برخی زیرساخت‌ها و قوانین اصلاح شود و به سمت صادرات اقلام با ارزش افزوده بالاتر حرکت کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در بین کشورهای همسایه، سی آی اس و آسیای میانه به لحاظ تکنولوژی تولید لوازم خانگی به موازات ترکیه ارجحیت دارد و پتانسیل افزایش صادرات در کشور وجود دارد.

نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی

هاشمی در ادامه درباره نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی، با اشاره به مجوز سازمان حمایت در اوایل سال جاری برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلویزیون و ۲۵ درصدی چهار قلم دیگر از کالاهای اساسی این بخش یعنی یخچال، فریزر، لباسشویی و اجاق گاز، گفت: در همان جلسه با سازمان حمایت توافق کردیم که با توجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و سایر مولفه‌های تاثیرگذار بر قیمت لوازم خانگی این افزایش قیمت در حال حاضر پذیرفته می‌شود، اما هرگونه تغییر در نهاده‌های تولید این حق را برای واحدهای تولیدی محفوظ می‌دارد که قیمت محصولات خود را متناسب با قیمت نهاده‌های تولید افزایش دهند یا تعدیل کند.

وی افزود: بنابراین میزان ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش قیمت به عنوان اساس تغییر قیمت در سال جاری و متناسب با نرخ ارز در مقطع زمانی تعیین شده بود، اما در همین مدت نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان هم رسید.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه نرخ ارز نیمایی با نرخ سایر روش‌های تامین ارز مثل ارز متقاضی و اشخاص تفاوت چندانی ندارد گفت: به طور کلی در حال حاضر واحدهای تولیدی برای اعلام قیمت‌های جدید از طریق انجمن اقدام می کنند و انجمن لوازم خانگی قیمت‌ها را به سازمان حمایت منعکس می‌کند. با توجه به اینکه سازمان سابقه زیادی به ویژه در قیمت‌ کالاهای جدید ندارد این اطلاعات برای آنها به صورت یک منبع است و از طرف دیگر اطلاعات قیمت مواد اولیه در بورس قابل بررسی است، عموما آنها را می پذیرند و فرآیند تعیین قیمت کوتاه‌تر شده است.

هاشمی تاکید کرد تولیدکنندگان لوازم خانگی طی یک ماه و نیم اخیر افزایش قیمتی نداشته‌اند.

وی همچنین نسبت به مصوبه ستاد هماهنگی دولت و همچنین موافقت بانک مرکزی علی رغم میل خود با آن برای استفاده از ارز متقاضی، اشخاص، حاصل از صادرات و حتی بدون انتقال ارز ابراز خشنودی کرد و گفت که اجرای این مصوبه وضعیت تامین مواد اولیه و به طور کلی به بخش تولید کمک کرده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی همچنین در پاسخ به این سوال که گران فروشی لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان اتفاق می‌افتد یا فروشندگان، تصریح کرد: تولیدکنندگان قیمت اقلام خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت می کنند و امکان گرانفروشی برای آنها وجود ندارد. فروشندگان عضو اتحادیه نیز تحت کنترل و نظارت اتحادیه قرار دارند. به عبارتی علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه در پی افزایش نرخ ارز و در مواردی مشکلاتی است که در تامین مواد اولیه به ویژه ورق فولادی و مواد پتروشیمی ایجاد شده به طوری که برای مثال در مواردی برخی مواد پتروشیمی که در بورس به تولیدکننده نمیرسد در بورس کیلویی ۲۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

بنابراین به گفته این مقام صنفی در چنین شرایطی بهتر است ستاد تنظیم بازار به جای تنظیم بخشنامه های جدید و در موارد متناقض با هم و نظارت بر ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۰ هزار واحد صنفی، توزیع و قیمت مواد اولیه را ساماندهی کند. به عبارت دیگر اگر مواد اولیه با قیمت جهانی تامین می‌شود و به عبارتی اقتصاد آزاد در کشور پذیرفته شده، نمی‌توانیم قیمت محصولات را کنترل کنیم. در حال حاضر هم قیمت فولاد و پتروشیمی بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در کشور تعیین می‌شود.

هاشمی همچنین در باره کاهش قیمت در پی عرضه اختصاصی فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: قیمت لوازم خانگی به قیمت مواد اولیه بستگی دارد. بنابراین می‌توان گفت الزاما کاهش قیمت اتفاق نمی‌افتد، اما بر بازار بی اثر نیست. به عبارت دیگر تامین مستمر ورق فولاد برای تولیدکنندگان منجر به کاهش التهاب و احتمالا کاهش قیمت در دراز مدت خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.