صفحه اصلی / اسلایدر / رکود معاملات در بازار مسکن
رکود معاملات در بازار مسکن

آیا روند کاهش قیمت مسکن در همه مناطق ادامه می یابد؟

رکود معاملات در بازار مسکن

کسب و کار نیوز - اطلاعات منتشر شده از سامانه کلید در نیمه نخست آدرماه نشان می دهد قیمت خانه در تهران از یک تا ۱۱ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که برخی دیگر از آمارها نشان می دهد در مناطقی از تهران که رشد قیمت ها غیرواقعی تر بوده کاهش قیمت ها بیشتر است و در مناطق ١، ٢، ٣ و ٦ پایتخت این کاهش قیمت به 20 درصد نیز رسیده است. بازار مسکن در سالهای اخیر بخصوص از سال گذشته تا به امروز درگیر نوسانات قیمتی کاذب و بسیار غیرواقعی شده است که بیش از پیش دسترسی به سقف ثابت و خانه دار شدن را برای مردم سخت تر کرده است. با آغاز سال 99 تا به امروز که نزدیک به هشت ماه از سال می گذرد عوامل بسیاری اعم از رشد نرخ ارز، افزاش قیمت ها در بازارهای موازی مانند سکه، طلا، خودرو، بورس و... سبب شد تا قیمت ها در بازار مسکن نیز به صورت نجومی افزایش پیدا کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین محمود محمودزاده افزود: از آنجایی که قیمت خانه در این چهار منطقه پایتخت غیر واقعی است، تاثیر بیشتری از افت قیمت ارز داشته و تا ٢٠ درصد تخلیه حباب قیمت ها در این مناطق اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: اوج سفته بازی در مناطق یک و سه پایتخت و بعد ٢ و ۶ رخ می دهد و معمولا این مناطق پایتخت تحت تاثیر تلاطم و یا آرامش در بازارهای دیگر قرار دارند.

معاون وزیر راه توضیح داد: در یک ماه اخیر که شاهد کاهش نرخ ارز هستیم قیمت ها در منطقه یک و ٣ شکسته است و بازار سفته بازی در این منطقه را نیمه تعطیل کرده است. محمودزاده درباره اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر چه شاخص های تاثیرگذاری است؟  توضیح داد: قیمت مسکن از قیمت زمین، مصالح و خدمات تشکیل می شود. با توجه به اینکه سه مورد اعلام شده در یک ماه گذشته کاهش نداشته اند که قیمت مسکن پایین بیاید، این وضعیت نشان می دهد که ارتباط مسکن با خود بخش نیست، بکله به خارج از بخش مسکن گره خورده است.

معاون وزیر راه گفت: بدین صورت که در مناطقی که خرید ملک جنبه سرمایه گذاری دارد و بازار سفته بازی داغ است کاهش چشمگیر قیمت داشتیم، اما در سایر مناطق پایتخت، کاهش قیمت ها شتاب کمتری داشته است و در برخی مناطق نیز حدود ٣ تا ١٠ درصد قیمت ها کاسته شده است. محمودزاده ادامه داد: مشکل اصلی این است که مناطقی که اکنون درحال تخلیه حباب قیمت خود هستند مناطق پیشران معرفی می شوند و افزایش قیمت در این مناطق روی سایر مناطق پایتخت تاثیر دارد، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در پی تصمیم گیری جدید برای اعلام معدل قیمت مسکن است.

بازار مسکن حباب ندارد

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

وزارت مسکن در رابطه با کاهش قیمت ها طوری اظهارنظر می کند که گویی با کاهش سراسری و بیش از ۵۰ درصدی قیمت ها مواجه شده ایم. اینکه در برخی مناطق که تمامی آنها در لیست مناطق لوکس ساز و با مشتریان خاص است از ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش که متاثر از عوامل بین المللی و انتخابات آمریکا است کاهش داریم، مربوط به کنترل قیمت مسکن و کاهش آن نیست. البته انتخابات امریکا هم در کوتاه‌مدت اثر روانی بر بازارهای ایران گذاشته اما اگر از دید وسیع‌تری به فضای بین‌المللی نگاه کنیم این انتخابات دیگر همانند سابق تعیین‌کننده سرنوشت کشورهای جهان نخواهد بود. چرا که آمریکا از جنبه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دچار بحران شده و رئیس جمهور منتخب هم به قدری درگیر چالش‌های داخلی امریکا می‌شود که مجالی برای موضوعات فرعی مثل تحریم دیگر کشورها پیدا نمی‌کنند.

این موضوع موفقیت نیست است که اعلام شود در برخی مناطق کاهش قیمت وجود دارد. آیا این کاهش ۵۰ درصدی و شامل تمام کشور شده است که بتوان از آن به عنوان کاهش قیمت یاد کرد. در رابطه با اینکه رشد قیمت ها ناشی از حباب قیمت مسکن است بارها صحبت شده است اما آیا این حباب حتی در بازه زمانی کوتاه کاهش داشته است که اصلا نام این رشد قیمت ها را حباب بگذاریم.

واژه حباب، زمانی به قیمت یک کالا اطلاق می‌شود که عرضه و تقاضای آن کالا در بازار با هم برابر باشد، اما در اثر فعالیت‌های دیگری، یک قیمت کاذب برای آن ایجاد شود. قاعده شکل‌گیری حباب در بخش مسکن این‌گونه است که بازار مسکن رونق داشته باشد و در کنارش سایر بخش‌های اقتصادی کشور نیز به روش‌های مختلف به بازار مسکن ارزش کاذب دهند. در این صورت حباب در بازار مسکن شکل می‌گیرد. برای مثال در شرایطی که به بیش از ۹۰ درصد ارزش مسکن، تسهیلات اختصاص داده شود و در این شرایط عرضه و تقاضا هم متعادل باشد، حباب قیمتی در بازار مسکن شکل می‌گیرد.

در شرایط کنونی این اتفاق نیفتاده است که صحبت از شکل‌گیری حباب در بازار مسکن می‌شود، صحبت از حباب قیمتی به نوعی آدرس غلط‌دادن به مردم و فرافکنی است این اتفاق بخصوص در کشورهایی مانند ایران که نیاز به مسکن برطرف نشده و تقاضا برای این کالا تشنه عرضه است، رخ نداده و بنابراین نمی‌توان به حباب قیمت اعتقاد داشت.

بلکه هر آنچه در این حوزه ببینیم نتیجه رابطه عرضه و تقاضاست و هر کالای دیگری هم که به جای مسکن باشد همین وضعیت را تجربه خواهد کرد. مشکل اصلی بازار مسکن به ناکارآمدی بازارهای موازی ارتباط پیدا می‌کند. زمانی که تولید با مشکل مواجه می‌شود و بازارهای سکه و طلا و ارز ثبات ندارند، شرایط به همین روال است و سرمایه‌ها وارد بازار مسکن نمی‌شود. البته شرایط خاص کرونایی و تاثیر آن بر اقتصاد ایران در به وجود آمدن شرایط امروز تاثیر داشته و اقتصاد امروز شبیه به اقتصاد جنگ شده که قیمت مسکن را به قله کنونی رسانده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.