صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش بی حساب و کتاب قیمت لبنیات
افزایش بی حساب و کتاب قیمت لبنیات

ستاد تنظیم بازار در یک هفته دو بار قیمت لبنیات را افزایش داد

افزایش بی حساب و کتاب قیمت لبنیات

کسب و کار نیوز - ستاد تنظیم بازار در یک هفته دو بار قیمت لبنیات را افزایش داد که همین امر منجر به سوء استفاده برخی از شرکت‌های تولید لبنیات شده است. در حالی ستاد تنظیم بازار از افزایش 40 درصدی قیمت لبنیات خب داده است که این اقلام از ابتدای سال تاکنون چندین بار به بهانه های مختلف مشمول افزایش قیمت شده اند. کارشناسان اقتصادی در نکوهش این اقدام بر این باورند که دولت از سو اقدام به پرداخت کمک معیشتی می کند که آن هم اگر به دست اقشار کم درآمد برسد، و از سوی دیگر اقلام خوراکی و... را هر روز گرانتر می کند.

شایلی قرائی

بنابراین با گران شدن چندین باره لبنیات، لبنیات از سفره مردم حذف می شود و این خود موجب عدم خرید لبنیات و کاهش مصرف و موجب ضرر و زیان بالای کارخانجات لبنیات وعدم خرید شیر از دامداران وضرر دامداران خواهد شد. دولت اگر نتواند متناسب با تورم، حقوق کارگران وکارمندان را افزایش دهد، قدرت خرید این اقشار که بشدت کاهش یافته و موجب حذف لبنیات از سفره اکثریت ایرانیان خواهد شد. از سوی دیگر بسیاری از مسئولان حذف قیمت گذاری دستوری و یارانه از ابتدای زنجیره تولید و پرداخت مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد به خانوارها را راهی برای افزایش سرانه مصرف می دانند.

بررسی های میدانی از سطح فروشگاه ها نشان می دهد که اختلاف قیمت بطری شیر از یک برند به برند دیگر گاها به ۱۰ هزار تومان می رسد که این امر با واکنش شدید خانوارها روبروست، اما سخنگوی انجمن صنایع لبنی اذعان می کند که شرایط متفاوت تولید و ماندگاری بالا علت اصلی این اختلاف قیمت است چرا که سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار بر۱۰ قلم کالای مشمول قیمت گذاری به طور مداوم نظارت می کند و در صورت تخلف، جرایم سنگینی برای واحدهای لبنی اعمال می کند.

  • لیست قیمت جدید محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی به شرح زیر است:

قیمت ماست دو و نیم کیلوگرمی دبه پرچرب ۲۴۰۰۰ تومان

قیمت ماست دو و نیم کیلو گرم دبه کم چرب ۲۱۰۰۰ تومان

قیمت شیر نایلون ۵۴۰۰ تومان

قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی کاپ ۱۴۵۰۰ تومان

قیمت شیر بطری کم چرب ۷۱۰۰ تومان

قیمت شیر بطری نیم چرب ۷۵۰۰ تومان

قیمت شیر بطری ۳ درصد چربی ۸۵۰۰ تومان

قیمت شیر کامل ۸۶۰۰ تومان

 

افزایش هزینه های تولید در صنایع رقابتی

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی

نه تنها در صنعت لبنیات بلکه در تمام صنایع  کشور بخصوص صنایع رقابتی افزایش هزینه های تولید منجر به افزایش کالا می شود. به طور کلی با توجه به افزایش هزینه های تولید از جمله قیمت شیرخام، قیمت مصوب محصولات لبنی نیز افزایش یافت.  افزایش هزینه های تولید نه از طمع تولیدکننده بلکه تابعی از شرایط اقتصادی کلان کشور است. نظام سیاست گذاری کشور با اتخاذ تصمیماتی موجب افزایش هزینه های تولید و افزایش قیمت کالا و خدمات برای مردم شده است.

بنابراین این هزینه ها به تولیدکننده تحمیل شده همانطور که افزایش کالا و خدمات به مصرف کننده تحمیل می شود. در این بین باید اشاره داشت که ده قلم کالای ضرور خانوار در این بخش مشمول قیمت گذاری دولتی هستند که ۸۰ درصد حجم تولید کارخانجات را به خود اختصاص می دهند. ۲۰ درصد مابقی کالای ضرور مورد نیاز مردم نبوده و مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند. این در حالی است که صنعت لبنیات تا تیرماه ۹۹ هیچ گونه افزایش قیمتی نداشته و از تیرماه تا آبان ماه افزایش قیمت بنا بر مصوبه ستاد تنطیم بازار انجام شده که آن هم به دلیل هزینه های تولید است که بسیار بسیار افزایش یافته است.

از طرف دیگر شوک هایی نیز در این بین به صنایع از جمله صنعت لبنیات کشور وارد شد. به دلیل افزایش قیمت بنزین، افزایش هزینه های حمل و نقل را داشتیم. حجم فشاری که در این ۵ ماه به دلیل افزایش هزینه های تولید به تولیدکننده و دامداری وارد شد موجب شد تا تمام زنجیره تولید لبنیات تقاضای بررسی قیمت ها را داشته باشند. افزایش هزینه ها شامل افزایش ۴۵ درصدی قیمت شیرخام بوده است. بنابراین نظارت بر این قیمت های مصوب باید بر کل زنجیره صورت گیرد و فقط بر محصول لبنی نباشد. یعنی باید قیمت شیرخام فروخته شده دامداران به کارخانه ها نیز توسط سازمان های ناظر بر بازار رصد شده و با هرگونه گرانفروشی برخورد شود.

افزایش قیمت بسته بندی ها را هم باید لحاظ کرد که ۸۷ درصد، حمل و نقل ۳۰ درصد، حق مسکن و حقوق کارکنان و… بوده است. نباید انتظار داشت، وقتی همه کالاها گران می‌شود، قیمت شیر و لبنیات ثابت بماند، امروز افزایش قیمت محصولات لبنی ارتباط مستقیم با تورم و افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگر، بسته‌بندی، حامل‌های انرژی و … دارد. بنابراین اگر تولید کننده بخواهد با ضرر کالا را به بازار عرضه کند تداوم این ضرر منجر به تعطیلی کارخانه و از دست رفتن اشتغال و کمبود کالا خواهد شد. دولت نباید در نظام عرضه و تقاضا دخالت کند و یارانه ای که قرار است به نهاده های دامی اختصاص پیدا کند به مصرف کننده اختصاص دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.