صفحه اصلی / اسلایدر / تزریق منابع بانکی برای رشد شاخص
تزریق منابع بانکی برای رشد شاخص

مجوز تزریق از بانک به بورس چه تاثیری بر رشد شاخص خواهد داشت؟

تزریق منابع بانکی برای رشد شاخص

کسب و کار نیوز - مجوز تزریق از بانک به بورس صادر شد و به دنبال این طرح امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق در بازار سرمایه، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک ها نیز صادر شده است. این اقدام در حالی مجوز اجرایی شدن را دریافت کرده است که موافقان و مخالفان بسیاری دارد. قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس در این رابطه گفت: در این جلسه شورای عالی بورس مصوب شد بانک مرکزی در امور صدور مجوز برای صندوق های سرمایه گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانک ها، تسریع و تسهیل کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بازار سرمایه کشور در ادامه روند صعودی خود که از انتهای هفته قبل آغاز شده، دو روز گذشته را نیز با قدرت شروع کرد و روز سه شنبه طی سه ساعت اول معاملات با رشد ۳۷ هزار واحدی توانست خود را به کانال ۱.۳ میلیون واحد بازگرداند. همچنین روز چهارشنبه شاخص کل بورس باز هم به روند صعودی خود ادامه داد و بیش از ۴۸ هزار واحد افزایش یافت و شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید. این در حالی است که اما بازگشایی نماد شستا این رشد را محدود کرد. رشد دیروز بورس در ادامه روند قبلی و همچنین در واکنش به مصوبات حمایتی اخیر شورای عالی بورس بوده است که مجوز سرمایه گذاری بیشتر بانک ها در بورس را صادر کرد.

کارشناس پولی و بانکی در این خصوص بیان کرد: در نظر داشته باشید که ورود بانک‌ها به بازار سرمایه به معنای خلق پول جدید است. بانک‌ها سپرده‌های قبلی خود را که در واقع بدهی بانک‌ها به سپرده‌گذاران آنهاست، در دارایی‌های دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند و برای سرمایه‌گذاری جدید نیاز به منابع پولی جدید هم دارند. بنابراین تصمیم به لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه، تصمیم مناسبی نبوده و تورم‌زا خواهد بود.

کامران ندری افزود: غول نقدینگی معضل اصلی اقتصاد ما است و با ورود بانک‌ها به بازار سرمایه، غول نقدینگی عظیم‌تر خواهد شد و منابعی که می‌توانست در قالب تسهیلات بانکی در اختیار بخش تولید قرار بگیرد، صرف معاملات سهام خواهد شد. البته باید دید بانک‌ها تا چه حد از سرمایه‌گذاری در بورس استقبال می‌کنند؛ اما به هر حال اصلا عجیب نیست اگر بانک‌ها حداقل به خاطر حمایت از سهم‌های خود اقدام به خلق پول جدید و ورود به بازار سرمایه کنند.

سرمایه گذاری به جای حضور در بورس

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

قطعا افزایش تعداد صندوق ها و افزایش مبلغ ریالی صندوق ها به نفع بازار سرمایه خواهد بود. در سالهای گذشته ممنوعیت تشکیل صندوق و و محدودیت در ارزش صندوق ها وجود داشت. به هر ترتیب افزایش ارزش صندوق های سرمایه گذاری از ۳۰ به ۵۰ و صندوق های با درآمد ثابت از ۲۰ به ۳۰ بسیار مفید خواهد بود. صندوق های با درآمد ثابت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از منابع خود را می توانند در سهام سرمایه گذری کنند. صندوق های سرمایه گذاری هم می توانند با حد نصاب هایی در بازار سرمایه حضور داشته باشند. این اقدام دو نوع فایده برای بازار سرمایه دارد.

نخست اینکه اوراق عرضه شده در بورس بیشتر توسط این صندوق ها خریداری می شود و این اقدام می تواند به عنوان منبع تامین مالی دولت عمل کند. دوم اینکه خرید سهام توسط این صندوق ها می تواند به خود بازار به صورت مستقیم کمک کند. البته شاید بتوان نفع سومی را هم لحاظ کرد. بدین معنی که سرمایه گذاری به جای حضور مستقیم در بازار بورس از طریق صندوق ها توسط مردم انجام می گیرد و این اقدام می تواند اندکی از هیجانات بازار جلوگیری کند. در مجموع اجازه برای تشکیل صندوق تا سه عدد به بانک ها نیز بسیار مفید خواهد بود و از سوی دیگر باعث جذب نقدینگی خواهد شد.

اما سیاست کلی که باید در بازار سرمایه پیاده شود اینکه مسوولان بازار سرمایه باید برای ماندگاری در بازار مشوق تعیین کنند، برای تقویت بحث سهامداری مشوق هایی را تعریف کنند مثلا کسانی که امروز سهام خریدند اما نفروختند امتیاز بگیرند نه اینکه از طریق تغییر قوانین و تصمیمات خلق الساعه بازار را به هم بریزیم. به هر حال بسیاری از کارشناسان بازار با موضوع نوسان سازها به شدت مخالف هستند. باید متاسف شد بابت چنین تصمیمی که صدمات بسیار جبران ناپذیری را به بازار سرمایه وارد کرده است. بر این موضوع تاکید می کنم نوسان گیری ایرادی ندارد چرا که جزء ذات همه بازارهای سرمایه در جای جای دنیاست، ما باید به دنبال مانع برای نوسان سازی باشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.