صفحه اصلی / سرخط خبرها / بورس را ده روز تعطیل کنید

عليرضا عباسي، اقتصاددان

بورس را ده روز تعطیل کنید

با توجه به ریزش سنگین شاخص بازار سرمایه و عدم رویت چشم انداز چرخش بازار و عدم امکان حمایت دولت و حقوقی ها در جمع کردن صفهای فروش و مدیریت بازار پیشنهاد می شود سازمان بورس اوراق بهادار بنا به ده دلیل زیر به مدت ده روز بازار را تعطیل کند :

۱- ظاهرا تا تعیین تکلیف انتخابات آمریکا و تاثیری که این انتخابات بر روند تحریم های اقتصادی بیسابقه علیه ایران دارد بازار سرمایه در سردرگمی بزرگی قرار گرفته و به نظر می رسد افت مرتب شاخص همچنان ادامه دار خواهد بود.

۲- جمعیت انبوه سهامداران خرد در زیان ۵٠ تا ٧٠ درصدی سرمایه و دسترنج و دارایی خود هستند و ادامه این روند و عدم امکان خروج موجبات نارضایتی عمیق همه سهامداران را فراهم کرده و ادامه روند فعلی می تواند به مشکلات و بحران در سایر حوزه های اجتماعی بیانجامد .

۳- با توجه به ادامه کاهش قیمت دلار و مسکن و احتمال رفع تحریم ها با تغییر در هیات حاکمه آمریکا و مواضع ظاهرا منطقی و متفاوت گروه برنده انتخابات ، در ده روز باقی مانده تا اعلام نتیجه این رویداد تنها سهامداران بیشتر زیان می کنند . در حالی که توقف موقت معاملات و مشاهده ادامه ریزش بازارهای موازی دلار و مسکن ، موجب جذاب شدن بازار سرمایه برای بازگشت سرمایه ها از سایر بازارها به بازار سرمایه می شود .

۴- فشار روانی ضرر و زیان روی مردم و اقشار گوناگون جامعه و مشاهده روزانه ذوب شدن سرمایه اشان زیر آفتاب نابسامانی بازارها در دو ماه متوالی برای اکثریت سهامداران غیر قابل تحمل شده است . لذا توقف موقت معاملات می تواند تا کنار رفتن ابرهای تیره و روشن شدن چشم انداز بازار فضای آموزش و تحلیل و تصمیم گیری درست را برای سهامداران فراهم کند ، امری که با ادامه روند فعلی و فضای ناامیدی و یاس حاکم بر اقتصاد کشور دست نیافتنی و دور از ذهن است .

۵- مردم با مشاهده بی عملی دولت عصبانی اند و فضای ابهام و احساس فریب خوردن در بازار سرمایه کل نظام تصمیم گیری اقتصادی کشور را زیر سوال برده است . در چنین شرایطی با ده روز تعطیلی بازار ، دولت می تواند کمیته بررسی بحران ریزش شاخص را سازماندهی مجدد و نوسازی کند و تصمیم به بازارگردانی و حمایت از بازار را در سناریوهای مختلف اتفاقات سیاسی بین المللی طراحی کند و با استراتژی بهتری به حمایت و مدیریت بازار بپردازد.

۶- بررسی ترازنامه و گزارشات فروش و سودآوری شش ماه اول سال ١٣٩٩ نشان از رشد مثبت و سودسازی عالی بسیاری از شرکتهای بورسی دارد در حالی که جو منفی حاکم بر بازار و چشم ترسیده سهامداران حتی به این متغیرهای واقعی توجه نمی کند . سازمان بورس می تواند با ایجاد یک وقفه معاملاتی ده روزه توجه اکثر مردم را به وضعیت مناسب ارزش ذاتی سهام اغلب شرکتهای بورسی جلب کند و ترس و نگرانی فعلی را کاهش دهد.

۷- اصلاح ضروری برخی از ترازنامه های شرکت های بورسی در قیمت گذاری محصولات و تفاوت نرخ واقعی فروش با نرخ دفتری انعماس یافته در ترازنامه مانند برخی شرکتهای خودرویی می تواند وضعیت زیاندهی این عجیب این شرکتها را کاهش و موجب اعتماد مردم به عدالت مالی و شفافیت حساب و کتاب شرکتهای بورسی شود.

۸- بازنگری نرخ تسعیر ارز و تابعیت آن از واقعیت روز اقتصاد کشور و واقعی شدن قیمتها در سامانه نیما و نرخ بازار آزاد منوط به تعیین تکلیف روند بازار تا انتخابات آمریکا و نوع سناریوهای آینده اقتصادی و روند عرضه و تقاضا و کشف قیمت جدید نرخ ارز دارد . لذا واقعی کردن نرخ تسعیر ارز می تواند شوک مثبت و امیدوارکننده ای به روند سود سازی کلیه سهمهای دلاری و شاخص ساز بازار مانند بانکها و تغییر روند کلی بازار باشد که تصمیم گیری در مورد آن در این وقفه ده روزه می تواند با توجه به روشن شدن چشم انداز ارزی به نحو دقیق تری صورت گیرد .

۹- برخی سردرگمی ها در اتخاذ تصمیمات موثر بر بازار مانند قیمت گذاری دستوری فولاد ، خوراک پالایشگاه ها، نرخ گذاری یا عرضه محصولات گوناگون در بورس کالا، عرضه دارا سوم، نرخ بهره بانکی، مقررات بازار سرمایه و سایر عوامل اثرگذار را می توان در این ده روز تعطیلی بورس به بحث و کارشناسی گذاشت و مورد بازنگری و سیاست گذاری جدید قرار داد تا بعد از شروع مجدد بازار احساس شفافیت و سلامت به بازار سرمایه برگردد .

در نهایت به نظر می رسد ایجاد یک وقفه معاملاتی ده روزه موجب کاهش هیجان و التهاب بازار ، ایجاد آرامش و فضای درک و تحلیل شرایط بازار، توقف ادامه ریزش شاخص، تغییر روند بازار و تقویت حس خوش بینی به گشایش های اقتصادی در حوزه ارز و تجارت خارجی ، تخلیه حباب ۴٠ درصدی دلار و مسکن و ایجاد نگاهی تازه به بازار سرمایه می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.