شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، به تازگی اما رییس شورای رقابت اظهار داشت: براساس مصوبه اردیبهشت ماه خودروسازان میتوانند حداکثر تا سقف اعلامی نرخ تورم بخشی از سوی بانک مرکزی در سه ماهه سوم امسال افزایش قیمتها را اعمال کنند. رضا شیوا با اشاره به اینکه براساس مصوبه اردیبهشت ماه امسال در شورای رقابت، خودروسازان میتوانند هر سه ماه یک بار براساس نرخ تورم بخشی که از سوی بانک مرکزی اعلام می شود حداکثر افزایش قیمتها را در محصولات اعمال نمایند، اظهار کرد: در حال حاضر ایدرو مسئول نظارت بر بخش خودرو هست و آنها از شورای رقابت خواستند تا افزایش قیمتها را تأیید کند، این در حالی است که این موضوع نیازمند تأیید شورای رقابت نیست بلکه مطابق مصوبه امکان افزایش قیمتها متناسب با نرخ تورم بخشی وجود دارد.
وی تاکید کرد: البته پیشنهاد شده در سه ماهه چهارم امسال متغیرهای کیفیت و بهرهوری نیز در دستورالعمل قیمتگذاری خودرو لحاظ و متناسب با آنها تصمیمگیری در مورد قیمتها انجام شود.رئیس شورای رقابت تاکید کرد: خودروسازان میتوانند حداکثر تا سقف نرخ تورم بخشی اعلامی از سوی بانک مرکزی افزایش قیمتها را در محصولات خود یکباره یا در دو مرحله انجام دهند. به گفته شیوا تعیین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو با رای ۱۲ نفر از اعضای شورا به همراه سه ناظر انجام گرفته و این موضوع نشان میدهد این دستورالعمل به صورت کارشناسی تعیین شده است، این درحالیست که برخی در تماس با بنده اعلام میکنند که افزایش قیمتها را لحاظ نکنید، که باید بگویم این دستورالعمل حاصل توافق کارشناسان مربوطه است و با اکثریت آرا به تصویب رسیده است.
مصطفی طاهری نماینده مجلس با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت خودرو، گفت: برای کنترل بازار ۳ کار می توان انجام داد. یکی از کارها افزایش عرضه خودرو به بازار است. او بیان کرد: از آنجایی که عرضه و تقاضا در بازار خودرو بسیار موثر است، در نتیجه در قدم اول باید میزان تولید خودروسازی ها افزایش یابد. یعنی هر چقدر میزان عرضه خودرو به بازار زیاد باشد، شاهد کاهش قیمت ها در بازار خواهیم بود. اما این روند نیاز به زمان طولانی دارد و باید به فکر کاهش قیمت ها در بازه کوتاه مدت باشیم.
فاصله گیری صنعت خودرو از انحصار
علی خاکساری، کارشناس اقتصادی
باید واردات خودرو بدون هیچ شرط و شروطی آزاد شود، مشروط به اینکه هیچ گونه ارز دولتی اعم از ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز نیمایی صرف واردات خودرو نشود. اگر من میخواهم خودرو تهیه کنم یا ارز از خارج از کشور یا از بازار آزاد باید تهیه کنم تا خودروی مورد علاقه خود را وارد کنم. در این حالت قیمت خودرو واقعی میشود. ضمن اینکه موجب پیشرفت بیشتر صنعت خودروی ما در آینده خواهد شد. قطعا در این شرایط میتوانیم از ظرفیتهای فنی ایران خودرو و سایپا استفاده کنیم و به سمت تولید خودروهای استاندارد و با کیفیت به روز شده برویم.
همچنین اگر به دنبال قیمت دستوری هستیم باید قیمت را متناسب با درآمد مردم تنظیم کنیم که با این تفاسیر قیمت یک خودروی روز با استانداردهای جهانی باید حدود ۱۶ میلیون تومان باشد. هر زمان دولتها به دنبال کنترل قیمتها باشند قطعا شکست میخورند. اگر سیستم بازار آزاد داریم قیمت باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود که در این شرایط تعرفه واردات خودرو باید صفر در نظر گرفته شود و تولید و توزیع خودرو نیز از حالت انحصاری فاصله بگیرد.