صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / آغاز روند معکوس قیمت دلار و سکه
آغاز روند معکوس قیمت دلار و سکه

آغاز روند معکوس قیمت دلار و سکه

کسب و کار نیوز - با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا و قوت یافتن پیروزی بایدن، معامله گران با پیش بینی کاهش قیمت ها با عرضه سکه و دلار اقدام به سودگیری از خریدهای گذشته خود نمودند. بازار بورس نیز در ادامه اصلاح خود باز هم روند نزولی را پی گرفت. بازارهای جهانی مانند طلا و شاخص دلار و بیت کوین نیز در انتظار نتایج انتخابات آمریکا، در نوسان هستند.

جمال رزاقی؛ رئیس اتاق بازرگانی شیراز

بالاخره پس از ۹ ما افزایش نرخ دلار، در هفته منتهی به ۲ آبان در سراشیبی قرار گرفت و تا روز سه شنبه با افت ۴۵۰۰ تومانی، رشد ۱۳٫۱- درصدی را به ثبت رساند. روز چهارشنبه مجددا با اندکی افزایش به ۲۸ هزار ۴۰۰ تومان رسید. سکه نیز با کاهش ۱۳٫۴ درصدی تا روز سه شنبه با افت ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار تومانی مواجه شد و پس از آن در روز چهارشنبه با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به ۱۴ میلیون ۱۰۰ هزار تومان رسید. با توجه به رشد بیش از واقع سکه در هفته های گذشته، حباب این دارایی در هفته گذشته اندکی از بین رفت و این دارایی به ارزش ذاتی خود نزدیک شد. چنانچه قیمت دلار در هفته آینده نیز روند کاهشی یا باثبات در پیش گیرد و یا ارزش جهانی طلا افت نماید، ارزش ذاتی و قیمت بازار سکه به هم نزدیک شده و حباب این دارایی کاهش می یابد.

یکی از دلایل افت قیمت دلار در هفته گذشته، عرضه ارز از سوی معامله گران به منظور سودگیری از خریدهای گذشته بوده است. به علاوه افزایش عرضه بازارساز و کاهش نرخ حواله درهم نیز بر نزولی شدن روند قیمت دلار و سکه موثر بوده است. انتخابات آمریکا عاملی تاثیرگذار بر جو روانی بازارهای داخلی بوده و با قوت یافتن احتمال انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، برخی معامله گران اقدام به فروش سکه و دلار نموده و بر روند کاهشی قیمت این دو دارایی دامن زدند. با توجه به این که در هفته های خیر دلار در قیمت ۲۷ هزار ۵۰۰ تومانی مورد حمایت معامله گران قرار گرفته و اجازه افت بیش از این را نداده اند، احتمال می روند روند کاهشی ارز تا کانال ۲۷ هزار تومان ادامه یابد.

شاخص کل سهام در هفته منتهی به ۲ آبان با کاهش ۹٫۶ درصدی و افت حدود ۱۵۰ هزار واحد به ابتدای کانال ۱ میلیون ۴۰۰ هزار واحد رسید. در این هفته نیز صف های سنگین فروش به دلیل نزدیک شدن به انتخابات آمریکا عامل ریزش شاخص بوده است. لازم به ذکر است که سیاست قیمت گذاری دستوری وزارت صمت و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا یکی از دلایل افت شاخص در هفته گذشته می  باشد. اگر چه بازارهای داخلی چشم به انتخابات آمریکا دوخته اند و در صورت پیروزی هر یک از نامزدها ارزش سهام شرکت های صادراتی یا غیرصادراتی رشد خواهند کرد، به عقیده برخی تحلیل گران حتی در صورت نبود جو روانی ناشی از انتخابات، احتمال رشد شاخص سهام در هفته های آتی وجود دارد، چرا که بازار سرمایه به اندازه کافی در دو ماه اخیر اصلاح گردیده است. تصمیمات دولت برای جبران کسری بودجه خود از دیگر عوامل اثرگذار بر بازار بورس در هفته های آینده می باشد.

بهای نفت در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر اگر چه نوسانی بود اما در مجموع افت اندکی را نسبت به ابتدای هفته به ثبت رساند. افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و ذخایر بنزین از عوامل کاهش بهای نفت در هفته گذشته بوده است. همچنین تداوم شیوع ویروس کرونا و افت مصرف به کمترین میزان نسبت به ماه سپتامبر از دیگر دلایل رشد منفی قیمت طلای سیاه می باشد.

قیمت جهانی هر اونس طلا که در هفته های گذشته با نوسان مواجه بود، در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر نیز این رفتار نوسانی را دنبال نمود. نکته قابل توجه این که در تمام این نوسان ها، قیمت طلا پیرامون ۱۹۰۰ دلار در حال تغییر بوده است. شاخص دلار آمریکا نیز که در هفته های گذشته  بالای کانال ۹۳ واحد در نوسان بود در هفته منتهی به ۲۳ اکتبر به کانال ۹۲ واحد وارد شد. موضوع پذیرش بسته محرک مالی از سوی رئیس جمهور آمریکا و احتمال انتخاب شدن بایدن در کنار شیوع ویروس کرونا، احتمال رشد قیمت طلا و سایر فلزات و کاهش شاخص دلار را در پی دارد. قیمت بیت کوین در هفته گذشته با عبور از مرز ۱۳ هزار دلار رشد قابل توجه ۱۳٫۷ درصدی را به ثبت رساند. نگرانی ها از گسترش بیماری کووید ۱۹ و امیدواری ها برای اتخاذ بسته محرک مالی باعث رشد قیمت این ارز دیجیتال شده است. همه فلزات پایه در هفته گذشته با افزایش قیمت مواجه بوده اند و بیش از همه سنگ آهن که در هفته ماقبل از آن کاهش یافته بود رشد ۱۲٫۱ درصدی را به ثبت رساند. هر چند احتمال کاهش تقاضای چین به دلیل همه گیری گسترده ویروس کرونا در سرتاسر جهان، ادامه رشد قیمت فلزات را در هاله ای ابهام باقی گذارده است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.