صفحه اصلی / سیاسی / خودروسازان در تکاپوی افزایش قیمت ماهانه خودرو
خودروسازان در تکاپوی افزایش قیمت ماهانه خودرو

خودروسازان از افزایش قیمت خودرو در بازه سه ماهه ناراضی اند

خودروسازان در تکاپوی افزایش قیمت ماهانه خودرو

در حالی بازار خودرو در التهاب به سر می برد و شاهد افزایش قیمت روزانه آن هستیم که به گفته شورای رقابت خودروسازان تمایل دارند افزایش قیمت خودرو ماهانه صورت بگیرد. همچنین بازار خودرو درگیر مشکلات حضور دلالان، سوداگرن و افرادی است که با قیمت سازی سعی دارند شرایط بازار را به نفع خود و درآمدزایی هر چه بیشتر تغییر دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، درخواست افزایش ماهانه قیمت خودرو در حالی مطرح می شود که متاسفانه دلالان در بازار خودرو آزادند و هر کاری دلشان می‌خواهد می کنند. در حالی که باید در مورد آنها اقدام جدی شود، همانطور که زمانی به جمع‌آوری دلالان بازار ارز ورود شد و تا حد زیادی به ساماندهی این بازار کمک کرد. اما نکته جالبی که نظر مردم را به خود جلب می‌کند جهش قیمت ها در کارخانه‌های خودروسازی است و همواره جای این سوال باقی است که آیا این رقم‌های اعلامی از سوی خودروساز واقعی است. در همین رابطه رئیس شورای رقابت در مورد اینکه چرا برای افزایش قیمت بازه زمانی از یکسال به سه ماهه کاهش یافته است، گفت: با توجه به وضعیت ناپایدار اقتصادی و بی ثباتی نرخ ارز و تورم که رو به افزایش است ضروری بود تا طوری برخورد کنیم که تولید کننده نیز زیان نبیند. برخی خودروها ۳۰ تا ۴۰ درصد و حتی در برخی بیش از این برای تولید ارز بری دارند، شرایط به گونه ای است که اظهار می کنند برخی مواد اولیه به صورت روزانه افزایش قیمت داشته و برای خودروساز به صرفه نیست. شیوا با اعلام اینکه خودروسازها می خواستند هر ماه افزایش قیمت داشته باشند گفت: اما شورای رقابت با این موضوع موافقت نکرد و قرار شد حداقل هر سه ماه یکبار این افزایش قیمت اعمال شود، به هر صورت با توجه به تورم موجود هر چقدر که این تغییر قیمت با فاصله مثلا ۶ یا ۹ماه یا یکسال رخ دهد موجب افزایش زیان انباشته خودروسازان و نارضایتی بیشتر آنها خواهد شد، بنابراین هیچ چاره ای نداشتیم و باید از تولید کننده هم دفاع می شد از این رو حداقل سود را برای آن تعیین کردیم تا بتوان در چهارچوب مشخص و هر سه ماه یکبار طبق تورم بخشی بانک مرکزی برای افزایش قیمت اقدام کرد. وی افزود: من مطمئن هستم که این روند افزایش قیمت خودرو در بازه سه ماهه بلندمدت نیست.

 

خودروساز در تولید ضرر نمی کند
فرید زاوه، کارشناس خودرو
هر صنعتی برای تولید نیاز به تامین مالی دارد اما این بدان معنا نیست که خودروسازان در کشور منابع تولید ندارند و با ضرر و زیان در حال تولید خودرو هستند. خودروسازان به هیچ وجه خودرو تولید شده را با ضرر به دست مصرف کننده نمی رسانند. مواد اولیه و مواد پتروشیمی و آهن و فولاد در حال تغییرات لحظه ای قیمتی هستند. اما باز هم نمی توان قبول کرد که خودروساز در حال ضرردهی است. به طور کلی شورای رقابت نیز در حال اجرای تصمیمات اشتباه است و قبول هم ندارد که باید به موضوع تولید خودرو و رفع موانع پیش روی آن بیشتر توجه شود. این در حالی است که در مورد تولید تمامی محصولات خودروسازان داخلی کم و بیش این موضوع مطرح است. یعنی تقریباً محصولی وجود ندارد که شرکت قیمت فروش آن را زیر بهای مواد اولیه مصرفی تعیین کند. در واقع به صورت خلاصه این است که حتما قیمت فروش بالاتر از مواد تولید خودرو است. البته به دلیل وجود انحصار در صنعت خودروسازی نمی توانیم به افزایش تولید و رشد کیفیت خودروها خوش بین باشیم. انحصار در خودروسازی مادر تمام مشکلات در این صنعت است. ضربه ای که از انحصار به صنعت خودرو وارد شده و ادامه دارد قابل تصور نیست. بنابراین در شرایط فعلی و تا زمان وجود انحصار در این صنعت نباید انتظار افزایش تیراژ یا بهبود کیفیت خودرو را داشته باشیم. شرایط آشفته‌بازار خودرو و اقتصاد کشور به علت سیاست‌های ناکارآمدی است که مدام تکرار می‌شود و تا این وضعیت تغییر نکند، صنعت خودرو حرکتی نزولی خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

احیای ۴۱۰۰ واحد تولیدی غیرفعال و ایجاد ۷ شهرک صنعتی جدید

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت سیزدهم با راه‌اندازی نهضت احیای واحدهای صنعتی اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.