پایان قاچاق موبایل؟

با لغو رجیستری آنلاین، رجیستر مسافری گوشی در مبادی ورودی و حضوری می شود

پایان قاچاق موبایل؟

کسب و کار نیوز - در حالی شرایط جدیدی برای رجیستری موبایل ها در مبادی ورودی کشور اعلام شده است که کارشناسان بازار تلفن همراه معتقدند شروط جدید می تواند مقدمه ای برای رونق ورود موبایل گران قیمت به ویژه آیفون به کشور باشد. سخنگوی گمرک در جدید‌ترین اظهار نظر اعلام کرده که از ۱۲ مهر ماه رجیستر تلفن‌همراه مسافری صرفا در مبادی ورودی و حضوری خواهد بود و مسافران باید مدارک خرید را به همراه داشته باشند. ورود گوشی‌های مسافری به بازار در چند سال گذشته دستخوش تغییرات گوناگونی شده است. دلیل اصلی آنهم سوء‌استفاده برخی از این روش است. برای نمونه براساس گزارشی که اخیرا منتشر شده خرید امتیاز گذرنامه برای رجیستر کردن تلفن‌همراه در ماه‌های اخیر، رونق زیادی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس بخشنامه گمرک ایران، از روز دوازدهم مهرماه اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین در لحظه ورود به کشور انجام می‌شود. علی وکیلی، مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرد، از روز ۱۲ مهر سال جاری،  اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیر تجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام می‌گردد. گفتنی است واردات موبایل مسافری عملا نیاز به ثبت سفارش ندارد، بر این اساس شواهد حاکی از افزایش ورود موبایل های گران قیمت از طریق مسافری و انجام رجیستری در گیتهای گمرک ورودی می‌باشد. از طرفی دیگر در حالی قرار است

رجیستری موبایل به صورت آنلاین و چند روز پس از ورود به کشور لغو می شود که روح اله لطیفی سخنگوی گمرک کشور گفته بر اساس تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مصوبه ۲۷ مرداد ماه و در راستای جلوگیری از سواستفاده از اطلاعات مسافرین ورودی برای رجیستری گوشی موبایل، اظهار و ثبت تلفن همراه مسافرین، صرفا در محل مبادی ورودی کشور و پس از احراز هویت دقیق و تشخیص غیرتجاری بودن و طی تشریفات گمرکی در لحظه ورود به کشور انجام شود. به گفته لطیفی مسافرین اسناد و مدارک خرید تلفن را با خود به همراه داشته باشند تا در صورت عدم وجود شناسه ارزش در سامانه ارزش گمرک همکاران گمرکی نسبت به پذیرش ارزش کالا و ادامه تشریفات گمرکی اقدام کنند تا پس از آن دفتر تعیین ارزش گمرک، تصمیمات لازم را اخذ کنند.

«مهدی یوسفیان» کارشناس ارشد سامانه همتا در این رابطه می گوید: شکل ثبت گمرکی است چرا که در کالای تلفن همراه دوره‌ای سه ماهه به نام دوره خاکستری گذاشته شده که مسافر می‌تواند به جای اینکه موبایل خود را در لحظه بدو ورود به کشور رجیستری کند و هزینه‌های آن را پرداخت نماید، می‌تواند چند هفته بعد این کار را به صورت غیر حضوری انجام دهد. افراد قاچاقچی هم اطلاعات مسافرین را می‌خرند و یا آنها را می‌دزدند و خرید و فروش سیم‌کارت با نام اطلاعات پاسپورتی آن انجام می‌دهند و در سامانه گمرک اطلاعات را ثبت می‌کنند، ما در سامانه همتا این اطلاعات پرداختی و هویتی را می‌بینیم و ملزم به ثبت گوشی هستیم. اگر می‌خواهیم روند اصلاح شود باید گمرک روند ثبت مسافری گوشی را به صورت آنی انجام دهد، مانند همه جای دنیا.»

تاثیر ناچیز قوانین جدید بر بازار موبایل

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و تلفن همراه

در حال حاضر با توجه به شرایطی که کرونا برای مسافرت ها ایجاد کرده ورودی مسافر نیز کاهش پیدا کرده است. بنابراین تعداد محدودی مسافر به کشور وارد می شوند و میزان ورود گوشی نیز به کشور کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین آنطور که انتظار می رفت در شرایط عادی طرح مورد نظر در بازار تاثیر داشته باشد اتفاق نخواهد افتاد. اما به هر ترتیب این موضوع می تواند در بازار موبایل تاثیر خود را بگذارد و این شروط جدید حتی با اعلام خبرهای مربوز به آن نیز تاثیرگذار خواهند شد.

به هر حال با اجرای طرح رجیستری آرامشی در بازار موبایل بوجود آمد. این طرح توانست آرامش را به صنف موبایل فروش‌ها برگرداند و برای کاربران خیلی تفاوتی نداشت. طرح رجیستری اگر در شرایطی انجام بگیرد که دولت کالا را تامین کند و در مغازه‌ها به وفور پیدا شود، آن زمان همه راضی هستند. البته این مساله صرفا برای صنف ما نیست و تمام صنف‌ها اکنون این مشکل را دارند. کالا در کشور کم شده و حتی کالاهای داخلی که درصدی از قطعات آن خارجی هستند، به مشکل برخورده‌اند.

با این قانون می توانیم پیش بینی کنیم که میزان تخلفات به حداقل خود خواهد رسید و کمتر کسی می تواند با سواستفاده از شرایط موجود گوشی غیرقانونی وارد کشود کند. در بسیاری از کشورهای دنیا امر رجیستری گوشی تلفن همراه در همان فرودگاه و در بدو ورود مسافر به کشور انجام می‌شود و ایران نیز باید در همین راستا قدم بردارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.