صفحه اصلی / اسلایدر / التهاب بازارها
التهاب بازارها

سکه ۱۵میلیون و دلار ۳۰هزار تومان شد

التهاب بازارها

کسب و کار نیوز - به نظر می رسد التهاب بازارهای کشور با نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا شدت بیشتری به خود گرفته است. ترس بازارها از تشدید تحریم ها و ایجاد تنگنای اقتصادی نگرانی های بسیاری را برای مردم و بازارها دارد. شاید دلار ۳۰ هزارتومانی و سکه ۱۵ میلیون تومانی در بازار یکی از مهم ترین نشانه های این تاثیرپذیری باشد. از طرفی دیگر تاثیر این اتفاق را در بازارهای دیگر نیز مشاهده می کنیم. مردم در تلاش برای یافتن بهترین راه حل افزایش سرمایه های خود هستند و همین امر موجب تشدید گرانی ها در بازارهای مالی شده و همچنین گرانی های بوجود آمده بر بازارهای دیگر از جمله لوازم خانگی، کالاهای اساسی و... تاثیر داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تاثیر انتخابات امریکا بر بازارهای اصلی ایران، یکی از پرسش‌های کلیدی افرادی است که برای حفظ ارزش دارایی‌شان، آن را به بازارهای مختلف منتقل کرده‌اند. امریکا در آبان امسال رییس‌جمهوری جدید را روانه کاخ سفید می‌کند و حالا بسیاری از ایرانی‌ها نگران اتفاقات احتمالی هستند که تاثیر این انتخابات بر بازارهای ایران ایجاد می‌کند. همه بازارهای ایران به نوعی مثل زنجیر به هم متصل هستند و تغییر در هر کدام منجر به تغییر در دیگری می ‌شود. به طور کل بازار ایران می ‌تواند تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عملکرد منفی یا مثبت داشته باشد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که احتمال بی‌تاثیر بودن انتخابات آمریکا بر بازار ایران نیز وجود دارد.

از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و با خروج آمریکا از برجام و آغاز کارزار فشار حداکثری، بازارهای کشور ملتهب و نابسامان شد. نرخ ارز ظرف دو سال و نیم گذشته ۷۰۰ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت دلار که در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷، ۴۷۰۰ تومان بود اکنون به ۳۰ هزار تومان رسیده است و هیچ چشم‌اندازی برای کاهشی شدن آن نیز دیده نمی‌شود. هم‌اکنون سکه بهار آزادی طرح امامی در بازار تهران ۱۵ میلیون تومان، یورو ۳۵ هزار و ۲۳۵ تومان و پوند انگلیس ۳۸ هزار و۹۰۰ تومان به فروش رسید.

از طرفی دیگر کاهش فروش نفت و فراورده‌های پتروشیمی و همچنین دشواری‌های انتقال ارز به کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا، درآمدهای دولت را به‌شدت کاهش داده که انعکاس آن را در همین کسری بودجه تاریخی می‌توان دید.

تقویت ساختارهای اقتصادی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

سوالی که برای عموم مردم در این زمان مطرح می شود این است که انتخابات آمریکا باعث افزایش قیمت ارز در کشور خواهد شد یا کاهش آن. به عبارت دیگر آیا ارزش ذخایر دلاری کشورها در برابر طلا حفظ خواهد شد و یا اینکه کاهش می‌یابد. سیاست هایی که از سوی هر کدام از نامزدهای انتخاباتی آمریکا ممکن است اتخاذ شود با یکدیگر متفاوت خواهد بود ضمن اینکه با آشنایی که در چند سال اخیر با سیاست های ترامپ پیدا کرده ایم باید خود را برای حضور مجدد او در صورت برنده شدن آماده کنیم. ساختارهای اقتصادی کشور باید تقویت شود.

ضمن اینکه نوع سیاست‌ها‌یی که هرکدام از این دو نامزد اتخاذ خواهند کرد هم بر اقتصاد جهانی اثر خواهد گذاشت. اینکه مثلا آمریکا بیشتر به دنبال ایجاد مشاغل در کشورش و تقویت صادرات باشد مسلما تاثیرات خاص خودش را خواهد داشت. به هر ترتیب اقتصاد ایران باید هرگونه آمادگی را برای بعد از برگزاری انتخابات آمریکا داشته باشد. ضمن اینکه دولت باید ضعف های داخلی را برطرف کند باید راهکارهایی را نیز برای هر برنامه احتمالی در نظر بگیرد.

نقش دولت در این شرایط بسیار مهم است یعنی دولت اگر پیش‌بینی می‌کند که بازار ارز ملتهب خواهد شد بیاید ارز بیشتری عرضه کند تا جلوی این التهاب را بگیرد. چراکه التهاب در بازار ارز بدون شک و بر اساس تجربیات این چندسال اخیر به شدت وابسته به نوسانات نرخ ارز است. یا اگر پیش‌بینی‌اش این است که بورس دچار رکود خواهد شد جذابیت‌ها‌ی تازه ای برای تشویق سرمایه‌گذاری در بورس عرضه کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.