صفحه اصلی / اسلایدر / خودروسازان به دنبال افزایش دوباره قیمت ها
خودروسازان به دنبال افزایش دوباره قیمت ها

با وجود قفل معاملات، خبری از وعده فروش های فوق العاده خودروسازان نیست

خودروسازان به دنبال افزایش دوباره قیمت ها

کسب و کار نیوز - در حالی که طرح های فروش فوری خودروسازان می تواند التهاب این روزهای بازار خودرو را کمتر کند اما گویا این شرکت ها تمایلی برای برگزاری فروش فوری ندارند و به انتظار افزایش قیمت ها برای سودآوری بیشتر نشسته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه شرایط بازار خودرو به گونه‌ای است که به دنبال بهانه برای افزایش قیمت چندباره است و تا خبر یا یک حرکت منفی رخ می‌دهد قیمت‌ها بلافاصله روند افزایشی به خود می‌گیرند. افزایش قیمت پراید تا ۱۳۵ میلیون تومان و افزایش ۱۱ میلیونی قیمت تیپا طی چند روز از نمونه های اتفاق افتاده در این بازار است. متاسفانه در این شرایط که کسی دست به خرید و فروش نمی زند و به دنبال افزایش روزانه قیمت خودرو است تا سرمایه اش افزایش پیدا کند خودروسازان نیز طرح های پیش فروش خود را به تاخیر انداخته اند که این حرکت بازار را برای جهش چندباره قیمت خودرو آماده می کند. کارشناسان بازار خودرو معتقدند که در شرایط فعلی عدم اعتماد به سودجویان بازار و صبر پیشه کردن برای اجرای برنامه های فروش کارخانه ای مسیر مطمئن تری برای خودرودار شدن مشتریان است.

در شرایط فعلی در بازار خرید و فروش خودرو همچنان معاملات قفل است و همه به نوعی منتظر تعیین تکلیف قیمت ها هستند. البته با روند صعودی قیمت ها در بازار سکه و ارز هیچ کس حاضر به خرید خودرو آنهم با قیمت های نجومی نیست. این در حالی است که قرار بود خودروسازان با ارائه طرح های مختلف فروش بازار را به سمت آرامش هدایت کرده و مدیریت تقاضا را انجام دهند اما متأسفانه فعلا یک طرح فروش فوری محصولات ایران خودرو و یک طرح پیش فروش تعدادی از محصولات سایپا اجرایی شده است.

این روزها قیمت انواع خودروها به صورت سلیقه‌ای در آگهی‌ها و توسط دلالان اعلام می‌شود به نحوی که اختلاف قیمت‌ها برای محصولات وارداتی از یک آگهی به آگهی دیگر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان متفاوت است. در محصولات داخلی هم اختلاف قیمت‌ها در آگهی‌ها از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است. در این شرایط مصرف‌کننده در بازار سرگردان بوده و نمی‌داند کدام قیمت منطقی و کدام قیمت صوری است. جالب اینجاست قرار بود نظارت کافی در بازار خرید و فروش خودرو انجام شده و فضا برای دلال بازی‌ها ناامن شود اما متأسفانه کندی واحد نظارتی در اکثر بازارها از جمله خودرو عاملی شده تا معاملات متوقف شده و این حقوق مصرف‌کنندگان است که مورد تضییع قرار می‌گیرد.

مشاهدات بازار خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد قیمت‌ها در انواع خودروها غیر منطقی بوده است و لذا کمتر معامله‌ای صورت می‌گیرد. گفتنی است تا کنون مسئولان مختلف دولتی بارها وعده کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو را داده‌اند که تا امروز تقریبا هیچ یک از آنها عملی نشده است.

جهش‌های اضافه در بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

تاثیرپذیری قیمت خودرو از بازارهای موازی غیرقابل انکار است. در حالی که شاهد سکه ۱۴ میلیونی و دلار ۳۰ هزار تومانی هستیم بازار خودرو برای اینکه عقب نماند و رشد سرماه داشته باشد تمایل به افزایش قیمت پیدا می کند. درگیری‌های صنعت خودرو هر روز در حال افزایش است و دولت بدون تامل بر این ضرورت، همچنان بر اجرای سیاست‌های تعیین قیمت‌ها در سایه کمبود‌ها ادامه می‌دهد. مردم دنا پلاس را ۳۵۰ میلیون تومان از کارخانه می‌خرند و می‌خواهند ۶۰۰ میلیون تومان در بازار بفروشند چراکه شاهد هستند بر سر تمام محصولات همین بلا آمده است. از طرف دیگر به نظر می‌رسد رویکرد دولتی‌ها در سال جاری در بخش صنعت خودرو همان قیمت گذاری دستوری باشد. ثبات قیمت ظاهری خودرو، ارتقاء استاندارد‌ها و اخذ یورو ۵ قطعا باعث چالش‌هایی در تولید خودرو می‌شود، این چالش‌ها در ادامه باعث جهش‌های اضافه در بازار خودرو می‌شود. به نظر می‌رسد در سال جاری به دلیل تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی شاهد همین میزان افزایش در کف بازار باشیم. تمام اتفاقاتی که در اقتصاد کلان کشور رخ دهد یک به یک بر بخش خودرو نیز تاثیر می‌گذارد. قیمت‌ها بالا رفته، اما تولید به اندازه کافی افزایش نداشته است و در کنار این دو مورد درآمد‌ها نیز علاوه بر اینکه افزایشی نداشته در برخی موارد کاهش هم داشته است؛ یعنی چرخه تولید قفل شد، لذا با یک رکود تورمی شدید مواجه شدند.

اکنون دو شیوه برای قیمت گذاری خودروها پیشنهاد شده که یکی فروش پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار و دومی، اضافه کردن پنج درصد به هزینه های تولید خودرو است. به نظر می رسد شیوه دوم بهتر باشد، زیرا نتیجه آن قیمت پایین تر برای خودروساز، زیان نکردن خودروسازان و وارد شدن تنش کمتر به جامعه است؛ البته در این شیوه کاهش قیمت ها در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد.

در خودروسازی ها هر کاری زمان بر است. در صورت در پیش گرفته شدن شیوه دوم، طی دو تا سه ماه آینده همچنان با روند رو به رشد قیمت‌ها در کف بازار مواجه خواهیم بود، اما با توانمند شدن خودروسازان تیراژ تولید افزایش یافته و مردم حق انتخاب پیدا می کنند. حتی نیاز نیست مردم خرید خودرو را از بازار انجام دهند، زیرا گزینه هایی همچون فروش فوری یا پیش فروش خودرو وجود داشته و قیمت های بازار نیز کنترل می شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.