صفحه اصلی / اسلایدر / رشد لرزان شاخص بورس
رشد لرزان شاخص بورس

ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در بورس تا اطلاع ثانوی دست نوسان‌گیران را بست

رشد لرزان شاخص بورس

کسب و کار نیوز - نوسان گیری در بورس در حالی ممنوع شد که دلالان دلار، دلارهای آمریکایی را صبح می خرند و به وقت ناهار می فروشند و پس از صرف ناهار تصمیم می گیرند دوباره دلار دیگری را جایگزین قبلی ها کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، بحث ممنوعیت نوسان گیری یک روزه در بازار سهام مخالفان و موافقانی دارد و مدیرعامل بورس تهران با اشاره به تصمیم جدید مبنی بر عدم امکان فروش سهام خریداری شده در یک روز گفت: «این تصمیم که تا زمان اطلاع بعدی ادامه خواهد داشت، خواسته فعالان بازار مبنی بر کنترل شرایط غیرعادی و مصوبه نهاد ناظر بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاری واقعی بوده و چندان هم پیچیده نیست.» علی صحرایی ادامه داد: «اصولا چرا فعال حقیقی یا حقوقی که هنوز پولی پرداخت نکرده باید قادر به فروش سهامی باشد که در همان روز خریداری کرده است؟ از سوی دیگر زمانی که ناشرین یا بازارگردان ها مسئولیت نقدشوندگی و اطمینان بخشی به بازار را به عهده می‌گیرند نباید با رفتار نوسان گیری و نا اطمینانی روبرو شوند.»
این مقام مسئول در برابر این سوال که با توجه افزایش روند تسهیل و تسریع معاملات سهام در سال‌های اخیر ، آیا این تصمیم جدید بورس تهران بازگشت به عقب و کند شدن رویه‌ها نیست، توضیح داد: «خیر. در گذشته هم تسویه سهام، بعد از پرداخت وجه بود اما تا قبل از امروز خریداران اعتباری سهام، اقدام به پرداخت وجه در همان روز نمی‌کردند. بنابراین نگاه سرمایه گذاران به بازار نباید یک روزه باشد.»
صحرایی ادامه داد: «هر تصمیمی دارای مزایا و معایبی بوده و موافقان و مخالفانی دارد اما اصل مهم رعایت انصاف و ایجاد تعادل و رویه‌های مناسب و اصولی است تا زمینه ایجاد بازاری عمیق، توسعه یافته و شفاف‌تر و نقدشونده تر از همیشه فراهم شود.»

رشد بی رمق بازار سرمایه در نخستین روز هفته

بازار سرمایه نخستین روز هفته را سبزپوش اما لرزان آغاز کرد. شاخص بورس روز شنبه در یک ساعت نخست معاملات ابتدا به رشد ۲۱ هزار واحدی هم دست یافت اما در ادامه با افزایش عرضه‌ها و فشار فروش، از رشد آن کاسته شد. در جریان معاملات روز شنبه و در آغاز معاملات در حالی که بیشتر نمادها مثبت معامله می‌شدند بار دیگر طبق عادت روزهای اخیر فشار عرضه بر تقاضا حاکم شد و صف‌های فروش بر بیشتر نمادهای بازار غلبه کرد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات شنبه با ۴۰۷۵ واحد رشد در ایستگاه یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۵۸ واحد قرار گرفت. شاخص هم وزن اما قرمزپوش بود و با افت ۹۱۱ واحدی، رقم ۴۱۲ هزار و ۵۲۹ واحد را ثبت کرد.

پایان بازی نوسان گیران یک روزه در بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه
نوسان گیری های یک روزه در بورس به این دلیل ممنوع شد که در دوران کنونی بازار سرمایه عملا چاره ای دیگری نبود زیرا جو معاملات کوتاه مدت باعث برهم زدن نظم بازار شده است. در حال حاضر بازار نیاز به یک ثبات نسبی دارد و به همین دلیل متوقف کردن معاملات یک روزه برای جلوگیری از نوسان گیری از روند قیمت های کوتاه مدت شاید مطلوب باشد زیرا برخی از معامله گران وقتی صف های فروش جمع می شد یا نمادی در آستانه رشد بود آن را می خریدند و چند دقیقه بعد یک درصد یا دو درصد بالاتر می فروختند و مجددا سهم را پایین برمی گرداندند. این کار باعث شده بود که بازار دچار نوعی تشتت شود یعنی در حالی که سهامداران امیدوار بودند که صف های فروش جمع آوری شود یا در واقع سهم ها به تعادل برسد، این معاملات کوتاه مدت ضربه ای را به ثبات بازار می زد و به همین دلیل روز چهارشنبه بحث معاملات الگوریتمی و از امروز هم بحث معاملات یک روزه متوقف شد تا شرایط رو به بهبود بگذارد.
نکته دوم در مورد خروج پول حقیقی از بورس است. توجه داشته باشیم که وقتی پولی از بازار خارج می شود از طرف دیگر پولی وارد می شود و در حال حاضر حقوقی ها در حال خریدند و حقیقی ها فروشنده اند که طبیعی هم هست که این کار به این دلیل است که حقیقی ها کمی ترسیده اند.
نکته سوم در باب بازار سرمایه این است که زمانی که قیمت سهام پایین می آید ارزندگی آن بیشتر می شود یعنی اینکه شما وقتی می توانید با پول کمتری میزان سهام بیشتری بگیرید، شرایط برای شما بهتر است. به همین دلیل در حال حاضر ارزندگی سهام رو به افزایش است و حقوقی های بازار به همین دلیل در حال خرید هستند و در شرایط افت بازار کسانی که می خواهند تعداد خیلی زیادی بخرند اقدام به خرید می کنند. پیش بینی من این است که فعلا بازار وارد یک فاز ثبات نسبی شود و بعد از آن در یکی، دو ماه آینده بتواند مجدد رشد کند. البته وضعیت بازارهای موازی بسیار مهم است یعنی اگر با این سرعتی که دلار در حال افزایش است و قیمت کالاها دارد بالا می رود ادامه پیدا کند بازار خیلی سریع تر می تواند وارد فاز رشد شود چون این بازار هم نمی تواند خیلی از تورم جا بماند.
نکته بعدی در مورد اختصاص منایعی از صندوق توسعه ملی است. برای تحقق این تصمیم نیازمند زمان هستیم و این گونه نیست که همین فردا محقق شود قاعدتا تصمیمات چند روزی طول می کشد تا وارد فاز عملیاتی شود. در حالی که صندوق توسعه ملی تشکیل شده تا برای آیندگان منابعی را حفظ کند، از این رو حفظ این منابع در بازار سرمایه خیلی بهتر از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.