صفحه اصلی / اسلایدر / نوسان بورس با معاملات دستوری
نوسان بورس با معاملات دستوری

حمایت حقوقی ها به سبز پوش شدن شاخص بورس کمک می کند؟

نوسان بورس با معاملات دستوری

کسب و کار نیوز - رئیس سازمان بورس وعده داده است که از ۱۵ شهریورماه حقوقی ها حمایت گسترده تری از بازار خواهند داشت. در پی نگرانی های ایجاد شده در بازار سهام به دنبال ریزش های مداوم و فراز و نشیب های بسیار آن، تصمیمات جدیدی برای اداره این بازار اتخاذ شده که حمایت حقوقی ها از صف های سنگین خرید و فروش سهام از نمونه های آن است. این در حالی است که برخی از تحلیلگران بازار سرمایه در عین حال که از فعالیت بازارگردانان در بازار حمایت می‌کنند، اما در مقابل عنوان می‌کنند که همراهی حقوقی‌ها با بازار سهام اثر قطعی ندارد؛ چراکه بازار در شرایطی قرار ندارد که اگر این گروه ورود پیدا نکنند، افتی بیشتر داشته باشد، بلکه حمایت حقوقی‌ها باعث می‌شود که روند صعودی شاخص شدت بیشتری پیدا کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عملکرد بازار سهام در یک ماه اخیر، افت بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص‌کل بورس را نشان می‌دهد. تا جایی که شاخص‌کل بورس در نیمه مرداد در کانال دو میلیون واحد قرار داشت و امروز به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سقوط کرده است. همچنین طی سه روز پایانی هفته گذشته ۴ هزار میلیارد تومان پول از بازار سهام خارج شد. هفته گذشته شامل سه‌روز معاملاتی بود شاخص کل بورس که نشان دهنده بازدهی بازار سهام است پس از افت ۷۲ هزار واحد در ۲۵ مرداد ماه که بزرگترین  افت تاریخ بورس رارقم زد و افت ۶۵ هزار واحدی در دوم شهریور سومین ریزش سنگین از ابتدای سال را ثبت کرد.این افت دومین ریزش شدید در شهریور ماه بود. روز چهارشنبه یک رکورد دیگر هم ثبت شد،افت ۵۳ هزار نماگر چنان با شتاب بود که هیچ نمادی نتوانست آبی بر آتش بورس شود و هر سه شاخص بورس در معاملات آخرین روز هفته  همچنان قرمز پوش باقی ماندند.پ

مالکان عمده سهام به تعهدات خود عمل نکردند

طی دو هفته گذشته که قرار بود مالکان عمده سهام های حقوقی از بورس حمایت کنند، تنها دو روز بورس رونق داشت و بقیه روزها شاخص سهام افت کرد. کارشناسان معتقدند یکی از دلایل افت شاخص عدم انجام تعهدات حقوقی ها است، مالکان عمده سهام برغم تعهداتی که داده بودند به تعهدات خود عمل نکردند. تحلیلگران معتقدند گرچه فراز و فرود ذات طبیعی بورس است اما سوء مدیریت در سازمان بورس، عدم همراهی حقوقی ها، موضوع دارا دوم و نا هماهنگی بین مدیران دستگاه ها در افت بورس تاثیر بسزایی داشته است . به گفته کارشناسان اگر حقوقی ها به درستی به تعهدی که داده اند عمل کنند، صف خرید کوتاه تر خواهد شد و اعتماد به بازار سرمایه باز خواهد گشت. در غیر اینصورت نوسانات بورس ادامه خواهد داشت. تحلیلگران معتقدند، بازگشت بورس به دوران رونق زمان نیاز دارد و این کار با کمک حقوقی ها امکانپذیر است.

هشدار به منتفعان بازار سرمایه برای محافظت از بورس

در همین رابطه عبدالناصر همتی روز گذشته در یک مطلب اینستاگرامی، یک پیشنهاد را در جهت بازارسازی بازار سرمایه مطرح کرد که مالکان عمده سهام اعم از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های تابعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به‌دلیل رشد قیمت سهامشان منتفع شده‌اند، با رعایت ضوابط قانونی، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند. به‌نظر می‌رسد که رییس‌کل بانک مرکزی این پیشنهاد را در راستای امیدبخشی به فعالیت سهامداران خرد در بازار داده است، چراکه در روزهای اخیر، برخی از سرمایه‌گذاران خرد از افت‌های پی در پی در این بازار ناامیده شده و منابع خود را وارد بازارهای موازی نظیر طلا و ارز کرده‌اند.

ادامه نگرانی ها از دستکاری بورس
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اما در این رابطه گفته است که نگرانی جدی ما دستکاری بورس است. پورابراهیمی ادامه داد: اگر سهام شرکتی ۱۰ روز پشت سر هم ۵ درصد مثبت شود، باید به آن شک کرد و بخش عمده بازار فعلی، مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی نیست.

کاهش چشمگیر قدرت خرید مردم

محمد صادق الحسینی، کارشناس اقتصادی

هشدارهایی در رابطه با عملکرد نامناسب وزارت اقتصاد و دولت در بازار بورس داده بودیم که اگر این رویکردها اصلاح می شد امروز بازار سرمایه گرفتار بی اعتمادی از سوی سهامداران نبود. نرخ بهره منفی غلط است و حباب ساز، حمایت‌های بیجای مسئولین دولتی از بازار غلط است و توهم‌ساز و کسی که آسیب می‌بیند تازه‌ واردها هستند. در شرایط فعلی حقوقی‌ها نیز مانند حقیقی‌ها در بازار سرمایه گذاری کرده اند و به دنبال سود هستند. آنها نیز باید سود سهامدار خود را تأمین کنند که شامل صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌ها و دیگر نهادهای حقوقی است و نمی‌توان انتظار خاصی از آنها داشت. بنابرین نباید به سهامداران حقیقی اطلاعات غلط داد و گفت اوضاع خوب است. این باعث ایجاد اطلاعات نامتقارن شده و حقوقی‌ها خارج و حقیقی‌ها از سود بی بهره می مانند.

به هر ترتیب دلیل افت شاخص، بزرگ شدن بیش از حد حباب بورس بود و عدم عرضه دارا دوم و طرح گشایش بهانه‌ای شد که این حباب خالی شود و به اصطلاح ماشه بازار را کشید. تصور من این است که شاخص دیگر رشد گذشته را ندارد و تا پایان امسال ریزش آن ادامه می‌یابد.

از ابتدای ۹۸ بدلیل منفی شدن زیاد نرخ بهره، همه بازارها شروع به باد شدن کردند. شاید تا اسفند ۹۸ حباب بورس و مسکن و خودرو تا حدودی هم اندازه بود اما حباب بورس از اسفندماه به این طرف بزرگتر از سایرین شد. بازار سهام بازاری است که حبابش کل اقتصاد را متاثر میکند ‌و اهمیتش از حباب سایر بازارها بیشتر است به جهت تاثیرش بر سایر متغیرهای کلان. به‌همین جهت هم بیشتر از بازار سهام صحبت می شود تا بازار مسکن یا خودرو. به طور کلی بازار بورس در ذاتش افت و خیز دارد و باید اجازه داد بریزد. ای کاش این جسارت وجود داشت که دامنه نوسان برداشته شده و رشد و ریزش هر دو سریع اتفاق می‌افتادند تا شاهد این حجم از مشکل در کشور نباشیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.