سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش قیمت خودرو با گرانی دلار
افزایش قیمت خودرو با گرانی دلار

ورود خودرو به بورس منتفی شد

افزایش قیمت خودرو با گرانی دلار

کسب و کار نیوز - در روزهایی که صحبت از قیمت‌گذاری خودرو در بورس مطرح است شورای رقابت روز گذشته از منتفی شدن ورود خودرو به بورس خبر داد. احتکار، قفل شدن معاملات، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت‫گذاری‌های غلط و... از جمله چالش‌هایی است که این روز‌ها بازار خودرو با آن دست‫وپنجه نرم می‌کند. در این میان نیز مسئولان با ارائه راهکار‌های مختلف سعی در آرام کردن فضا را دارند، راهکار‌هایی که طبق گفته برخی از کارشناسان نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه فساد را بیشتر و زمینه را برای یکه‌تازی دلالان و سودجویان فراهم می‌کند.‬‬

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این رابطه اعلام کرد: تا زمانی که شورا تشخیص ندهد که خودرو می‌تواند وارد بورس شود این موضوع امکان‌پذیر نیست، چراکه خودرو جزو کالاهای انحصاری بوده و باید شورای رقابت تعیین کند که می‌تواند وارد بورس شود یا خیر؟ که با توجه به طرح و بررسی آن در شورا، فعلا عرضه خودرو در بورس منتفی است مگر این‌که کسانی بیایند استدلال قانع کننده‌ای برای آن بیاورند. شیوا افزود: من نمی‌دانم مشکل روش فعلی و قرعه کشی کجاست که آن را زیر سوال می برند، در حالی که در این روش  شانس یکسان برای تمامی افراد وجود دارد و وقتی یک کالایی با تعداد محدود باید تقسیم شود قرعه‌کشی بهترین راهکار است که در آن میزان نفوذ و رانت به حداقل خواهد رسید.

به گفته فعالان بازار خودرو این روز‌ها بزرگ‫ترین مشکلی که چه در حوزه ملک و چه خودرو به وجود آمده این است که شفافیت را از بازار گرفته‌اند. در گذشته اگر قرار بود مصرف‌کننده واقعی خودروی پرایدی را خریداری کند در چند سایت اینترنی جست‌وجو می کرد و حدود قیمت را می‌دید. الان قیمت‌ها از پلتفرم‌های آنلاین حذف شده است، در این شرایط فروشندگان هر قیمتی که بخواهند را به مصرف‌کننده می‌گویند و برخی‌ها هم تنها درصورت مراجعه حضوری قیمت خودروی خود را اعلام می‌کنند. در این شرایط فرآیند خرید در حوزه ملک و یا خودرو بسیار پیچیده شده است. از سوی دیگر وقتی شفافیت در بازار نباشد میزان سوءاستفاده‌ها افزایش پیدا می‌کند و اثرات آن تا سال‌های سال گریبان‌گیر ما خواهد بود.

ابهام در سلامت قرعه‌کشی خودرو

فرید زاوه، کارشناس خودرو

متاسفانه هدف وزارت صمت از برگزاری قرعه‌کشی عدالت در توزیع نبوده و نیست. ثبت‌نام خودرو از طریق راه‌حلی به نام قرعه‌کشی به هیچ عنوان حتی برای مدت کوتاه فضا را مدیریت نخواهد کرد. قرعه‌کشی برای ثبت‌نام خودرو عجیب‌ترین سیاست برای مدیریت بحران در بازار بوده است. متاسفانه کسی  قبول نمی کند که اصل اشکال قیمت‌گذاری دستوری بوده و همین مسئله زمینه را برای فساد فراهم کرده است.

به طور کلی نمی‌توان سلامت برگزاری قرعه‌کشی را برای متقاضیان به اثبات رساند و به هر حال بعد از اعلام نتایج، بخشی از متقاضیان که امکان دریافت خودرو از مسیر قرعه‌کشی را پیدا نکرده‌اند سرخورده شده و سلامت قرعه‌کشی را زیر سوال خواهند برد. خودروسازان دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو و اشکالات بازار خودرو را حضور دلالان عنوان می کنند و به همین منظور برای واگذاری خودرو قرعه کشی را ارایه کرده اند. این اقدام عملاً تأثیری در کاهش قیمت خودرو و شکستن قیمت بازار نخواهد داشت چون ریشه اصلی افزایش قیمت جای دیگری است.

از طرفی دیگر متاسفانه اقداماتی که در شورای رقابت انجام می شود در راستای کاهش اعتماد مردم به حاکمیت است. ورود خودرو به بورس کالا همچون بقیه مسائلی که حرف و حدیث در موردشان زیاد است یک پروژه از پیش شکست خورده خواهد بود که جز اینکه وضعیت را از اینی که هست بدتر کند هیچ کمکی به بهبود شرایط نمی کند.

طرح عرضه خودرو در بورس کالا به همان میزان کار اشتباهی است که قیمت گذاری دستوری توسط شورای رقابت. شما کالایی را به بورس می‌برید که کشف قیمت کنید، نه اینکه  بر ای آن  ساز و کار خرید و فروش تعریف کنید. اصلاً ساز و کاری برای خرید و فروش خودرو در بورس وجود ندارد که شما چنین هدفی را دنبال کنید. واقعیت این است که اقتصاد کشور دچار تورم است و همه چیز در این اقتصاد گرفتار گرانی شده است. حال آمده‌ایم در چنین وضعیتی با روش‌های دستوری با برخی از این اقلام مثل خودرو که به عنوان ویترین تورم کشور شناخته می‌شوند برخورد کردیم. نتیجه این شده است که این شرکت ها حدود ۶۰ -۷۰ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده‌اند که خود این مسئله باعث تشدید تورم شده است چرا که اینها از بازپرداخت وامی که از بانک ها گرفته اند عاجز مانده‌اند بانک ها هم با اضافه برداشت مواجه شده‌اند و مجدد نقدینگی جدید خلق شده است.

همچنین مطالعه کنید:

برای رفع موانع صادراتی/دانش‌بنیان‌های توانمند مستقر در پارک‌ها حمایت می‌شوند

به گزارش کسب و کار نیوز ، امیرحسین میرآبادی پس از امضای تفاهمنامه همکاری با …