صفحه اصلی / سرخط خبرها / ابزارکنترل تورم
ابزارکنترل تورم

کامران ندری، کارشناس اقتصادی:

ابزارکنترل تورم

کسب و کار نیوز - بهترین اقدام برای کنترل تورم افزایش نرخ سود است و این نرخ باید بین ۲۴ تا ۳۰ درصد تعیین شود. برای افزایش نرخ سود در وهله اول باید نرخ سود بین بانکی افزایش پیدا کند و در قدم بعد نیز نرخ سود سپرده گذاری در بانک‌ها و در نهایت نیز نرخ سود اوراق بدهی، این روندی است که دولت در نهایت مجبور خواهد شد آن را انجام دهد، زیرا که تورم باید در یک نقطه‌ای متوقف شود و تنها راه آن نیز در حال حاضر همین روش است.

وقتی نرخ بهره در اقتصاد را کاهش می‌دهند به این معناست که بانک‌ها راحت‌تر می‌توانند نسبت به خلق پول اقدام کنند و شرایط رشد نقدینگی در کشور تسهیل می‌شود حال اینکه در کنار آن بازار هم سرمایه هم رونق می‌یابد که در ظاهر رونق بورس، کمک به تولید است اما در واقعیت می‌بینیم که رشد بازار سرمایه کمک به رشد نقدینگی است. شاید در ابتدا و در ظاهر گمان شود این اقدامات به اقتصاد و دولت کمک می‌کند اما آثار منفی این ابزارها در میان مدت و بلندمدت ظهور خواهد کرد در شرایطی که دیگر امکان برگشت از آن وجود ندارد و باید تبعات آن را تحمل کرد. از این رو دستیابی به رشد اقتصادی بالا و هم نرخ تورم کنترل شده در سال جاری بعید است.

همچنین اگر بخواهید با منابع پولی به تولید کمک کنید هزینه این اقدام در بخش تورم خود را نشان خواهد داد. جمع بندی در کشورهای دیگر این است که اولویت بانک مرکزی باید کنترل تورم باشد و از آنجایی که فهمیده اند که بانک مرکزی اگر بخواهد این هدف را دنبال کند تحت فشار دولت ها قرار می گیرد و نمی تواند هدف خود را محقق کند، لذا گفته اند که بانک مرکزی از دولت مستقل است و ترتیبات نهادی را تدارک دیدند که دولت ها نتوانند بر روی تصمیماتی که در بانک مرکزی گرفته می شود تاثیر بگذارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …