صفحه اصلی / اسلایدر / ریزش بورس با تصمیمات خلق الساعه
ریزش بورس با تصمیمات خلق الساعه

شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۷۵۷ واحد ریزش کرد

ریزش بورس با تصمیمات خلق الساعه

کسب و کار نیوز - سهامداران بورس در حالی روزهای ترس و نگرانی خود از سقوط شاخص بورس را پشت سر می گذارند که تب فروش در برخی نمادها همچنان بالاست.

به گزارش کسب و کار نیوز، در پایان معاملات آخرین روز کاری بورس در این هفته شاخص کل با افتی ۳٫۷ درصدی و از دست دادن کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی به یک میلیون و ۷۵۷ واحد سقوط کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز ۲ درصد افت کرد تا بازار سهام مجددا وارد فاز نزولی شود.
سقوط ۱۰ روزه بازار سهام موجب شده تا موجی از نگرانی در میان سهامداران نسبت به تداوم روند نزولی شاخص کل ایجاد شود؛ نگرانی‌ای که به طور قطع موجب افزایش خروج پول حقیقی از بازار می‌شود.

نوسان گیری حقوقی ها در بورس

عرضه های بی مفهوم برخی شرکت های حقوقی در بازار سرمایه این روزها به خبر داغی تبدیل شده که دست به دست می شود. بیشتر این شرکت ها که از قضا دولتی نیز هستند به جای برگرداندن اعتماد از دست رفته به دولت و حمایت های آن، در حال نوسان گیری از مردم هستند. تشکیل صف های میلیونی خرید طی زمان انجام معاملات و سپس از بین رفتن این صف‌ها به دلیل عرضه بی منطق سهام شرکت ها توسط بازیگران اصلی آنها نشان می دهد در حال حاضر شرکت های حقوقی به دنبال نوسان گیری هستند.
همه این موارد در حالی مطرح می شود که عضو کمیسیون عمران مجلس عدم مدیریت بورس توسط دولتمردان را مسبب این سقوط می داند. صدیف بدری می گوید: «نوسان و ریسک، ذات بورس است اما اخیرا این موضوع به دلیل ناهماهنگی دولت و مدیران بازار سرمایه و همچنین تصمیمات خلق الساعه و بدون منطق به وجود آمده و معاملات سهام را دچار اختلال کرده است.»
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار را بررسی می کند.

پیش بینی تداوم ریزش بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه
وقتی شاخص کل بورس به نزدیک دو میلیون واحد رسید، تمایل برای عرضه بیشتر شد و بازار نیز مترصد اصلاح و استراحت بود. یک روز شاخص روی کانال دو میلیون واحد قرار گرفت و پس از شکستن این سقف به مدت چند روز بالاتر رفت و مجددا کاهش یافت. بدین ترتیب سطح دو میلیون واحد را تجربه کرد و مجددا وارد فاز اصلاحی شد. آن چیزی که مشخص است، این است که در سطح دو میلیون واحد، بازار کار بسیار سختی برای تداوم رشد داشت و به طور قطع نیاز بود که یک اصلاح و استراحت میان مدت را تجربه کند. مازاد عرضه هایی هم در بازار همزمان رخ داده بود و سه مازاد عرضه را از محل آزادسازی ۳۰ درصد سهام عدالت، کاهش اعتبار کارگزاری ها و کاهش ضریب سهام صندوق های درآمد ثابت در بازار شاهد بودیم. این سه عامل به علاوه تمایل طبیعی بازار برای اصلاح و استراحت باعث شد که بازار به طرف شاخص یک میلیون و ۸۵۰ هزار واحدی برود و عملا وارد فازی شود که در حال حاضر مشاهده می کنیم. به طور طبیعی بازار قطعا وارد فاز نوسانات سینوسی شده که می تواند تا چند هفته دیگر هم ادامه پیدا کند. اخبار شرکت ها در ماه های مرداد و شهریور معمولا کمتر است و این دو ماه آرام تر سپری می شود. رشد ۲۸۰ درصدی بازار در ۴ ماهه امسال هم مزید بر علت شده و به همین دلیل انتظار یک دوره سینوسی را در بازار خواهیم داشت و باید منتظر بمانیم که تحولات در بازارهای موازی به ویژه نرخ دلار چگونه خواهد شد. سیاست قابل انتقادی هم از طرف دولت در پیش گرفته شد. دو مساله محسوس از سمت دولت برای بازار سرمایه اتفاق افتاد. یکی اینکه دولت شروع به افزایش نرخ بهره کرد. با انتشار خبر اوراق سلف ارزی هم بازار نگرانی بیشتری پیدا کرد. اختلاف نظر میان وزارت های اقتصاد و نفت در مورد صندوق «دارا دوم» بهانه دیگری برای نگرانی سهامداران بود و با توجه به سه عاملی که افزایش عرضه را ایجاد کردند و این سه عامل که نقدینگی را تحت فشار قرار دادند قطعا بالانس بازار برای مدتی مختل خواهد شد. از طرف دیگر حقوقی ها بازیگر دائمی بازار هستند و این گونه نیست که شرکت های حقوقی که همواره در ۲۰ سال گذشته در بازار ما مشارکت داشتند امروز بخواهند رفتار تخریبی ایجاد کنند. مهم ترین جریان خروجی پول در بازار مربوط به سهام عدالت است. در واقع ما انتظار نداشتیم که دو آزادسازی سهام عدالت به این سرعت پشت سر هم انجام شود. اگر ما ارزش تقریبی سهام عدالت را چیزی در حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی کنیم و ۶۰ درصد آزادسازی آن را در نظر بگیریم یک رقم فوق العاده عظیمی آزاد شده که بخشی توسط افراد حقیقی در حال فروش است و این پول از بازار در حال خارج شدن است. این بزرگ ترین چالشی است که روی نقدینگی بازار فشار می آورد و طرف عرضه را تقویت کرده است. وقتی اعتبارات را نیز کاهش دادیم و همچنین کاهش سقف تملک سهام صندوق های درآمد ثابت را نیز به آن اضافه کنیم، مشاهده می کنیم که یک میزانی از عرضه های سنگینی که یا نقدینگی آنها به بازار برنمی گردد یا دچار رکود می شود در بازار رخ می دهد. این سه عامل خیلی بیشتر از حقوقی ها یا فروش های تکنیکی آنها تاثیر می گذارد. به هر حال این بازار متعلق به حقوقی هاست و دوباره در قیمت های پایین تر می توانند به بازار برگردند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.