صفحه اصلی / اسلایدر / پاسکاری فروشندگان سهام عدالت
پاسکاری فروشندگان سهام عدالت

کسی تاخیر طولانی درباره واریز پول فروش سهام عدالت را بر عهده نمی‌گیرد

پاسکاری فروشندگان سهام عدالت

کسب و کار نیوز - در حالی که روزانه شاهد افزایش میزان شکایات فروشندگان سهام عدالت مبنی بر عدم دریافت مبالغ نقدی سهام هستیم اما متولیان این امر بر این باورند که هیچ متقاضی و فروشنده سهام عدالتی وجود ندارد که پول حاصل از فروش سهام عدالت خود را دریافت نکرده باشد و تمام مبالغ به حساب فروشندگان واریز شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، حدود سه ماه از فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت توسط مردم و دارندگان این سهام گذشته و هنوز پاسخ درستی برای عدم دریافت مبالغ نقدی حاص از فروش این سهام وجود ندارد. افرادی که برای فروش این سهام اقدام کرده اند اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه را تشکیل می دهند که قصد تامین برخی نیازهای خود از طریق دریافت مبالغ نقدی حاصل از فروش سهام را داشته اند.

اعلام نحوه پیگیری برای پول‌های واریز نشده فروش سهام عدالت

در همین رابطه سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت می گوید: از بین مشمولین سهام عدالت موردی که پول حاصل از فروش به حسابش واریز نشده باشد، نداشته‌ایم و برخی مشمولین اطلاعاتشان را ناقص ثبت کرده‌اند که ممکن است مبالغ را دریافت نکرده باشند. حسین فهیمی گفت: از بین مشمولین سهام عدالت تاکنون موردی که پول حاصل از فروش سهام عدالت به حساب مردم واریز نشده باشد و بعد از چند ماه فقط مبلغ بسیار کمی به حساب آنها واریز شود را نداشته‌ایم، اگر برای فردی چنین مشکلی پیش آمده است باید این موضوع را در قالب گزارش جهت شکایت ابلاغ کند تا بتوان رسیدگی لازم را در این زمینه انجام دهیم.

به گفته وی، این احتمال وجود دارد که فرد اقدام به ثبت سفارش فروش کرده باشد اما به دلیل عدم تکمیل اطلاعات وارد شده به درخواست فرد ترتیب اثر داده نشده و سهام فرد به فروش نرفته است که حال بتوان پولی را برای فرد واریز کرد. از ۱۰ خردادماه تاکنون بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر سهام خود را فروختند و بیش از هفت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به حساب افراد واریز شده است که این رقم عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد؛ بنابراین علت اینکه به سفارش برخی از افراد رسیدگی نشده، اطلاعات ناقصی است که ثبت شده است.

این در حالی است که عضو هیئت رئیسه مجلس گفت در این رابطه گفته است که بانک مرکزی به عنوان متولی حوزه بانکی باید به مسئله عدم واریز پول فروش سهام عدالت به حساب دارندگان سهام ورود کند و هر چه سریع‌تر نسبت به واریز وجوه مربوطه اقدام کند. قطعا اگر اقدام عاجلی برای تعیین تکلیف این مسئله صورت نگیرد، مجلس این پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد. سیدناصر موسوی لارگانی با تاکید بر این که تأخیر بانک‌ها و سازمان بورس در عدم واریز پول فروش سهام عدالت، به ضرر متقاضیان تمام شده است، گفت: اگر اقدام عاجلی برای تعیین تکلیف این مسئله صورت نگیرد، مجلس این پرونده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

بی اطلاعی از نحوه و تعداد فروش سهام

احسان همتی، کارشناس بازار سرمایه

هنگامی که طرح فروش بخشی از سهام عدالت مطرح و به مرحله اجرا رسید سازوکار پرداخت مبالغ نقدی یا همان پول فروش سهام عدالت مشخص نبود. این بدان معناست که درست است بانک ها و کارگزاری های مرتبط با آنها عهده دار انجام این طرح شدند اما شفاف سازی لازم در رابطه با نحوه فروش و زمان لازم برای پرداخت مبالغ نقدی انجام نشد. تصور بر این بود که با فروش سهام عدالت توسط متقضیان بانک ها در اسرع وقت شروع به واریز پول فروش سهام خواهند کرد که این اتفاق نیفتاده و مردم نارضایتی زیادی در این رابطه دارند. البته در برخی موارد شاهد پرداخت قطره چکانی مبالغ به فروشندگان آنها هستیم که این موضوع نیز مورد شکایت است چراکه مردم خواستار دریافت کلی مبالغ سهام خود هستند تا بتوانند استفاده درستی از آن داشته باشند. اینکه مسئولان اعلام کرده اند که اطلاعات ناقص ممکن است دلیل عدم پرداخت پول برخی از سهامداران باشد نیز نادرست است. بررسی ها و پیگیری های بسیاری در این زمینه انجام شده که هیچ گونه نقصی در درج اطلاعات مردم وجود نداشته است.

به هر ترتیب بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بانک‌ها باید از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را به حساب مشتریان واریز کنند، اما متأسفانه بعد از گذشت هفته‌ها، هنوز بسیاری از متقاضیان به پول فروش خود نرسیده‌اند. متاسفانه بسیاری از کسانی که سهام شان را فروخته اند مبلغی دریافت نکرده‌اند و موضوع بدتر این است که هیچ اطلاعی از نحوه و تعداد فروش و همچنین سهام باقی مانده شان ندارند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.