صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رشد سرمایه گذاری در فضای آنلاین
رشد سرمایه گذاری در فضای آنلاین

راه اندازی کسب و کار آنلاین به معنی فروشگاه آنلاین نیست

رشد سرمایه گذاری در فضای آنلاین

کسب و کار نیوز- رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی به جذب سرمایه بعد از خلق ایده وابسته است. کسب و کارهای اینترنتی در ایران به دلیل عدم اعتماد سرمایه گذاران سنتی به این مدل مشاغل در جذب سرمایه دچار مشکلات بسیاری هستند. چه بسیار ایده هایی که به دلیل نبود سرمایه در مسیر فعالیت خود دچار چالش می شوند و در نهایت با شکست روبرو می شوند. سرمایه گذاران سنتی مقاومت بسیاری برای سرمایه گذاری در استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی و به طور کلی فعالیت در فضای مجازی دارند و اگرچه درچند ماه اخیر به دلیل تعطیلی بازارها و کسب و کارهای فیزیکی استقبال از آنلاین ها افزایش داشته اما هنوز همان مقاومت وجود دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود بشاش کارشناس درحوزه تجارت الکترونیک در خصوص وضعیت کشور در حوزه کسب و کار آنلاین می گوید: «در حال حاضر در کشور شاهد شکل گیری انواع و اقسام تجارت هایی هستیم که به دلیل اینکه راه اندازی آنها بر بستر اینترنت، بسیار ساده و سریع است، روز به روز در حال افزایش هستند، اما متاسفانه این تجارت ها پس از مدت کوتاهی به دلیل عدم رعایت استانداردهای ابتدایی و پایه هر نوع تجارتی، به سرعت شکست خورده و از بین می روند.» به باور وی در یک محدوده زمانی،کسب و کارهای آنلاین در ایران در قالب فروشگاه های آنلاین شکل گرفتند و موج نامیمونی به نام ارائه انواع خدمات، فروشگاه سازهای آنلاین را شکل دادند. این موج به دلیل نگرش منفعت طلبانه سازندگان این ابزارها به نوعی در بین کاربران ایرانی این نگرش را ایجاد کرد که راه اندازی یک کسب وکار آنلاین یعنی خرید یک سیستم فروشگاه ساز. به دنبال این شرایط تا کنون هزاران وب سایت مشابه، بی کیفیت و خارج از استاندارد شکل گرفته اند که پس از مدت کوتاهی هم شکست خوردند.

بشاش در ادامه می افزاید: «این موج شکل گرفته یکی از عوامل کند شدن و یا بدبین شدن به اصل کسب وکار آنلاین در ایران شد است که برای رفع این نگرش منفی و سرخوردگی های ایجاد شده، باید زحمت زیادی کشیده شود.» اما برخی دیگر یکی از موانع اصلی بر سر رشد کسب وکار آنلاین در کشور را به فراهم نبودن زیرساخت های اینترنتی ارتباط می دهند.

سرخوردگی مشاغل اینترنتی در نبود سرمایه

نگار آشتیانی، مدرس اقتصاد دیجیتال

موضوع سرمایه گذاری و جذب سرمایه در کسب و کارهای اینترنتی شاید یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل راه اندازی و شکل گیری باشد. مسیر تکامل یک ایده با جذب سرمایه مشخص می شود و در صورت عدم جذب سرمایه و سرمایه گذار نیم توان آینده ای مشخص برای آنلاین ها ترسیم کرد. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی و استارت آپ ها با سرمایه های خودگردان وارد این محیط می شوند و به دلیل ناکافی بودن سرمایه و یا عدم شناخت از بازار شکست خورده و سرخورده می شوند.

آمارهای بسیاری در این رابطه وجود دارد که موسسان و صاحبان ایده و کسب و کار به اصطلاح معروف دل به دریا می زنند و کسب و کار خود را راه اندازی می کنند اما در همان مراحل اولیه متوجه اشتباهی که مرتکب شده اند می شوند و از ادامه راه باز می مانند. این نکته را هم باید برای صاحبان ایده و موسسان سامانه های آنلاین یادآوری کنیم که درست است این مشاغل ظرفیت اشتغالزایی و تولید داخلی را افزایش می دهند اما به هیچ عنوان نمی توان با دست خالی کارآفرینی کرد و این تصور اشتباهی است که دل به دریا بزنیم سرمایه خودش سرازیر می شود.

البته نکته مثبتی که این روزها شاهد آن هستیم این است که فضای بازار برای ورود کسب و کارهای آنلاین و فعالیت آن ها باز تر شده و مردم نیز به دلیل بحران کرونا تمنایل بیشتری برای تامین مایحتاج خود از این فضا دارند. سرمایه گذاران نیز متوجه شده اند که باید به این سمت تغییر مسیر بدهند و در چند ماه اخیر شاهد رشد سرمایه گذاری در فضای آنلاین بوده ایم. بنابراین با توجه به روند رو به افزایش رشد کسب و کارهای اینترنتی در ایران و همچنین تغییر قوانین و مقرراتی که به نفع صاحبان این کسب وکار صورت گرفته فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران را فراهم کرده است. در ایران نیز با توجه به روند دسترسی افراد به زیرساخت های اینترنتی به زودی شاهد رشد روز افزون کسب و کارهای اینترنتی خواهیم بود. البته بیان این نکته نیز ضروری می باشد باتوجه به هزینه های اولیه این کسب و کار و میزان سودآوری آن ورود در این کسب و کار بسیار پر بازده خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

۵۱ در صد از ظرفیت پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گرفته است

به گزارش کسب و کار نیوز،  اسماعیل حبیبی، مشاور رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.