صفحه اصلی / سرخط خبرها / تبعات حذف چهار صفر
تبعات حذف چهار صفر

مسعود دانشمند، اقتصاددان

تبعات حذف چهار صفر

سرمقاله

حذف چهارصفر از پول ملی که مدت هاست مطرح شده و در ماه های اخیر به تصمیمی جدی برای دولتمردان تبدیل شده است تصمیمی غیرضروری و اولویت اقتصاد حال حاضر ایران نیست. اظهاراتی مبنی بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی، هزینه چاپ اسکناس را کاهش خواهد داد، مطرح شده است که باید گفت این اظهارات کاملا نادرست است و نه تنها موجب کاهش چاپ اسکناس نخواهد شد بلکه تبعات اقتصادی بسیاری را به همراه خواهد داشت. در حال حاضر شرایط کشور به گونه ای است که دولت باید به فکر اصلاح مشکلات و موانع اقتصاد باشد و حذف چهارصفر در حالی که مبادلات نقدی پولی در کشور ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده ضرورتی ندارد. بانکداری نوین یکی از مهم ترین موضوعاتی است که دولت می تواند به جای اجرای حذف چهار صفر به آن فکر کند. زیرساخت هایی که باید برای بانکداری الکترونیکی و نوین آماده سازی شود بسیار زیاد بوده و نیازمند زمان و وقت است. بانکداری نوین امروز در دنیا سخن اول است و تمام کشورهای جهان به فکر اجرای آن به صورت کامل و نه نصفه و نیمه آنطور که در ایران اجرا می شود، حرکت کرده اند.
متاسفانه تصمیم دولت نه تنها به کاهش تورم منتهی نخواهد شد بلکه همین اقدام زمینه‌ای ایجاد خواهد کرد که تورم کالاها در کشور بیشتر شود. افزایش نرخ تورم در کشور به دلایل دیگری است و ریشه آن به مشکلات اقتصادی بازمی گردد. بنابراین در این شرایط با حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تغییری در اصل ماجرا که نوسان شدید قیمت‌ها و رشد تورم است به وجود نخواهد آمد.
در حال حاضر مبادلات نقدی پولی در کشور ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و اکثر این مبادلات نقدی به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، پس نیازی به حذف صفر برای کاهش هزینه چاپ پول نیست. دولت به جای صرف وقت برای چنین طرح‌هایی از جمله حذف صفر باید زمینه بانکداری الکترونیکی را بیش از گذشته فراهم کند. نیازی نیست به فکر کاهش عمر اسکناس یا هزینه چاپ آن باشیم، باید به سمت شیوه‌های نوین بانکداری حرکت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.