صفحه اصلی / اسلایدر / مسکن مهر در تملک محتکران و دلالان
مسکن مهر در تملک محتکران و دلالان

دولت راهکاری برای کوتاه کردن دست دلالان مسکن مهر ندارد

مسکن مهر در تملک محتکران و دلالان

کسب و کار نیوز- بخش بسیار زیادی از پروژه‌های مسکن مهر گرفتار بحث دلالی است. حضور دلالان در این پروژه ها موجب شده تا دست مصرف کننده و مشتری واقعی از خرید و فروش کوتاه شود و اگر متقاضی قصد خرید هم وجود داشته باشد باید با قیمت هایی بسیار بالاتراز عرف منطقه صاحب خانه شود. ورود دلالان در تمام بازارها امروز به معضلی تبدیل شده که گویا دولت هم راهکاری برای خروج این افراد از این بازارها ندارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته به عقیده برخی کارشناسان تمایل دولت است که اجازه فعالیت آزادانه این افراد را در بخش های مختلف اقتصادی داده چراکه لازمه خروج دلالان تنها تشدید نظارت ها و کنترل بازار مسکن است. آمار بسیاری از تعداد دلالان بازداشتی مسکن مهر ارایه شد که دولت برای شناسایی آنها برنامه ارایه داده بود اما این راهکار نیز موقتی بوده و در این مناطق شاهد حصور پر تعداد این افراد هستیم. با توجه به توپوگرافی پردیس هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی زمین انجام می‌شود، هزینه ساخت‌وساز هر واحد مسکونی در پردیس ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است؛ درحالی‌که بعضی واحدها در فاز ۱۱ به حدود ۵۰۰ میلیون تومان و در فاز ۸ به بیش از ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که باوجود کاهش یارانه‌های دولتی به دلالان، به دلیل سود بالای خریدوفروش آپارتمان در پردیس، احتمالاً بازار مسکن این شهر در قبضه سوداگران همچنان باقی خواهد ماند.

متاسفانه دلالان در پروژه مسکن مهر نفوذ بسیاری پیدا کرده اند و آنطور که از آمارها مشخص است ۱۵ هزار  واحد مسکن مهر خالی از سکنه است که اغلب آن در تملک محتکران مسکن قرار دارد. بر اساس مستندات موجود و بررسی‌های میدانی انجام شده ۴۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن مهر در پردیس با امکانات کامل افتتاح شده و ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد آن ساکن شده‌اند. ۱۵هزار  واحد مسکن مهر خالی از سکنه است که اغلب آن در تملک محتکران مسکن، دلالان و سرمایه‌گذاران است و بر اساس همین گزارش، ٨٠٠٠ مالک برای تحویل واحد خود مراجعه نمی کنند و همچنین ٧٠٠٠ مالک دیگر که واحد خود را تحویل گرفته اند منجر به سکونت نشده است. گفتنی است بیش از ٣٠٠٠ واحد مسکونی تحویل شده، عمر بیش از ۳۰ سال دارند که همچنان خالی از سکنه است. حال به نظر می رسد، اخذ تصمیم های پیشگیرانه و بازدارنده می‌تواند روند تحویل واحدهای مسکونی که منجر به سکونت واقعی باشد را افزایش داده و بازار مسکن مهر پردیس را به یک ثبات قیمتی رسانده و موجب رشد سریعتر امکانات رفاهی شهری شود.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس نیز گفت: ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت در مسکن‌های مهر پردیس داریم. این اقدام به‌دلیل جلوگیری از نقل و انتقال کاذب و خرید و فروش وکالتی دلالان و محتکران مسکن است. هدایت افزود: برج‌های چند واحدی و مسکن‌های مهری هستند که ده‌ها بار نقل و انتقال شده‌اند، اما هنوز خالی از سکنه است و به دست خریدار واقعی نرسیده است. وی ادامه داد: دلالان با وکالت یک واحد مسکن مهر را به ده‌ها نفر می‌فروشند و در آخر فردی که وکالتی اقدام به خرید واحدها می‌کند واحدی به نامش نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در استان تهران تصریح کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده افراد سودجو و محتکران مسکن مهر، خریداران باید تمام نقل و انتقالات را در کارگزاری مسکن مهر انجام دهند تا سند ۵ برگی در همان کارگزاری به نام خریدار منتقل شود. هدایت افزود: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای متقاضیان نفرات اول و واقعی مسکن مهر نداشته‌ایم و ۲۰ میلیون تومان سوبسید در واقع تصمیمی برای کوتاه کردن دست دلالان و محتکران مسکن است. وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام اهداف و تلاش ما پیگیری در ساخت و تحویل مسکن مهر به دست مصرف‌کننده واقعی است، بنابراین ضروری است که متقاضیان از هرگونه خرید و فروش وکالتی خودداری کنند.

قیمت گذاری و قیمت سازی دلالان در مسکن مهر

حسین حاتمی، کارشناس بازار مسکن

متاسفانه دولت در بخش مسکن هیچ کنترلی ندارد و بازار را به دست دلالان سپرده است. دولت هیچ گونه نظارتی بر این بازار که یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است ندارد و این در حالی است که در سایه این بی توجهی نیازمندان واقعی به خانه دیگر امیدی برای خانه دار شدن ندارند.

دلالی در بازار مسکن بویژه در مناطقی که مسکن مهر ساخته شده اوج گرفته و قیمت ها بسیار تصاعدی در حال رشد است. قیمت گذاری و قیمت سازی با حرف دلالان انجام می شود و مصرف کننده واقعی سهمی از خریداران ندارد. اما ورود دلالان به خرید و فروش واحد‌های مسکن مهر سابقه قبلی دارد چراکه هر جایی که سود یک کالایی بالا باشد، معمولا حضور دلالان در آن بازار طبیعی است.

دولت می بایست قبل از این اتفاقات راهکارهایی را اجرایی می کرد که اگر واحد مسکونی مسکن مهر از دست مصرف کننده واقعی و خریدار نخست خارج شد و به سوداگران یا دلالان فروخته شد قیمت واقعی برای آن تعیین کند و پول آن را از آن افراد بگیرد. این اقدام باعث می‌شد که دلالان دیگر نتوانند وارد این بازار شوند. اما در حال حاضر امکان اجرای این روش ها نیست چراکه چندین سال است که خرید و فروش آزاد شده و خیلی از دلالان این واحد‌ها را خریداری کرده اند. در شرایط فعلی دولت می‌تواند یارانه‌ای که برای ساخت مسکن مهر به اقشار ضعیف داده، آن یارانه را از دلالان بگیرد. هرچند دولت امروز شرایطی ایجاد کرده که کنترلی در قیمت مسکن وجود ندارد و شاید به جرات بتوان گفت که نمی‌شود پیش بینی کرد که فردا چه اتفاقی بر سر قیمت زمین و مسکن خواهد آمد.

 

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.