صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / سرعت گیر توسعه اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا
سرعت گیر توسعه اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

سرعت گیر توسعه اقتصاد دیجیتال در عصر کرونا

کسب و کار نیوز - رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان گفت: «کرونا کسب و کارها را نه تنها در کشور ما، که در تمام دنیا راکد کرده است. محصولاتی که بعضا در حد صددرصد ظرفیت تولید می شدند، به دلایل عدم حضور کارکنان، احتیاط های بهداشتی و نبود نقل و انتقال مواد اولیه، یا تولید آنها متوقف شد یا به حالت حداقل تولید رسید.»

به گزارش کسب و کار نیوز، سید حسین سلیمی ادامه داد: «این موارد باعث شد رشد اقتصادی تمام کشورها کاهش پیدا کند یا حتی منفی شود؛ ازجمله کشور ما که پیش بینی می شود رشد اقتصادی منفی را تجربه کند. بنابراین کرونا اثرات منفی زیادی داشته و کسب و کارها را با رکود مواجه کرده و در حال حاضر نیز ما در حالت رکود هستیم و امیدواریم واحدهای تولیدی به تدریج به تولید برگردند و مواد اولیه مورد نیاز آنها وارد شود. مساله رفت و آمد و ترانسپورت ما در حال حاضر با مشکل روبه روست که امیدواریم بنادر ما به تدریج بتوانند شاهد ورود مواد اولیه باشند. تاکنون واردات کالاهای ترانزیت ما از اروپا و رفت و آمد هواپیماها متوقف بود. به هر حال این مسائل در همه اقتصادهای جهان اثرات منفی داشته؛ ازجمله کشور ما که با کمبود مواد اولیه مواجه شده است.»
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه با شیوع کرونا مردم و کسب و کارها به سمت بستر فضای مجازی روی آورده اند، تحلیل شما از این فضا چیست، گفت: «متاسفانه ما در همه زمینه ها و ازجمله صنعت از دنیا عقبیم. ما در حال رشد هستیم، مگر اینکه به جایی برسیم که مرحله بعد آن استفاده از سیستم های الکترونیک است. بنابراین پیش از کرونا در حال طی کردن مراحل میانی بودیم و مردم با آگاهی به سراغ بستر فضای مجازی نمی آمدند. همچنین پیش از این کارکنان را آموزش نداده بودیم که از منزل نیز بتوانند دورکاری کنند. این در حالی است که در کشورهای دیگر حتی در زمانی که کرونا نبود، به کارکنان آموزش برای دورکاری می دادند و بسیاری از کارمندان در یک سری شرکت ها از خانه هایشان به دورکاری می پرداختند؛ ولی اینجا به دلیل خیلی از ساختارهای بروکراتیک امکان توسعه تجارت الکترونیک وجود ندارد. در ساده ترین نمونه می توان اشاره کرد که در خیلی از موارد نیاز به مراجعه حضوری به بانک است تا خودمان برگه ها را امضا کنیم زیرا هنوز امضای الکترونیک مورد استفاده بسیاری از سازمان ها نیست. این در حالی است که چنین سیستم هایی در دنیا حل شده است و کسی به بانک مراجعه نمی کند و همه کارهایشان را با سیستم های الکترونیک انجام می دهند و این مختص دوران کرونا نیست و پیش از این هم در کشورهای اروپایی به این روش کار می کردند.
اما ما ساختارهای سیستم های الکترونیک را نساخته ایم. در ابتدایی ترین ملزومات شکل گیری تجارت الکترونیک که اینترنت است، مشکل داریم زیرا اینترنت ما به قدری کند و با سرعت پایین است که نمی توانیم از آن برای کارهای ساده استفاده کنیم. هنوز ما به جایی نرسیده ایم که تجارت الکترونیک جوابگوی پیشرفت ما باشد.»

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.