به گزارش کسب و کار نیوز، مسعود دانشمند در مورد موانع توسعه هرچه بیشتر تجارت الکترونیک در ایران گفت: «ما هنوز عادت داریم که کالا را ببینیم، با دست آن را لمس کنیم و سپس برای خرید آن تصمیم بگیریم. بنابراین این فرهنگ برای رونق هرچه بیشتر تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی باید تغییر کند.»
عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «کسب و کار» در مورد راه حل های این مشکل گفت: «باید توجه داشته باشیم که در وهله نخست، این تغییر فرهنگ زمان می برد. مساله دوم این است که درس خوانده های دانشگاه رفته ما و همچنین افراد ساکن در شهرهای بزرگ با فضای دیجیتالی آشنا هستند؛ اما در سطح کل کشور هنوز فرهنگ خرید آنلاین و استفاده از بستر اینترنت جا نیفتاده است. مساله سوم، مساله پهنای باند است. پهنای باندی که باید به این کار اختصاص بدهند باید تا میزانی کافی و مطمئن باشد که بشود این پلتفرم ها و سامانه های آنلاین روی آن کار کنند. دولت مسئول تامین پهنای باند است. فرهنگ این خرید هم مقداری زمان می خواهد تا جا بیفتد؛ اما به هر حال این اتفاق خواهد افتاد. یعنی ما در این قضیه تعجیل نکنیم زیرا به تدریج این اتفاق می افتد.»
او در مورد نمونه های جهانی خرده فروشی های آنلاین ادامه داد: «آمازون به عنوان بزرگ ترین خرده فروشی آنلاین جهان میزان درآمد میلیارد دلاری خود را چند روز قبل اعلام کرد. این در حالی است که نمونه های ایرانی این خرده فروشی ها درآمد خود را پنهان می کنند. البته فروشگاه های اینترنتی ما قطعا قابل مقایسه با نمونه های جهانی خود نیستند؛ ولی این فروشگاه های آنلاین نیز سود کلانی کردند اما سود خود را نشان نمی دهند. این در حالی است که آمازون به عنوان یک فروشگاه آنلاین بین المللی، سود خود را لحظه ای نشان می دهد.
خرده فروشی های آنلاین در کشور ما برای گسترش فعالیت های خود با موانعی روبه رو هستند. فرض کنید بخواهیم یک فروش خارجی و بین المللی داشته باشیم. برای فروش بین المللی نیازمند شبکه توزیع بین المللی هستیم. این در حالی است که ما در حال حاضر فرودگاه بار به عنوان نخستین ابزار مورد نیاز نداریم. همچنین رساندن یک کالا در داخل نیز با مشکلاتی روبه رو است.
به طور مثال فرض کنید یک نفر از فریمان بخواهد به یکی از فروشگاه های اینترنتی سفارش بدهد. مساله نخست این است که شاید اصلا امکان رساندن آن کالا به دست خریدار وجود ندارد یا به سختی این کار انجام خواهد شد. بنابراین فروش های دیجیتالی ما محدود به داخل شهرهاست. بنابراین هنوز خیلی کار داریم تا به یک خرده فروشی جهانی مثل آمازون برسیم که یک نفر از آفریقا روی سایت آن فروشگاه می رود و سفارش می دهد، این فروشگاه نیز آن کالا را ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز بسته به فاصله به دست آن فرد می رساند. ما هنوز خیلی کار داریم تا به آن نقطه برسیم.»