چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / موج گرانی در انتظار بازار اجاره
موج گرانی در انتظار بازار اجاره

قیمت ها در بازار اجاره طی ماهه های آینده با انباشت تقاضا اوج می گیرد

موج گرانی در انتظار بازار اجاره

کسب و کار نیوز- مهلت چند ماه ای که دولت برای تمدید اجاره نامه مستاجران به دلیل بحران کرونا تصویب کرد موجب انباشت تقاضا در این بازار در ماه های تابستان پیش رو خواهد شد. هنگامی که تقاضا زیاد شود طبق روال تمام بخش ها و بازارها با گرانی روبرو خواهیم شد. بنابراین پیش بینی می شود تابستان سال جاری برای مستاجران تابستانی داغ و پر از گرانی باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار مسکن و اجاره بها بر این باورند که در چند ماه گذشته تا به امروز به دلیل بحران کرونا و تمایل مردم برای تمدید قراردادها و همچنین تفاهم مالکان با مستاجران فعالیت دلالان کاهش داشته و درآمدی از این بازار کسب نکرده اند بنابراین با شروع فصل تابستان و با گرم شدن هوا، ناتوان شدن ویروس و اتمام مهلت تمدید شده به دلیل کرونا دلالان به بازار مسکن و اجراه باز خواهند گشت و موجی از گرانی را در بازار اجاره شاهد خواهیم بود.

اما نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در این رابطه گفت: این احتمال وجود دارد که با مهار کرونا در کشور شاهد افزایش نرخ و قیمت در بخش های اقتصادی اصلی باشیم، یعنی آنکه این موج تورمی از بازار دلار و ارز شروع شده و سپس به بازارهای طلا، خودرو و مسکن برسد. سیدابوالفضل موسوی بیوکی درباره آینده بازار مسکن در ۶ ماهه سال ۹۹، گفت: به نظر من تحلیل درباره وضعیت بازار مسکن به ویژه در حوزه اجاره طی ماه های آینده بسیار سخت باشد، زیرا همواره بازار مسکن تحت تأثیر عوامل اقتصادی دیگر بوده است.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که با مهار کرونا در کشور شاهد افزایش نرخ و قیمت در بخش های اقتصادی اصلی باشیم، یعنی آنکه این موج تورمی از بازار دلار و ارز شروع شده و سپس به بازارهای طلا، خودرو و مسکن می رسد. وی گفت: در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز مشاوره املاک، عملا بازار خرید و فروش مسکن متوقف شده است و این بازار فعلا در وضعیت سردرگمی قرار دارد، در این شرایط بازار مسکن به سمت رکود و کاهش موقتی قیمت می رود، اما به نظر من این مسائل پایدار نبوده و مقطعی است.

موسوی بیوکی نقش مسائل فرهنگی را در مدیریت بازار اجاره مسکن در چند ماهه آینده تأثیرگذار دانست و گفت: امیدوارم مردم برای مدیریت بازار اجاره مسکن و مقابله با افزایش چشمگیر نرخ اجاره پیش قدم شوند، در چند ماه اخیر هم شاهد بودیم که مالکان نسبت به بخشش اجاره ملک یا مغازه اقدام کرده اند، از این رو این امید می رود که در تابستان امسال نیز مالکان از افزایش سقف قرارداد اجاره مسکن اجتناب کنند. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: باید صبر کنیم تا تبعات ناشی از دوران کرونا، خود را در دوران پساکرونا نشان دهد، اوج نقل و انتقالات بازار اجاره در دوره سه ماهه تابستان است که وزارت راه و شهرسازی باید برنامه ریزی کلانی را برای مدیریت این حوزه صورت دهد

سردرگمی در بازار مسکن

کامران سنجری، کارشناس مسکن

تصمیمات دولت در بازار اجاره بها در بحران کرونا خیلی موثر واقع نشد و شاهد هستیم که بسیاری از مالکان با توجیه درآمدزایی از ملک خود اقدام به افزایش اجاره ها کرده اند. مالکان معتقدند خانه ای که اجاره داده اند تنها منبع درآمدی آنهاست و نمی توانند از تصمیمی که برای تمدید سه ماهه اجاره ها گرفته شده تبعیت کنند.

به همین دلیل از آغاز بحران تا به امروز شاهد هستیم که بسیاری از مستاجران با افزایش چشمگیر اجاره بها روبرو بوده اند و از طرفی دیگر جو روانی اعلام این تصمیم در بازار نیز برای ماههای آینده و تابستان پیش رو گرانی را باز هم در بازار به راه خواهد انداخت. جو روانی حاکم بر بازار تمدید اجاره ها و ثبات قیمتی آنهاست در حالیکه در واقیعت این طور نیست و متاسفانه در تمام بازارها جو روانی توانسته تا به امروز تعیین کننده وضعیت باشد.

بنابراین در تابستان به دلیل اوج گیری جابجایی ها با انباشت تقاضا و گرانی مجدد روبرو خواهیم شد و فعالیت دلالانی که تا به امروز بیکار بوده اند نیز افزایش خواهد داشت. درست است که در شرایط کنونی به دلیل شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مراکز مشاوره املاک، عملا بازار خرید و فروش مسکن متوقف شده و این بازار فعلا در وضعیت سردرگمی قرار دارد و جو روانی در این شرایط بازار مسکن را به سمت رکود و کاهش موقتی قیمت می برد، اما این مسائل پایدار نبوده و مقطعی است و گرانی در فصل جابجایی که تفاوت بسیاری با دیگر زمان های مشابه دارد بوجود خواهد آمد.

 

همچنین مطالعه کنید:

بدهی‌های ایران تا سال ۱۴۰۲ را به صفر رساندیم

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.