صفحه اصلی / اسلایدر / پیشنهاد اخذ مالیات از سود حاشیه بازار خودرو
پیشنهاد اخذ مالیات از سود حاشیه بازار خودرو

مسئولان همچنان ناتوان از ساماندهی آشفته بازار خودرو هستند

پیشنهاد اخذ مالیات از سود حاشیه بازار خودرو

کسب و کار نیوز- گرانی خودرو در روزهای اخیر بشدت سر و صدا کرده و موجب نارضایتی مردم را فراهم آورده است. این اتفاق در حالی در بازار خودرو رخ داده که هزینه های ثابت، بسیار بالا و تیراژ، مقدار تولید و فروش بسیار پائین است و در نتیجه هزینه ثابت متوسط بسیار بالا رفته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال ارز نیز بر حجم مشکلات این صنعت افزوده و خودروسازان نمی‌توانند زمینه انتقال دانش و تکنولوژی را فراهم کنند، در همین رابطه واردات مواد اولیه به سختی انجام می‌شود و این موضوع روند تولید را با اختلال زیادی همراه ساخته، بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌کنید مجموعه‌ای از مصائب و مشکلات باعث شده تا امروز قیمت‌ها در بازار سر به فلک بکشد. مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز خارجی تحت تحریم قرار دارد و مضافا باید با ارزهایی که به شدت گران شده است خریداری شود. تورم بسیار بالا در کشور نیز به معنی تامین قطعات داخلی با قیمت‌های گران شده است. مهم ترین مشکل این روزهای بازار خودرو نیز سوداگری، رانت و زد و بند بین ارکان داخلی و واسطه هاست که در گران شدن‌ها بی تاثیر نیست. در این میان، دولت هم منافع و درآمد‌های اضافه ای به دست می آورد.

در همین رابطه وزیر صنعت، معدن و تجارت  برای کنترل گرانی های بازار خودرو اعلام کرد: یکی از راهکار‌های پیشنهادی ما برای کنترل حاشیه بازار خودرو که به وزارت اقتصاد نیز ارائه شده و روی اتخاذ این تصمیم پافشاری نیز می‌کنیم، اخذ مالیات از مابه التفاوت قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار آزاد خودرو است، البته در این خصوص باید تمهیدات مناسب نیز اتخاذ شود که ما با جدیت دنبال تحقق این امر هستیم.

رحمانی تاکید کرد: صنعت خودرو نیازمند اجرای برنامه‌های دراز مدت و موثرتر است و باید با اجرای کامل و دقیق برنامه‌های تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای همیشه از مشکلات موجود عبور کنیم. وی با اشاره به بیانات رهبری در خصوص ظرفیت‌های بزرگ کشور در صنایعی مثل هوا و فضا و اینکه سایر صنایع به ویژه صنعت خودروسازی باید از آن الگو بگیرند؛ گفت: فرمایش ایشان به صورت ویژه متوجه بکارگیری فناوری‌های نوین در صنعت خودروسازی است و این صنعت نیازمند توجه جدی به بخش علمی، دانشگاهی و جذب نخبگان بوده و این اقدامات می‌تواند اثرات بزرگی در آینده این صنعت داشته باشد. رحمانی تاکید کرد: صنعت خودروسازی در سال جهش تولید نیازمند یک قرارگاه اختصاصی است چرا که این موضوع قابل پذیرش نیست که هنوز برخی خودرو‌های ما ارزبری داشته باشند و در شرایط خاص کشور در تامین ارز، برای ما چالش ایجاد کنند.

دکتر محمدرضا یزدی زاده، تحلیلگر مسائل اقتصادی و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی نیز معتقد است که اگر از خودرو، مالیات نگیرند، روند صعودی قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت.

اخذ مالیات از شماره گذاری خودرو

فرید زاوه، کارشناس خودرو

در روزهای اخیر عوامل زیادی دست به دست هم داده اند تا بازار خودرو را در شرایط نامناسبی قرار دهند. در حال حاضر تنها به گرانی خودرو به صورت ظاهری پرداخته می شود و کسی به دنبال ریشه این اتفاقات نیست. مدت زیادی است که این بازار با گرانی، التهاب، فعالیت دلالان و انواع مشکلات دیگر درگیر است و عجیب این است که هیچ دستگاهی تاکنون نتوانسته این بازار را از نابسامانی خارج کند. فعالیت دلالان در این مدت توانست بازار را با گرانی های غیرقابل تصوری در برخی خودروهای داخلی روبرو کند که مصرف کننده واقعی در تنگنا قرار بگیرد.

تمام ریشه گرانی‌ها در بازار‌ها و کالا‌های مختلف از جمله خودرو، خود دولت و سیاست‌های ناکارآمدی است که به کارگرفته می‌شود. سیاست‌های تورمی که دولت آن‌ها را به کار می‌گیرد به افزایش تورم و نقدینگی دامن می‌زند و این امر در نهایت باعث می‌شود که بازار‌های مختلف دچار التهاب شود، چرا که همه می‌خواهند پول نقد خود را به دارایی فیزیکی و با دوام تبدیل کنند و برای همین موضوع نیز است که در دو سال اخیر تقاضا برای خودرو افزایش یافته و همین موضوع قیمت‌ها را در بازار با افزایش روبرو کرده است.

قطعا مالیات بر حاشیه سود خودرو نمی تواند موثر واقع شود و این طرح شکست خواهد خورد چراکه این تصمیم توسط خود مقصران به وجود آورنده این شرایط اتخاذ شده است و مقصر نمی تواند راه حل ارایه کند. باید همانند کشور ترکیه مالیات از شماره گذاری خودرو گرفته شود و به عنوان مثال ۲۰ تا ۳۰ درصد برای این امر اختصاص پیدا کند تا شخصی که خودرو را می خرد آن را پرداخت کند و در چرخه گرانی خودرو فاصله و توقف ایجاد شود. مقصر گرانی های اخیر بازار خودرو خود وزارت صمت و دولت است و باید برای کنترل آن راه حلی پیشنهاد شود که به شکست نینجامد.

طرح های بی اساس برای کنترل بازار خودرو

امیرحسین کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت

اخذ مالیات از مابه تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار موجب گران تر شدن قیمت خودرو خواهد شد چراکه در حال حاضر خریداران خودرو افرادی هستند که برای سرمایه گذاری به این بازار آمده اند و قصد دارند با خرید و فروش آن درآمدزایی داشته باشند. با اخذ مالیات باز هم در حق مصرف کننده واقعی اجحاف خواهد شد. هنگامی که قصد داریم مشکلی را حل کنیم باید ریشه یابی درست در رابطه با آن مشکل انجام دهیم و راه حل هایی که به صورت ساده تصمیم گیری شده اند موثر واقع نخواهند شد. امروز تولید خودرو خیلی پایین تر از تقاضاست و مسئولان به جای اینکه یک بار برای همیشه مشکلات تولید را حل کنند روی بازار تمرکز کرده اند. باید دست از کنترل قیمت فروش تولیدکننده بردارند و به بازار خودرو بیشتر از این گیر ندهند.

باید تولید بالا برود و به دنبال آن قیمت ها کنترل خواهد شد. امروز با اخذ مالیات از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار دردسر بزرگ دیگری ایجاد خواهد شد که البته این طرح از همین امروز هم اجرایی شود شکست خورده به حساب می آید. چراکه این حرکت کنترل نیست و مسئولان اصل هدف را فراموش کرده اند. تولید وقتی زیانده است مالیات چه معنایی دارد. اینم اقدام موجب خواب بیشتر چرخه تولید خواهد شد و پاک کردن صورت مسئله به شمار می آید. مسئولان باید دست از زدن حرف های رویای بردارند چراکه واقعیت های اقتصادی اجازه این رویاپردازی ها را نمی دهد. با این طرح و برنامه‌هایی که مدتی است که از سوی دولت ارائه می‌شود به وضوح مشخص شده که صنعت خودروسازی کشور برای هیچ کسی اهمیت ندارد بلکه تنها سود حاصل از آن برای عده‌ای و شاید دولت مورد توجه است. در شرایط بحرانی فعلی، منافع را بیشینه نمی‌کنند بلکه مضرات را کمینه می‌کنند؛ یعنی اینکه در حالت عادی خودروساز و تولید کننده ملزم است به دنبال کیفیت بالاتر و قیمت پایین و اشباع سبد تولید از تنوع و در واقع بهبود در تولید باشند و رقابت در این شرایط به شکل واقعی بروز می‌کند.

مسئولان طی دو سال گذشته یک فرضیه داشتند و آن هم این بود که اگر قیمت خودرو در خودروسازی کنترل شود، می‌توانیم قیمت خودرو در بازار را نیز کنترل کنیم، اما استمرار در به‌هم ریختگی بازار گواه این است که طرح دولت برای مهار گرانی یک طرح بی اساس و بدون منطق بوده است چراکه هر روز شاهد خرابی بازار و گرانی افسار گسیخته محصولات شده ایم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.