صفحه اصلی / سرخط خبرها / طرح های بی اساس در بازار خودرو
طرح های بی اساس در بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت

طرح های بی اساس در بازار خودرو

سرمقاله

اخذ مالیات از مابه تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار موجب گران تر شدن قیمت خودرو خواهد شد چراکه در حال حاضر خریداران خودرو افرادی هستند که برای سرمایه گذاری به این بازار آمده اند و قصد دارند با خرید و فروش آن درآمدزایی داشته باشند. با اخذ مالیات باز هم در حق مصرف کننده واقعی اجحاف خواهد شد. هنگامی که قصد داریم مشکلی را حل کنیم باید ریشه یابی درست در رابطه با آن مشکل انجام دهیم و راه حل هایی که به صورت ساده تصمیم گیری شده اند موثر واقع نخواهند شد. امروز تولید خودرو خیلی پایین تر از تقاضاست و مسئولان به جای اینکه یک بار برای همیشه مشکلات تولید را حل کنند روی بازار تمرکز کرده اند. باید دست از کنترل قیمت فروش تولیدکننده بردارند و به بازار خودرو بیشتر از این گیر ندهند.
باید تولید بالا برود و به دنبال آن قیمت ها کنترل خواهد شد. امروز با اخذ مالیات از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار دردسر بزرگ دیگری ایجاد خواهد شد که البته این طرح از همین امروز هم اجرایی شود شکست خورده به حساب می آید. چراکه این حرکت کنترل نیست و مسئولان اصل هدف را فراموش کرده اند. تولید وقتی زیانده است مالیات چه معنایی دارد. اینم اقدام موجب خواب بیشتر چرخه تولید خواهد شد و پاک کردن صورت مسئله به شمار می آید.
مسئولان باید دست از زدن حرف های رویای بردارند چراکه واقعیت های اقتصادی اجازه این رویاپردازی ها را نمی دهد. با این طرح و برنامه‌هایی که مدتی است که از سوی دولت ارائه می‌شود به وضوح مشخص شده که صنعت خودروسازی کشور برای هیچ کسی اهمیت ندارد بلکه تنها سود حاصل از آن برای عده‌ای و شاید دولت مورد توجه است. در شرایط بحرانی فعلی، منافع را بیشینه نمی‌کنند بلکه مضرات را کمینه می‌کنند؛ یعنی اینکه در حالت عادی خودروساز و تولید کننده ملزم است به دنبال کیفیت بالاتر و قیمت پایین و اشباع سبد تولید از تنوع و در واقع بهبود در تولید باشند و رقابت در این شرایط به شکل واقعی بروز می‌کند.
مسئولان طی دو سال گذشته یک فرضیه داشتند و آن هم این بود که اگر قیمت خودرو در خودروسازی کنترل شود، می‌توانیم قیمت خودرو در بازار را نیز کنترل کنیم، اما استمرار در به‌هم ریختگی بازار گواه این است که طرح دولت برای مهار گرانی یک طرح بی اساس و بدون منطق بوده است چراکه هر روز شاهد خرابی بازار و گرانی افسار گسیخته محصولات شده ایم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.