صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / چاره جویی از ظرفیت های دیجیتال برای مقابله با کرونا
چاره جویی از ظرفیت های دیجیتال برای مقابله با کرونا

سنگ اندازی در مسیر شکل گیری استارتاپ های دارو و درمان

چاره جویی از ظرفیت های دیجیتال برای مقابله با کرونا

کسب و کار نیوز - با شیوع کرونا و در خانه ماندن مردم، نقش استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی کم کم پررنگ شد و کار به جایی رسید که تعطیلی سه هفته و بعضا چهار هفته ای برخی صنوف مردم و صاحبان کسب و کار را خواه ناخواه به سمت استفاده از پلتفرم ها و سامانه های اینترنتی سوق داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش استفاده از اینترنت باعث شد به مرور ضعف های زیرساختی اینترنت کشور نمایان شود. هرچه زمان می گذشت ضعف ها و کمبودهای شبکه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور چه در حوزه ارتباطات و چه اینترنت نمایان تر می شد.
این بود که هرچند در آغاز راه مبارزه با کرونا کسب و کارهای اینترنتی با موجی از تقاضا روبه رو شدند ولی کم کم به دلیل مشکلات درونی و بیرونی، ادامه مسیر را کجدار و مریز ادامه دادند. شاید بد نباشد دولتمردان پس از داستان کرونا درنگی داشته باشند و موانع موجود (که البته کم هم نیستند) بر سر راه سامانه های آنلاین را تعدیل کنند. «کسب و کار» در گفتگو با کارشناسان، تاثیر کرونا بر پلتفرم های آنلاین و راهکارهای رفع این چالش ها را بررسی می کند.

باب ورود استارت آپ های دارو و درمان بسته است

محمود نجفی عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران
ما شاهد هستیم که کرونا تاثیراتی را روی کل حوزه کسب و کار داشته است. بنابراین به طور نسبی روی صنعت دارو هم اثرگذار بوده است. دلیل آن نیز طبیعتا مراقبت هایی است که لازم داشته و این مراقبت ها هزینه هایی نیز تحمیل می کند. به هر شکل با توجه به تعهدی که صنعت دارو به حوزه بهداشت و درمان کشور دارد فعالان این حوزه حتی ایام عید را هم تلاش کردند که کارشان را با یک سری مراقبت های ویژه انجام بدهند. استفاده کردن از ماسک، دستکش و الکل و امثال آن جزو کارهای روتین صنعت داروسازی است. بنابراین در آن بخش با مشکل جدی ناشناخته ای مواجه نبودیم؛ ولی تاثیرات جنبی روی صنعت داروسازی مثل همه صنایع دیگر داشته است. گران شدن و نبود یک سری کالاها به دلیل کرونا، قیمت تمام شده صنعت داروسازی را کمی جابه جا کرده است. مشکل در تامین ارز و نقل و انتقالات پول و از همه بدتر بسته شدن راه های ارتباطی هوایی و دریایی و به نحوی زمینی با کشورهای دیگر اثراتی را روی صنعت دارو گذاشته است و هنوز هم ادامه دارد. به طور مثال در حال حاضر مرز ترکیه بسته است. همچنین مرز هوایی ما به طور کامل در رابطه با نقل و انتقال کالا از چین و هند که عمده کالاهای مورد نیاز صنعت دارویی ما را تامین می کند بسته است. ازاین رو صنایع ما برای انتقال کالاها با مشکل مواجه هستند. همه اینها اثرات جنبی کرونا بر صنعت داروست که همچنان ما با آن روبه رو هستیم. بالاخره تلاش هایی دارد می شود که بتوانند این کار را به نحو مطلوب حل کنند. در این راستا وزارتخانه های خارجه و راه و شهرسازی و سازمان غذا و دارو با این موضوعات درگیرند. البته ما مشکلاتی در چرخه فرآورده های دارویی داریم اعم از اینکه داروخانه ها با یک سری مشکلات اقتصادی مواجه شده اند چون مطب ها و بخشی از بیمارستان ها به خصوص بیمارستان های خصوصی تعطیل شد. همه این موارد دایره وار به هم متصل اند و آثاری را بر این صنعت داشته است.
مشکلاتی را ما در رابطه با استارتاپ ها و این تیپ نوآوری ها در حوزه بهداشت و درمان داریم که لازم است سازمان بهداشت و درمان این مطالب را بعد از جریان کرونا یک بار مرور کند. به هر حال ما در مقابل کارهایی که در دنیا به خصوص در زمینه این نوع امور شکل می گیرد مقاومت نشان می دهیم. استارتاپ هایی در دنیا در این صنعت فعالیت می کنند. این در حالی است که ما باب ورود استارتاپ ها را به فضای کسب و کار در حوزه درمان و دارو باز نکرده ایم. شاید نیاز باشد یک سری قوانین، آیین نامه ها، ضوابط و روابطی را در این زمینه داشته باشیم؛ اما متاسفانه در این زمینه خیلی کند حرکت می کنیم. همچنین مقاومت جدی هم در مقابل آن وجود دارد. ما از ۳-۴ سال پیش بایستی مسیر استارتاپ ها در این فضای کسب و کار حوزه سلامت را باز می کردیم؛ اما برخی جاها را اصلا باز نکردیم، یا اگر کردیم خیلی جزئی بوده است. اگر نیاز به قانون و آیین نامه هم دارد بایستی این موارد را تنظیم می کردیم که متاسفانه تنظیم نشده است. شیوع کرونا نشان داد وجوب این نوع استارتاپ ها برای کشور چقدر ضرورت دارد و می تواند برای کشور مفید باشد. در حال حاضر استارتاپ ها در حوزه سوپرمارکت ها و خریدهای اقلام مصرفی بسیار فعالانه وارد شدند. در این حوزه چالش های بسیار سخت و سنگینی بر سر راه استارتاپ هاست چون یک مقاومت بسیار جدی در مقابل این حرکت در این حوزه وجود دارد.

لزوم ایجاد زیرساخت ها در تجارت الکترونیک

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران
کسب و کارها در بستر اینترنت و تجارت الکترونیک نیازمند برخی زیرساخت ها هستند. یکی از موارد اساسی این است که برخی از اصناف، واحدهای تجاری و بسیاری از افراد جامعه در زمینه چگونگی تجارت و کسب و کار در فضای مجازی و بستر اینترنت مهارت لازم را ندارند. بنابراین برای رفع این خلاء نیاز به آموزش، معرفی و تغییر عادات جامعه است که باید به تدریج به این سمت کشیده شوند و یاد بگیرند. تجارت الکترونیک بی شک یک تحول در عرصه تجارت است و تا زمانی که آموزش لازم و فرهنگ سازی ارائه نشود نمی توانیم شاهد رونق این کسب و کارها باشیم. بر اثر شیوع بیماری کرونا و فاصله گذاری هوشمند بهتر است که مردم خریدهای خود را از پلتفرم های آنلاین انجام دهند و شرکت ها و بنگاه ها از طریق اپلیکیشن های آنلاین تجارت خود را اداره کنند. هم اکنون به دلیل نبود ساختار بانکی، نبود ساختار حفاظتی، نبود ارتباط سریع با شبکه اینترنت نمی توانیم شاهد رونق این کسب و کار باشیم. استفاده از تجارت الکترونیک به کیفیت دسترسی به اینترنت بستگی دارد، محدود بودن تجهیزات در زیرساخت های مخابراتی نظیر خطوط تلفن، فیبر نوری و شبکه های ماهواره ای از جمله ضعف هایی هستند که باید تقویت شوند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.