صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / باب ورود استارت آپ های دارو و درمان بسته است
باب ورود استارت آپ های دارو و درمان بسته است

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

باب ورود استارت آپ های دارو و درمان بسته است

کسب و کار نیوز - رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران گفت: «ما شاهد هستیم که کرونا تاثیراتی را روی کل حوزه کسب و کار داشته است. بنابراین به طور نسبی روی صنعت دارو هم اثرگذار بوده است.»

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود نجفی عرب در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه صنعت دارو چه آسیب هایی از شیوع کرونا متحمل شده است، گفت: «دلیل آن نیز طبیعتا مراقبت هایی است که لازم داشته و این مراقبت ها هزینه هایی نیز تحمیل می کند. به هر شکل با توجه به تعهدی که صنعت دارو به حوزه بهداشت و درمان کشور دارد فعالان این حوزه حتی ایام عید را هم تلاش کردند که کارشان را با یک سری مراقبت های ویژه انجام بدهند. استفاده کردن از ماسک، دستکش و الکل و امثال آن جزو کارهای روتین صنعت داروسازی است. بنابراین در آن بخش با مشکل جدی ناشناخته ای مواجه نبودیم؛ ولی تاثیرات جنبی روی صنعت داروسازی مثل همه صنایع دیگر داشته است. گران شدن و نبود یک سری کالاها به دلیل کرونا، قیمت تمام شده صنعت داروسازی را کمی جابه جا کرده است. مشکل در تامین ارز و نقل و انتقالات پول و از همه بدتر بسته شدن راه های ارتباطی هوایی و دریایی و به نحوی زمینی با کشورهای دیگر اثراتی را روی صنعت دارو گذاشته است و هنوز هم ادامه دارد. به طور مثال در حال حاضر مرز ترکیه بسته است. همچنین مرز هوایی ما به طور کامل در رابطه با نقل و انتقال کالا از چین و هند که عمده کالاهای مورد نیاز صنعت دارویی ما را تامین می کند بسته است. ازاین رو صنایع ما برای انتقال کالاها با مشکل مواجه هستند. همه اینها اثرات جنبی کرونا بر صنعت داروست که همچنان ما با آن روبه رو هستیم. بالاخره تلاش هایی دارد می شود که بتوانند این کار را به نحو مطلوب حل کنند. در این راستا وزارتخانه های خارجه و راه و شهرسازی و سازمان غذا و دارو با این موضوعات درگیرند. البته ما مشکلاتی در چرخه فرآورده های دارویی داریم اعم از اینکه داروخانه ها با یک سری مشکلات اقتصادی مواجه شده اند چون مطب ها و بخشی از بیمارستان ها به خصوص بیمارستان های خصوصی تعطیل شد. همه این موارد دایره وار به هم متصل اند و آثاری را بر این صنعت داشته است.»

او در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه چرا استارتاپ های حوزه دارو و درمان نتوانستند در بحران کرونا نقش پررنگی داشته باشند، گفت: «مشکلاتی را ما در رابطه با استارتاپ ها و این تیپ نوآوری ها در حوزه بهداشت و درمان داریم که لازم است سازمان بهداشت و درمان این مطالب را بعد از جریان کرونا یک بار مرور کند. به هر حال ما در مقابل کارهایی که در دنیا به خصوص در زمینه این نوع امور شکل می گیرد مقاومت نشان می دهیم. استارتاپ هایی در دنیا در این صنعت فعالیت می کنند. این در حالی است که ما باب ورود استارتاپ ها را به فضای کسب و کار در حوزه درمان و دارو باز نکرده ایم. شاید نیاز باشد یک سری قوانین، آیین نامه ها، ضوابط و روابطی را در این زمینه داشته باشیم؛ اما متاسفانه در این زمینه خیلی کند حرکت می کنیم. همچنین مقاومت جدی هم در مقابل آن وجود دارد. ما از ۳-۴ سال پیش بایستی مسیر استارتاپ ها در این فضای کسب و کار حوزه سلامت را باز می کردیم؛ اما برخی جاها را اصلا باز نکردیم، یا اگر کردیم خیلی جزئی بوده است. اگر نیاز به قانون و آیین نامه هم دارد بایستی این موارد را تنظیم می کردیم که متاسفانه تنظیم نشده است. شیوع کرونا نشان داد وجوب این نوع استارتاپ ها برای کشور چقدر ضرورت دارد و می تواند برای کشور مفید باشد. در حال حاضر استارتاپ ها در حوزه سوپرمارکت ها و خریدهای اقلام مصرفی بسیار فعالانه وارد شدند. در این حوزه چالش های بسیار سخت و سنگینی بر سر راه استارتاپ هاست چون یک مقاومت بسیار جدی در مقابل این حرکت در این حوزه وجود دارد.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.