نقش آنلاین ها در عبور از کرونا

رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران در گفتگو با «کسب و کار» مطرح کرد

نقش آنلاین ها در عبور از کرونا

کسب و کار نیوز - رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان ایران گفت: آزمون کرونا از کسب و کارهای اینترنتی خیلی سختگیرانه اجرا شد. همزمان با شیوع کرونا در ایام عید که تمام کسب و کارها تعطیل بودند مردم بالاجبار به استفاده از کسب و کارهای آنلاین روی آوردند چون چاره دیگری نداشتند.

افشین کلاهی در گفتگو با «کسب و کار» در مورد روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی گفت: «به خصوص برای تامین اقلام بهداشتی در حوزه سلامت مثل ماسک، دستکش و… مردم راه دیگری نداشتند و به همین دلیل برای همه خریدهای خود به این نوع کسب و کارها روی آوردند. این خریدها از کالا شروع شد و بعد به سمت خدمات رفت و مردم به این نتیجه رسیدند که برای خدمات نیز بهتر است از این حوزه کمک بگیرند. روی آوردن مردم به این کسب و کارها با اجبار شروع شد ولی ادامه آن، این گونه بود که برای مردم خرید از پلتفرم های آنلاین راحت تر بود؛ به ویژه اینکه با خرید آنلاین، اجتناب مردم از رفتن به بیرون از خانه نیز صورت می گرفت یا همان فاصله گذاری اجتماعی؛ یعنی بالاخره وقتی افراد دیدند که می توانند از این راه حل جواب بگیرند و با این روش لازم نیست خودشان وارد اماکن پرخطر شوند و از خانه خارج شوند و از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به هر حال رفتارهایی انجام بدهند که به نظرشان پرخطر می آمد و به جای می توانند از پلتفرم های آنلاین استفاده کنند به همین دلیل استفاده از این پلتفرم ها رواج پیدا کرد. ما آماری نیز از رواج استفاده از کسب و کارهای اینترنتی در بین مردم داریم و نشان می دهد با رشد خوبی همراه بوده است. نه تنها کسانی که کسب و کار آنلاین دارند از این رشد برخوردار شدند. حتی تولیدکنندگان نرم افزار نیز که به نوعی از این پلتفرم ها ساپورت می کنند کسب و کارشان رونق بیشتری پیدا کرده و آمار استفاده از آنها و کاربرانشان ۴ برابر شده است و شرایط بهتری را داشته اند. پلتفرم های آنلاین در این میان نقش بسیار مهمی داشتند و دارند زیرا به سلامت جامعه کمک می کنند و میزان ابتلا به این بیماری ها را کاهش می دهند.»

او ادامه داد: «در این دوره استفاده از کسب و کارهای آنلاین با رضایتمندی مردم همراه بود و به خصوص برخی از این کسب و کارها عملکرد خوبی در این مدت داشتند. البته یک جاهایی ضعف هم داشتند و یک جاهایی هم به نوعی سوءاستفاده شد مثلا برخی کالاها به اسم کالای دیگری ارائه شد ولی در مجموع عملکرد بسیار خوبی بود ولی قطعا جا دارد که بهتر شود. در تمام حوزه ها به خصوص حوزه کسب و کارهای آنلاین رقابت زیاد است و روش ها در حال تغییر و نیازها رو به افزایش است و همیشه جا دارد کسب و کارهای نوین برای پاسخگویی به نیازهای جدید شکل بگیرند یا خدمات بهتر بدهند یا رفاه مشتری را بالا ببرند و سعی کنند بخشی از بازار را بگیرند. ما در حوزه حمل و نقل عمومی شاهد این بودیم یعنی کسب و کارهای اینترنتی شروع به کار کردند و این کار ا به جایی رساندند که این موضوع در میان مردم تبدیل به عادت شد و فرهنگ آن فراگیر شد و همه دیگر از آن استفاده کردند. به آنجا که رسید که رقابت در آنجا زیاد و خدمات جدیدی وارد شد و کسب و کارهای دیگری آمدند و بخش های دیگری از کار را گرفتند و فکر می کنم این اتفاق در حوزه های دیگر نیز می تواند بیفتد.»

کلاهی در مورد راهکارهای بهتر شدن ارائه خدمات از طریق پلتفرم های اینترنتی گفت: «برای بهتر شدن کسب و کارها و پلتفرم های اینترنتی معتقد به حمایت های دولتی نیستم و فکر می کنم بهترین حمایت از هر کسب و کاری، فضای مناسب کسب و کار است. بهترین کاری که دولت می تواند بکند این است که دخالت نکند. به جای آن یک بازار رقابتی کامل ایجاد کند و شرکت ها خودشان با هم در این فضا رقابت کنند. مقررات را کمتر و مقررات دست و پاگیر را حذف کند. شرایط محیط کسب و کار به هر حال یک سری پارامترهای مشخصی دارد مثل بازار رقابتی، اکوسیستم مناسب، قوانین و مقررات و پارامترهای دیگری که موثر هستند برای اینکه کسب و کارها بتوانند فعالیت خوبی در این فضا داشته باشند. دولت اگر تمام تلاشش را فقط معطوف به این بکند که کمترین دخالت را داشته باشد و سعی کند که فضای کسب و کار مناسب ایجاد کند قطعا همه کسب و کارهایی که قابلیتش را دارند می توانند بهتر از گذشته ظاهر شوند و به این ترتیب فضای رقابتی ایجاد می شود و کسب و کارهای جدید هم می توانند یک بخشی از بازارشان را بگیرند به دلیل خدمات مناسبی که ارائه می دهند.»

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.