شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، در ماه های گذشته با انتشار اخباری مبنی بر خروج برندهای خارجی معروف لوازم خانگی از ایران تصور بر این بود که این اتفاق می تواند فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی باشد تا لوازم خانگی ایرانی را تولید و وارد بازار کنند. اما متاسفانه تاکنون تلاش خاصی برای راه اندازی خطوط تولید بیشتر تولید لوازم خانگی نشده و تکنولوژی خاصی نیز از شراکت برندهای خارجی با صنعت لوازن خانگی ایرانی به جا نمانده است. این در حالی است که یک مقام مسئول می گوید: با خروج دو برند کره ای لوازم خانگی از کشورمان در سال گذشته متاثر از تحریم ها، باید در راستای تقویت برندهای ملی در کشور گام برداشت. عباس هاشمی، مدیرکل سابق صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چشمانداز تعریف شده برای سال ۱۴۰۴ در وزارت صنعت، وجود دو تا سه برند قوی لوازم خانگی در کشور است و سایر واحدها باید در راستای تولید قطعات و تجهیزات برای آن برندها، فعالیت کنند.
وی افزود: نقطه ضعف کشور در صنعت لوازم خانگی، تولید محصولات با ظرفیتهای غیراقتصادی است که آن هم از تعدد واحدهای تولیدکننده نشأت میگیرد. این در حالی است که اکنون وزارت صنعت طی ابلاغیهای به همه استانها، ظرفیتهای اقتصادی تولید محصولات لوازم خانگی را مشخص و آنها را مکلف کرده که از صدور پروانههای تولید با ظرفیتهای غیراقتصادی خودداری کنند. هاشمی همچنین به روند بومی سازی لوازم خانگی در سطح جهان اشاره کرد و گفت: این مهم با تولید محصولات تحت لیسانس آغاز میشود، با مهندسی معکوس، اصلاح و طراحی محصول ادامه مییابد و در نهایت وارد مرحله طراحی پایه و در مرحله آخر نوآوری میشود؛ روندی که شرکتهای صاحب نام ایرانی از جمله پاکشوما به خوبی در آن گام برداشته و امروز سبد متنوعی از محصولات تولیدی خود را به بازار عرضه میکنند. وی تاکید کرد: برای کشوری همچون ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری و سلیقههای مختلف، نیازمند دامنه متنوعی از محصولات هستیم که هوشمندانه طراحی شده و افزایش تولید داشته باشند.
سیدمرتضی میری، رئیس اتحادیه صنف توزیعکنندگان لوازمخانگی ایران نیز در این نشست گفت: هرچند برخی سو مدیریتها در اوایل انقلاب مانع حرکت رو به جلوی صنعت لوازم خانگی شد، اما امروز شاهد تولید انواع محصولات با فناوریهای روز در کشور هستیم. وی افزود: با این حال، تولیدی که فقط در چارچوب بازار داخلی باشد کافی نیست و وقتی در این صنعت حرفی برای گفتن داریم که قادر به صادرات باشیم.این مقام صنفی به ممنوعیت دو ساله واردات محصولات لوازم خانگی به کشور اشاره کرد، اما گفت: واردات قاچاق به کشور به ویژه اجناس درجه چندم چینی با برچسب برندهای مشهور در مناطقی همچون بانه، به شدت به صنایع داخلی ضربه زد.
غفلت از ظرفیت های تولید داخلی لوازم خانگی
حبیبالله انصاری، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی
ظرفیت های بسیاری برای تولید لوازم خانگی داخلی ایجاد شده است که اگر جذب سرمایهگذار خارجی و ایجاد تغییرات در فضای ماشینآلات همراه باشد می توان برندهای ایرانی لوازم خانگی را بیش از گذشته در بازار داخلی و به دنبال آن بازارهای خارجی عرضه کرد. سوابق دیرینه ای در رابطه با تولید لوازم خانگی در ایران داریم که با رفع مشکلات پیش روی آنها می توان کارخانه های برند و شناخته شده را سرپا کرد و تولید در آنها آغاز شود. کارخانجات بسیاری در ایران فعالیت داشتند که در تمام دنیا شناخته شده بودند و امکان حضور در بازارهای بین المللی را نیز داشتند. امروز صادرات برای صنعت لوازم خانگی آنطور که باید وجود ندارد و این در حالی است که ظرفیت های بسیاری برای تولید در کشور وجود دارد.
در حال حاضر علاوه بر کسادی بازار داخلی، صادرات لوازم خانگی نیز به صفر رسیده است. این موضوع به دلیل موانعی است که سر راه صنعت لوازم خانگی سبز شده است. از مهمترین موانع موجود سر راه صادرات لوازم خانگی و اداری مشکلات نقدینگی واحدهای تولید این صنعت، قیمت تمام شده رقابتی و بالا بودن تعرفه واردات در برخی کشورها از جمله روسیه است.
از جمله مشکلات دیگر در این صنعت میتوان به تولیدات زیرپلهای ارزان و بیکیفیت در برخی از شهرها اشاره کرد. بنابراین عدم وجود استراتژی مشخص صادراتی، عدم ثبات در قیمتگذاری کالا، عدم امکان گشایش اعتبارات اسنادی، بالابودن نرخ تعرفههای ترجیحی در برخی کشورها، ناهماهنگی بازاریابی ناشی از تجارت پیلهوری توسط دلالان و قاچاق و عدم مدیریت واردات محصولات مشابه خارجی از جمله مشکلات صنعت لوازم خانگی هستند.