صفحه اصلی / اسلایدر / موج گرانی‌ها در ماه رمضان
موج گرانی‌ها در ماه رمضان

کرونا بهانه خوبی برای گرانی کالاها در ماه رمضان شد

موج گرانی‌ها در ماه رمضان

کسب و کار نیوز- با فرا رسیدن ماه رمضان هر ساله شاهد افزایش قیمت ها در بازار بخصوص در بازار کالاهای اساسی هستیم. امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا واحدهای صنفی فروشی نداشته اند و با بازگشایی آنها از اول اردیبهشت ماه نشانه های افزایش قیمت ها در بازارها دیده می شود. همه‌ساله با فرا‌رسیدن ماه رمضان، شکایت‌های مردم از افزایش قیمت ها بخصوص مواد خوراکی نیز بیش‌تر می‌شود. امسال نیز تغییراتی در قیمت‌ها به وجود آمده و کاهش قدرت خرید مردم و شیوع بیماری کرونا نیز به آن دامن زده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید علیرغم اینکه کشورهای اسلامی در ماه مبارک رمضان قیمت‌ها را تعدیل می‌کنند، در ایران گرانی کالاها در این دوران به امر عادی تبدیل شده است. رامین نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت تنظیم بازار در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: کنترل قیمت کالاهای اساسی در ایران در ماه مبارک رمضان، باید همانند سایر کشورهای اسلامی جدی گرفته شود و تمامی دستگاه های اجرایی توان خود را برای ساماندهی بازار به کار برند. نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علیرغم اینکه در سایر کشورها در ماه رمضان قیمت کالاها تعدیل می‌شود، در ایران گرانی کالاها به امر عادی تبدیل شده است، افزود: از آنجایی که شیوع کرونا و کاهش تولید چالش هایی در مدیریت بازار ایجاد کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری از افزایش قیمت ها به بهانه ماه مبارک رمضان اتخاذ کرده و به درستی اجرایی کند.

وی با بیان اینکه تقاضا در ماه رمضان افزایش می‌یابد در نتیجه سوداگران شرایط را برای گران کردن اجناس مناسب می بینند، اظهار کرد: اگرچه کنترل قیمت کالاها در شرایط کنونی با مشکلاتی همراه است اما با اقدام به موقع و به کارگیری سیاست های مناسب و تشدید نظارت بر بازار می توان از  افزایش قیمت ها جلوگیری کرد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کرونا به بهانه ای برای گرانی کالاها تبدیل شده است، اضافه کرد: با همکاری اصناف باید از سوءاستفاده سوداگران جلوگیری کرد تا در این شرایط از تضییع حقوق مردم و تحمیل فشار بیشتر به خانواده ها جلوگیری کرد.

اما استاندار تهران با اشاره به تامین کالاهای اساسی ماه رمضان، گفت: در ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نخواهیم داشت. انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از شرایط کرونا، اظهار کرد: حمایت و مساعدت حداکثری از بنگاه‌هایی که متاثر از شرایط کرونا آسیب دیده‌اند، اولویت مهمی است که به اشکال مختلف پیگیری می شود.  وی ادامه داد: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده باید تلاش کنیم تا ضمن کمک به حفظ اشتغال موجود، بتوانیم آثار اقتصادی ناشی از کرونا را به حداقل برسانیم. استاندار تهران به تأمین نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی در ماه رمضان اشاره کرد و افزود: ستاد تنظیم بازار بر اساس رصدی که از انبارهای ذخیره کالا به عمل آورده، هیچ کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد. محسنی بندیی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به تامین نیازمندی‌ها و ذخیره‌سازی انجام شده در ماه مبارک رمضان،هیچ افزایش قیمتی در کالاهای اساسی نخواهیم داشت و با تقویت نظارت، اجازه افزایش قیمت این کالاها را نمی‌دهیم.

سودجوها اقدام به افزایش قیمت کالاهای ضروری کرده اند

حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس

موضوع افزایش قیمت ها در کشور مربوط به آغاز ماه رمضان نبوده و به دلیل مشکلاتی که در اقتصاد ایران وجود دارد همواره نوسانان قیمت ها وجود داشته است. امسال با اضافه شدن مشکل دیگری با عنوان بحران کرونا این مشکلات بیشتر هم شده است. این در حالی است که اقدامات خاصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم از بازرسان نهاهای نظارتی به ویژه بخش نظارتی دستگاه اجرایی در روزها و هفته‌های اخیر مشاهده نشده است. این وضعیت باعث شده تا عده‌ای سودجو در این مدت اقدام به افزایش قیمت کالاهای ضروری و ارزاق مردم بکنند و ما در کنار بیماری کرونا بحث افزایش قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز به صورت جهشی و بدون حساب و کتاب داشته باشیم. چنین وضعی اصلا قابل پذیرش نیست و باید با متخلفان برخورد شود. همچنین متأسفانه در بحث توزیع اقلام ضروری و تخصیص بسته‌های حمایتی کار به صورت هدفمند انجام نمی‌شود و به همین خاطر است که با وجود تخصیص اعتبار کار نتیجه بخش نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد/تامین مالی تولید با ابزارهای نوین

به گزارش کسب و کار نیوز ، وزیر اقتصاد گفت: بایستی مسیرهای جاری تامین مالی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.