صفحه اصلی / اسلایدر / حمایت سمبلیک دولت از خانوارها در کرونای اقتصادی
حمایت سمبلیک دولت از خانوارها در کرونای اقتصادی

احسان سلطانی، اقتصاددان در گفت و گو با کسب و کار مطرح کرد

حمایت سمبلیک دولت از خانوارها در کرونای اقتصادی

کسب و کار نیوز- نیمی از گرفتاری هایی که در کشور داریم به کرونا ارتباطی ندارد و مربوط به ناکارآمدی دولت، شکاف بین مردم و دولت، کندی و فشل بودن دولت و همچنین اختفای آمارها توسط دولت است.

به عبارت بهتر ما قبل از شیوع این بیماری دچار کرونای اقتصادی شده بودیم و این بیماری بر مشکلات اقتصادی دامن زد. تولید ناخالص داخلی در ایران ۱۵ درصد کوچکتر شده و سهم خانوارها از ۵۰ درصد به ۳۵ درصد در سال گذشته رسیده است که تمام این آمارها نشان می دهد چقدر در اقتصاد ایران دچار مشکلات بوده ایم و کرونا تنها این مشکلات را تشدید کرده است. به هر ترتیب با وجود کرونا این مشکلات افزایش پیدا کرده و سهم خانوارها از اقتصاد همچنان کوچک و کوچکتر خواهد شد و سبد معیشتی نیز تقلیل پیدا خواهد کرد.

کرونا آمد و گرفتاری هایی را که از قبل در کشور وجود داشت بیشتر کرد و نگرانی ایجاد شده در رابطه با دولتی است که فشل است و راه حل های دم دستی را برای حل بحران آماده کرده است. دولت حفاظت و حمایتی که از کسب و کارها و مردم کرده است بسیار جزئی بوده و در رابطه با فاصله گذاری هوشمند قوانینی رعایت نشده است. این سوال اینجا مطرح می شود که دولت فاصله گذاری هوشمند را چگونه معنا کرده است در حالی که در سطح شهر هیچ قانونی رعایت نمی شود. بر این اساس دولت باید وظایف نظارتی خود را تشدید کند چراکه حفظ بهداشت عمومی و سلامت مردم بایستی همزمان با کنترل قیمت‌ها و تامین اقلام ضروری مردم همراه باشد تا تنش‌های روانی عمومی در این حوزه کاهش یابد.

امروز دولت می خواهد هر اتفاقی که افتاده را بر سر کرونا خالی کند و مقصر خوبی برای مشکلات اقتصادی که از گذشته تا به امروز وجود داشته پیدا کرده است. سالی که در آن هستیم سال خوبی نخواهد بود و پیش بینی هایی هم که داشتیم خبر از همین اتفاق می داد. شاید با آغاز به کار مجلس جدید ما از سال بعد یعنی از نیمه دوم سال آینده  یک مقداری اوضاع بهتر شود که آن هم بستگی به زمان شروع به کار مجلس جدید خواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.