صفحه اصلی / اسلایدر / کرونا ترمز قیمت خودرو را کشید
کرونا ترمز قیمت خودرو را کشید

وحشت از کرونا جلوی رشد فزاینده و غیرمنطقی قیمت ها در بازار خودرو را گرفت

کرونا ترمز قیمت خودرو را کشید

کسب و کار نیوز- بازار خودرو از آن دسته بازارهایی است که روند تغییرات قیمتی در آن به ساعت و روز رسیده است و مشتریان تنها نظاره گر نوسانات قیمتی آن هستند. بازارهای خودرو در سراسر کشور دستخوش اتفاقاتی است که این روزها کشور را درگیر کرده و از آنجاییکه از سال گذشته تاکنون نیز مشکلات دیگری در این بازار وجود داشته است، وضعیت بازار بسیار نابسامان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب می‌دانند. از آنجاییکه شیوع بیماری کرونا بر بازار خودرو نیز تاثیر داشته شاهد کم شدن رفت و آمدها در بازارها هستیم و فعالان اقتصادی بر این باورند که کرونا خواهد توانست قیمت خودرو را کاهش دهد چراکه هیچ معامله ای در بازار انجام نمی شود.

در این میان برخی از دلالان هنوز تلاش می‌کنند که در این فضای کنونی نیز، از آب گل آلوده ماهی گرفته و بازار را تحریک به افزایش قیمت کنند؛ به نحوی که بررسی‌های مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نیز نشان می‌دهد که برخی از سایت‌ها، قیمت‌های غیرواقعی ارائه می‌دهند و همین قیمت‌سازی‌هایی که صورت می‌دهند، باعث می‌شود که جو بازار بر هم بریزد؛ در غیر این صورت معاملات در فضای واقعی، جو بازار را به هم بریزند. اما نظرسنجی انجام‌شده توسط یک شرکت معتبر داخلی نشان می‌دهد ۶۰ درصد از خریداران خودروهای صفر کیلومتر در نیمه نخست امسال، اقدام به فروش خودروی دریافتی خود از نمایندگی کرده‌اند.

طبق این نظرسنجی، اقدام مشتریان مبنی بر فروش به جای مصرف، ریشه در اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروها دارد که خود از سیاست قیمت‌گذاری دستوری سرچشمه می‌گیرد. شیب فروش خودروها البته در نیمه دوم سال کند شده است که می‌تواند ناشی از به تاخیر انداختن فروش در راستای کسب سود بیشتر باشد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این رابطه می‌گوید: برخی قیمت‌هایی در سایت‌های فروش خودرو اعلام می‌کنند که هیچ مبنای واقعی ندارد و بیشتر به سمت قیمت سازی پیش می‌روند.

وی می‌افزاید: به هر حال طی روزهای گذشته شیوع ویروس کرونا توانسته بسیاری از بازارها را تحت تأثیر خود قرار دهد که بازار خودرو نیز از آن مستثنی نبوده است؛ بنابراین پیش بینی ما این است که ظرف روزهای آینده، این رکود همچنان با بازار خودرو همراه باشد. به گفته موتمنی، دولت باید نظارت بیشتری بر فضای مجازی داشته باشد که به نظر هم می‌رسد این کار در حال انجام است؛ اما به هر حال هنوز هم باید مراقبت‌های لازم را صورت داده تا اعلام قیمت‌های جدید خودرو از سوی عده‌ای در فضای مجازی، باعث تشویش بازار نشود.

جلوی شیب تند افزایش قیمت خودرو تا حدی گرفته شد

علیرضا پورحسنی، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو

کمتر بازاری را می توانیم نام ببریم که از تاثیرات بیماری کرونا در امان مانده باشد. اما در بازار خودرو تاثیر این بیماری می تواند به کاهش قیمت ها منجر شود چراکه در حال حاضر در بازارهای خودرو مشتری وجود ندارد و به همین علت قیمت ها سیر نزولی خواهند داشت. اغلب معاملات خودرو در بازارهای شلوغ و فضاهای عمومی انجام می شود که در هفته اخیر شاهد خلوتی محسوس در بازار این محصولات هستیم.

کمتر کسی تمایل دارد برای خرید و یا فروش خودرو به بازارها مراجعه کند و اجتناب از خرید و فروش به دلیل شیوع بیماری کرونا افزایش یافته است. این اتفاق هرچند تلخ و با سلامتی شهروندان ارتباط دارد اما جلوی شیب تند افزایش قیمت ها را گرفته و شاهد افت محسوس معاملات خودرو در روزهای اخیر هستیم. در صورت ادامه روند فعلی باز هم شاهد کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده خواهیم بود. این اتفاقات در حالی افتاده است که در هفته گذشته با افزایش قیمت ارز و رفتن به لیست سیاه FATF قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت.

اما موضوعی دیگر که اشاره به آن ضرورت دارد این است که برخی افراد و دلالان از این فرصت استفاده کرده اند و در حال بر هم زدن وضعیت بازار خودرو هستند. هم اکنون بازار تا اندازه‌ای به آرامش رسیده و قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو شده‌اند. در این میان حتی سیاست ثبات نرخ با هدف ثابت نگاه داشتن نرخ خودرو نه تنها اثربخش نبوده بلکه شرایط را برای فعالیت دلالان فراهم کرده است. اما آن چه می تواند به بازگشت آرامش به بازار خودرو کمک بیشتری کند به طور قطع حذف قیمت‌گذاری دستوری است. این امر می‌تواند در کنار روند فعلی آرامش بازار خودرو که ناشی از شیوع ویروس کرونا است، بازار را از حضور واسطه‌ها خالی کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.