صفحه اصلی / اصناف / جبران خسارت کسب و کارها از بحران کرونا
جبران خسارت کسب و کارها از بحران کرونا

میرمحمد حشمتی، کارشناس اقتصادی:

جبران خسارت کسب و کارها از بحران کرونا

کسب و کار نیوز- در روزهای اخیر با شدت گرفتن ترس مردم از شیوع ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم، دیگر کمتر کسی می تواند در مراکز خرید و اجتماعات حضور پیدا کند و مشاغل در آستانه شب عید هیچ درآمدی ندارند. کسب و کارها هرساله با آغاز اسفند ماه می توانستند خسارت رکود بازارها را جبران کنند و بازار شب عید مرهمی بر خسارت های کسبه و بازاری ها بود اما در سال جاری متاسفانه عوامل زیادی بر کاهش فروش و حتی توقف فروش کسب و کارها تاثیر گذاشته است. فعالان بازارهایی مانند لباس، کیف و کفش، تجهیزات خانه و برخی شغل‌های خدماتی مانند آرایشگران و... شغل‌هایی هستند که تمام سال را سر می‌کنند تا در هفته‌های پایانی سال با افزایش فروش، سود مدنظر خود را داشته باشند، موضوعی که امسال به شکل قابل‌توجهی متفاوت شده و با کاهش خریدها و تقاضا برای صاحبان این کسب‌وکارها مشکل‌ساز شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مهم ترین آن شیوع ویروس کرونا است که به علت ارتباط مستقیم با سلامتی افراد موجب خانه نشین شدن مردم شده و بازارها از مشتری خالی شده اند. در این بین دولت می تواند با در نظر گرفتن تسهیلات و درک شرایط بوجود آمده به کمک اصناف و کسب و کارها بیاید. متاسفانه کرونا نه تنها سلامتی شهروندان که اقتصاد نابسامان و بازار را هم در کشور تحت تأثیر قرار داده است و جا دارد دولت در این مسئله ورود کند. درست است که پیشنهاداتی مبنی بر بخشودگی مالیاتی کسب و کارها در اسفند ماه داده شده است اما به نظر می رسد برای جبران خسارت مشاغل می توان از تجربیات دیگر کشورها در این زمینه بهره برد.

البته به غیر از این امتیاز بسته ویژه‌ای پیشنهادشده تا استمهال وام، بیمه تأمین اجتماعی و سایر مشوق‌های تشویقی به این کسب‌وکارها اختصاص یابد تا آسیب بیشتری نبینند. این اقدامات خوب است و جای امیدواری دارد تا بخش زیادی ضرر و زیان های کسب و کارهای خرد جبران شود. اما همانطور که اشاره شد می توان از راهکارهای کشورهای دیگر نیز بهره برد. صندوق نجات یکی از راهکارهایی است که در هنگ گنگ دولت این کشور برای رسیدگی به خسارات مشاغل تشکیل داده است. در بحران بجود آمده در کشور تشکیل صندوق نجات برای کسب و کارها می تواند رسیدگی به مشکلات را آسان تر و در دسترس تر کند. البته درست است که ویروس کرونا تولید و مصرف کالا در ایران را کاهش داده اما ضربات این بیماری در ماه‌های آینده بر اقتصاد ایران نمایان خواهد شد بنابراین ضرورت دارد دولت برنامه‌ریزی دقیقی در این رابطه داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.