صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی گوشت با زمزمه قرنطینه
گرانی گوشت با زمزمه قرنطینه

قیمت گوشت قرمز از 40 تا 60 هزار تومان افزایش یافت

گرانی گوشت با زمزمه قرنطینه

کسب و کار نیوز- در روزهای اخیر با شیوع ویروس کرونا در کشور، قیمت گوشت قرمز در دو روز گذشته به شدت افزایش یافته است. فعالان بازار دلایل بسیاری را برای این اتفاق عنوان کرده اند که شیوع ویروس کرونا یکی از مهم ترنی آنها است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دلالان و واسطه ها نیز در روزهای پایانی سال فعالیت خود را بیشتر کرده اند و برای سودجویی از شرایط موجود قیمت ها را افزایش داده اند. همچنین از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند توقف صادرات پوست، کاهش تقاضا برای جگر و کله‌پاچه روی این افزایش قیمت گوشت تاثیر گذاشته است، زیرا قیمت برخی اقلام لاشه دام کاهش یافته و کشتارگاه ها برای جبران آن به قیمت گوشت اضافه کرده‌اند. گوشت گوسفند بسته بندی شده‌ای که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون استخوان به فروش می‌رسد بین ۱۱۰ تا ۱۳۰ و ۱۴۰ هزار تومان است به عبارتی قیمت گوشت گوسفندی در یکی دوهفته اخیر ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان افزایش داشته است. این روز‌ها به روسای اتحادیه‌ها که زنگ می‌زنیم دلایل متعددی برای قیمت‌هایی ارائه می‌دهند که متاسفانه هر سال در آستانه عید نوروز با آن مواجه می‌شویم.

در حال حاضر نرخ هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه بین ۹۵ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان، گوشت گوساله مخلوط بین ۸۵ هزار تا ۹۵ هزار و ۸۰۰ تومان، گوشت مرغ بین ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار تومان، هر شانه ۳۰ تایی تخم‌مرغ بین ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۲ هزار تومان و ماهی زنده قزل آلا ۳۴ هزارو ۵۰۰ تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت راسته گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۱۲۰ تا ۱۲۶ هزارتومان عرضه می‌شود. در این میان، برخی قصابان بر روی هر کیلوگرم مغز ران گوسفندی قیمت ۲۰۰ هزار تومان هم گذاشته‌اند. قیمت هر دست جگر گوسفندی بین ۹۵ هزار تا ۱۰۵ هزار و ۸۰۰ تومان، جگر گوساله بین ۷۵ هزار تا۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان، زبان گوساله با دور ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان، شتر مرغ بین ۱۰۵ تا ۱۱۸ هزار تومان و بوقلمون ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

اما یکی از دلایلی که برای افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان شده افزایش اعمال قرنطینه از سوی سازمان دامپزشکی کشور، در نتیجه کاهش عرضه دام و افزایش قیمت گوشت قرمز بود. سید بهمن نقیبی مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی طی مصاحبه ای در مورخه ۶ اسفند ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش که آیا قرنطینه سازمان دامپزشکی مشکلی در عرضه دام ایجاد کرده است، گفت: امروز از صبح ارتباط سامانه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) با اداره پست قطع شده است و اشکالاتی را برای صدور مجوزهای ما ایجاد کرده است. وی توضیح داد:‌ سامانه فاوا نقطه اتصال قرنطینه، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد، وزارت صمت، راهداری و کلاً بخش‌هایی را که لازم است درباره صدور مجوز حمل و نقل در داخل کشور و صادرات نقش داشته باشند، است. به طورکلی در تمام کشور برای حمل بهداشتی،‌دام و گوشت، این سامانه بخش‌های دیگر را مرتبط می‌کند.

افزایش نامعقول گوشت قرمز توسط سودجودها

سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران

بازار گوشت قرمز دستخوش تحولات بسیاری شده و عواقب و نتایج آن به دلیل اتفاقات جدید شدت گرفته است. نرخ ارز و نوسانات آن از سال گذشته تاکنون یکی از مهم ترین علت های نوسان قیمت گوشت بوده است. فعالیت واسطه ها و دلالان از همان زمان افزایش بی سابقه نرخ ارز تا به امروز ادامه داشته و خروج دام زنده از مرزهای کشور هم دلیل دیگری برای رشد قیمت در بازار گوشت بوده است. بنابراین افزایش نامعقول گوشت قرمز در بازار، توسط عده‌ای سودجود انجام می‌شود. در حال حاضر اما عوامل دیگری در افزایش قیمت گوشت قرمز تاثیر گذاشته است. پس از رفتن اسم در فهرست سیاه اف ای تی اف(FATF) سایر اقلام دام زنده همچون پوست و… به دلیل توقف صادرات، مشتری خود را از دست داد که این موضوع ناشی از محدودیت در جابجایی پول صادرات بود.

همچنین به دلیل شیوع کرونا قیمت جگر و کله‌پاچه کاهش یافته، زیرا مردم به طباخی و جگرکی مراجعه نمی‌کنند و همین مسئله باعث شده قیمت آن روی گوشت جبران شود، برای نمونه جگر از ۱۲۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و کشتارگاه ها برای جبران قیمت تمام شده سایر اقلام لاشه را گران کرده‌اند. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا، نگرانی مردم نیز بر گرانی گوشت قرمز تاثیر داشته و به عبراتی اذهان مردم مخدوش هست و نگران قرنطینه شدن تهران است. بنابراین زمزمه های قرنطینه شدن مراجعه به فروشگاه های گوشت را افزایش داده است و افزایش تقاضا موجب گرانی گوشت شد و این روند همچنان ادامه دارد.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.